آب شیرین کن سیستان و بلوچستان آب شرب ۱ میلیون نفر را تامین می‌کند+ فیلم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: طرح احداث آب شیرین کن در فاصله ۸ ماه انجام و حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شد که آب مورد نیاز یک میلیون نفر را تامین می‌کند.

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در برنامه «سلام خبرنگار» شبکه خبر گفت: به جهت اقلیم خشک و نیمه خشکی که در کشور داریم موضوع تامین آب در استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از استان‌های کویری و کم بارش همیشه مورد توجه ما بوده است.

او افزود: وزارت نیرو طرح‌های متعدد آب‌های سطحی را دارد و در بخش بلوچستان اقداماتی در خصوص آب شیرین کن و ایجاد سد‌هایی هم برای مهار سیلاب‌ها و همینطور تضمین آب کشاورزی و شرب این منطقه انجام شده است. سد‌های متعددی احداث شده و سد‌هایی هم در مراحل پایانی و مانند سد کهیر و زیردان در حال آبگیری هستند که از این دو برای تامین آب جنوب سیستان و بلوچستان استفاده خواهد شد.

مدیرعامل آبفای کشور گفت: در شمال این استان وابستگی زیادی به آب برون مرزی هیرمند داشتیم و در بخشی از سال‌ها این حقابه قانونی کشور محقق نمی‌شد و از نظر تامین آب شرب در منطقه سیستان و زاهدان دچار مخاطره می‌شدیم. سال گذشته هم این موضوع را تجربه کردیم و چاه نیمه‌هایی که آب شرب سیستان و زاهدان را تامین می‌کرد به اتمام رسیده بود. با اقدامات مهندسی در حوزه ظرفیت‌های آبی منابع آب زیرزمینی شناسایی شد و قرار شد طرح کوتاه مدتی انجام دهیم.

او در تشریح این طرح گفت: در طرحی که به اتمام رسیده و قرار است به بهره برداری برسد ۷۳ حلقه چاه در دست‌های حرمک، هامون و شیله حفر شد. خطوط انتقال و جمع آوری این چاه‌ها که حدود ۹۵ کیلومتر بود اجرا شد. یک آب شیرین کن ۱۰۰ هزار مترمکعبی را در منطقه دشتک احداث کردیم که بزرگترین آب شیرین کن فراساحلی جهان است. این طرح به طور معمول ۳ تا ۴ سال زمان می‌برد، اما در فاصله ۸ ماه این طرح انجام شد و حدود ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن هزینه شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار