معاون صنایع‌دستی استان کرمان گفت: نمایشگاه و کارگاه تولید زنده در باغ هرندی افتتاح و از ۱۹ خرداد به مدت یک هفته پذیرای علاقمندان است.

علیخانی   امر.ز به مناسبت هفته صنایع دستی در نشست خبری که در باغ  موزه هرندی برگزار شد، گفت: نمایشگاه و کارگاه تولید زنده در باغ هرندی افتتاح و از ۱۹ خرداد به مدت یک هفته پذیرای علاقمندان است.

وی افزود : در این نمایشگاه،  ۴۰۰ اثر به نمایش گذاشته خواهد شد که ۱۰۹ اثر از آن ها مهر اصالت ملی دارند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه ۱۳۵ رشته صنایع دستی در استان کرمان وجود دارد، بیان داشت: بیشترین آن ها در حوزه مس، بافت، داربافت و زیورآلات هستند.

وی  به بیمه فعالان صنایع دستی اشاره کرد و بیان داشت: بیمه ۷۰۰ نفر از این فعالان مجددا برقرار شده است. 

علیخانی با اشاره به اینکه  طی هفته صنایع دستی، برنامه‌های مختلفی در سطح ملی و استانی برگزار می‌شود،  بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های تولید زنده به صورت تخصصی در حوزه‌های سفال و سرامیک، پته کهن، نساجی سنتی و ... را نیز در برنامه‌های این هفته خواهیم داشت.

وی  با اشاره به اینکه آغاز این هفته را با تجدید میثاق با رییس جمهور شهید شروع خواهیم کرد، افزود: در این هفته موزه گلیم سیرجان، چندین فروشگاه، کارگاه و خانه‌های صنایع دستی و ۲ خانه خلاق صنایع دستی در مناطق محروم فهرج و ریگان افتتاح می‌شوند.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان افزود: تجلیل از پیشکسوتان و داوران مهر اصالت ملی و همین طور افتتاح خانه صنایع دستی  فهرج نیز در ۱۹ خرداد ماه انجام می‌شود.

وی در خصوص برپایی نمایشگاه روز جهانی و هفته‌صنایع‌دستی گفت: معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان کرمان  با همکاری موزه هنر‌های معاصر صنعتی کرمان به مناسبت بزرگداشت روز جهانی صنایع‌دستی نمایشگاه تخصصی «دست‌های زمینی، نقش‌های آسمانی» را برگزار می‌کند که  این نمایشگاه ۱۹ خرداد  در باغ موزه هنر‌های صنعتی افتتاح می‌شود.

علیخانی در ادامه افزود: این نمایشگاه در ۲ بخش به صورت هم‌زمان برگزار می‌شود که بخش اول  آن شامل نمایش آثار هفتمین دوره داوری مهر اصالت ملی در استان کرمان با نمایش آثار هنرمندان مشارکت کننده در این دوره داوری است.  

وی گفت: بخش دوم نمایشگاه دست‌های زمینی، نقش‌های آسمانی، نمایش آثار شاخص و برجسته هنرمندان فعال در حوزه صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان کرمان می‌باشد و  ثبت نام افراد در این بخش از طریق فراخوان انجام شده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: در هفته صنایع‌دستی دستی نمایشگاه ویژه آثار مهر اصالت ملی را داریم و در کنار این نمایشگاه، سمیناری برنامه‌ریزی شده تا برای افرادی که موفق به دریافت این نشان نشده‌اند و از این رقابت بازمانده‌اند فرصتی ایجاد شود تا با کارشناسان و ارزیابانی که در این رقابت حضور داشته اند، آشنا شوند و بدانند که چه بخش‌هایی حائز اهمیت بوده تا هنرمند توانسته این نشان مهر اصالت را دریافت کند.

وی بیان کرد: باید هنرمندان شاخص دارای محدودیت جسمی و توانمند در عرصه صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی، شناسایی و درجه‌بندی شوند و افراد درجه یک را در سمینار‌های آموزشی در کنار هنرمندان صنایع‌دستی داشته باشیم.

 علیخانی گفت: برای حمایت از صنعتگران به هم‌افزایی و انسجام نیاز است و نگاه ویژه به این موضوع، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی بیان کرد: باید بتوان با حمایت از هنرمندان در حوزه صنایع‌دستی و اطلاع رسانی به جامعه هدف،   نگاه امیدبخشی را در بین هنرمندان ایجاد و حس خوب را در جامعه هنری استان تقویت کرد.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: در مناطق کم‌برخوردار استان می‌توان با حمایت از صنایع‌دستی اشتغال‌زایی کرد و ایجاد شغل برای هنرمندان در مناطق کم برخوردار استان باید در اولویت کار‌ها باشد.

وی گفت: نصب تمثال هنرمندان و آثار آن‌ها با همکاری شهرداری کرمان در مناطق مختلف شهر از دیگر برنامه‌های افتتاحیه هفته صنایع دستی است.

 علیخانی با اشاره به افتتاح نمایشگاه انفرادی گفت: بخشی از آن آثار مهر اصالت ملی دارند.

وی به انعقاد  تفاهم نامه‌ای با پست استان نیزا شاره کرد و افزود: استان پهناور کرمان با قدمت تاریخی منحصر به فرد و متعدد دارای ظرفیت‌های خوبی است و  کرمان دارای ۵ شهر ملی و یک شهر جهانی صنایع‌دستی است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: باید در مباحث آموزشی به طور جدی ورود کرد و با هم‌افزایی و تعامل، خروجی موثری در این زمینه  داشت.

 هفته صنایع دستی از ۱۸ خرداد آغاز و تا ۲۶ خرداد ادامه دارد.  

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار