ایران، چین و روسیه تحت دستور کار ۶ نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی«راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد»بیانیه مشترکی را صادر و تاکید کردند که مفاد برجام همچنان معتبر است.

 جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تحت دستور کار ۶ نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
《راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد》بیانیه مشترکی را صادر کرده و تاکید کردند که مفاد برجام همچنان معتبر است.

این بیانیه به شرح زیر است:
 
آقای رئیس عزیز. 
من بیانیه مشترک را به نمایندگی از جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه ارائه می‌دهم. کشور‌های ما به طور مداوم هواداران قوی برجام بوده‌اند. ما به همراه طرف‌های دیگر در مذاکرات، زمان و تلاش سرمایه‌گذاری کردیم که منجر به نتیجه‌گیری برجام در سال ۲۰۱۵ و سپس اجرای آن شد. از سال ۲۰۱۸، هنگامی که آمریکا به طور غیرقانونی و یک جانبه از این توافق کناره‌گیری و تحمیل تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی و اعمال سیاست فشار حداکثری علیه ایران نقطه عطفی برای این توافق شد، حمایت ما از برجام تغییر نکرده است.

ما از هیچ تلاشی برای بازگرداندن برجام دریغ نکردیم. در ۹ دور مذاکره در اینجا در وین شرکت کردیم. ما سه کشور آمادگی خود را برای نتیجه‌گیری بازگرداندن این توافق براساس متن اوت ۲۰۲۲ تأیید کردیم.

متأسفانه، سایر شرکت کنندگان برجام- فرانسه، آلمان و انگلیس-و همچنین آمریکا، با وجود وعده‌های خود، روند مختلفی را انتخاب کردند، هدف مشترک از سرگیری اجرای برجام توسط ما را به خاطر ملاحظات سیاسی خودشان نادیده می‌گیرند.

جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر این عقیده هستند که مفاد برجام همچنان معتبر است- همانطوری که براساس UNSCR ۲۲۳۱ می‌باشد. یکی از جدیدترین نمونه‌ها - در روز انتقالی برجام در ماه اکتبر ۲۰۲۳ تعدادی از محدودیت‌های باقیمانده از ایران برداشته شد. لازم به ذکر است که سازمان ملل متحد تحت دبیرکل در یک نامه رسمی (S/AC.۵۸/۲۰۲۳/OC.۱۴) اعلام کرد که دبیرخانه در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ از وب‌سایت شورای امنیت فهرست ۲۳ نفر و ۶۱ نفر از اشخاص مشمول اقدامات محدودکننده مندرج در بند‌های ۳، ۴ و ۶ (ج) و (د) ضمیمه B به UNSCR ۲۲۳۱ را حذف کرد. با این حال، شرکت کنندگان اروپایی برجام به همراه چند کشور دیگر رویکرد متفاوتی را انتخاب کردند، به طور یک جانبه این محدودیت‌ها را در سطح ملی در مغایرت با UNSCR ۲۲۳۱ حفظ کردند و بازه‌های زمانی مذاکره شده را که به طور محکمی مقرر گردیده مورد سئوال قرار می‌دهند بدون آن‌که هیچ‌گونه صلاحیتی در برجام و UNSCR ۲۲۳ ذکر شده باشد.

ما با یادآوری بند ۸ از UNSCR ۲۲۳۱، تأکید می‌کنیم که پس از بازه‌های زمانی پیش‌بینی شده در برجام و UNSCR ۲۲۳۱، با برنامه هسته‌ای ایران به همان روشی که با هر یک از دولت‌های دیگر فاقد سلاح هسته‌ای عضو NPT انجام می‌شود، رفتار خواهد شد.
 
آقای رئیس
امروز در صورت اجرای کامل برجام، این امر می‌توانست اکثریت قریب به اتفاق سؤالات موجود در مورد برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را براساس پذیرش متقابل فرونشاند. دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز می‌توانست ابزار تأیید و نظارت گسترده‌تری داشته باشد. بدون شک توافق هسته‌ای کاملاً عملیاتی به عنوان ابزاری برای محدود کردن و کاهش تنش‌ها عمل می‌کرد. ما فکر نمی‌کنیم کسی بتواند استدلال کند که این یک وضعیت برد-برد برای همه بوده است.

جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه متقاعد شده‌اند که زمان آن رسیده است که کشور‌های غربی اراده سیاسی نشان دهند، از چرخ بی‌پایان تشدید خودداری کنند که تقریباً در دو سال گذشته در حال چرخیدن بوده است گام لازم را برای احیای برجام اتخاذ نمایند. هنوز هم امکان انجام این کار وجود دارد. جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای آن آماده هستند.

منبع:تسنیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۴ ۲۲ خرداد ۱۴۰۳
خاک توی سر سیاسیون آمریکایی مثل ترامپ وبایدن وانگلیس احمق وفرانسه کودن وآلمان بی کیفیت که قوانین سازمان ملل را نقض میکنند وطلبکار هم هستند
Netherlands (Kingdom of the)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
بچه ها بازی برجام کی شروع می شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
برای پایان دادن به ادعاهای واهی امارات ، در مورد جزایر سه گانه ، اجرای وعده صادق 2 در امارات ضروری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
قطعنامه 2231 همان برجامی است که جناب ظریف و هیچیک از دولت مردان و حتی نمایندگان مجلس آن را نخوانده و ظرف 20 دقیقه امضا کردند و انرژی هسته ای ایران را به قهقرا کشاند ؟
این قطعنامه را خود کدخدا و عوامل قبول ندارند اون وقت ما چرا قبول داشته باشیم ؟ در حالی که این قطعنامه سرا پا بند به بند برضد منافع ایران می باشد!
چرا چین و روسیه کاسه داغتر از آش شده اند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
برجام بد بود که ! الان معتبره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
بودن یا نبودن مسئله این است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
چین به جزایر ایران چشم داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
قابل توجه مسئولین شرقی پرست
# حل مسالمت آمیز اختلافات ارضی توسط مجامع بین الملل بین کشور چین و کشور تایوان
۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
در رای گیری ها آمریکا یا لحاظ نشه یا مثل کشورهای دیگه یک کشور یک رای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
نه آمریکا و نه برادران کومونیست روسیه و چین هیچکدام و به هیچ وجه با تجربه چندین و چند باره قابل اعتماد نیستند. رو حرف هیچکدوم حساب وا نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
اینها همون کشورهای نیستند که میخوان جزیره سه گانه از ایران جدا کنند
Iran (Islamic Republic of)
مشت آهنین
۰۹:۴۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
اینها که عددی نیستند،اگر کل دنیا روی هم بزارند که به ذره ای از این خاک چشم بد نشان دهند چشمشان را کور میکنیم.ایران به قدرتی تبدیل شده که ابرقدرتها را هم حیرت زده کرده،چه برسه به این کشورهای دو زاری.
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۸:۲۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
آنان در جایگاهی تشریف ندارند که بخواهند درباره برجام اظهار نظر نمایند برجام را آقای ترامپ پاره کرد و تمام و امروزه هم تاوان سنگینی را پرداخت کرد یکی از مفاد برجام مهر و موم کردن صنعت موشکی ایران بود که بخوبی هم انجام شده بود ان هم در برابر پرداخت یک بسته پفک نمکی توسط اوباما خروج ترامپ از برجام باعث تقویت جبهه مقاومت در منطقه طوفان الاقصی و بنا به اعتراف منشه امیر ویرانی اسراییل را در بر داشت اینک نباید گروههای فشار صهیونیستی یقه ان مردک احمق یعنی ترامپ را که با خروج از برجام باعث نابودی اقتصاد اسراییل شد به این راحتی رها نمایند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
در زمان روحانی بر مفاد برجام ایرادات اساسی بود پس چرا برا اجرای آن پافشاری می شود .آمریکا که خارج شده ایران چه لزومی دارد بر اجرای چیزی که برای کشور به صلاح نیست پافشاری کند و خارج نشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
البته هر وقت شماها دست از تحریم ما ورداشتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۸ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
البته متناسب با هم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
سلام و خسته نباشید. هنوز چین از حمایتش از امارات بر سر سه جزیره ایرانی هست؟ خبری از باج های جدید به این کشور دارین؟ نفترو مفت تر بدین بهش شاید کمی منعف تر برخورد کنه
United Arab Emirates
ناشناس
۰۵:۰۲ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
والا هر سال داخلی ها میگن برجام هیچ چیز خوبی نبوده و مضر بوده و فلان بعد چند ساله همین چیزا رو منتشر میکنن که برجام پابرجاست خب تکلیف ملت رو روشن کنید آخرش خوب بود یا بد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
ملت خودش باید تکلیف خودش را مشخص کند، دوجناح شریک در افول اهداف انقلاب، مقتضیات زندگی مردم را اسباب زورآزمایی و رقابت ناسالم خود کرده اند، یکی طناب برجام را بردست وپای اسنقلال سیاسی و اقتصادی کشور بست، آن یکی در مخالفت برجام و خنثی ساری تحریم در حد شعارهای عوامفریبانه عمل کرد، جالبه دوجناح در تخریب و حذف خدمتگزاران مستقل و مردمی، و دشمنی با اراده و خواست مردم همراه و همکار مبشوند!!!
Iran (Islamic Republic of)
کوهکمری
۰۱:۰۷ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
مشگل آنان وعده صادق است اسرائیل است بس بمب اتمی بساز باغرببگومگونکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
# حل مسالمت آمیز اختلافات ارضی توسط مجامع بین الملل بین کشور چین و کشور تایوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
چین و روسیه هم دیگر مورد اعتماد نیستند.
البته هر کشوری به فکر منافع ملی خودش است.
حتی به قیمت زیر پا گذاشتن همه عهد و پیمان ها...!
چرا ادعای باصطلاح دوستی دارند اما با جزایر 3 گانه ایران، حرف ناحق می‌زنند.
حرافی می‌کنند.
تایوان هم سرزمین چین نیست...
کریمه هم سرزمین روسیه نیست.
ما که شهرهایمان توسط آمریکا و انگلیس و روس از ایران جدا شده اند!!!
و جامعه جهانی سکوت کرده اند...!!!
جامعه جهانی از اسرائیل غاصب دفاع و حتی کمک می‌کند که ناحق است!
اما از بحرین و قفقاز و هرات و..... که جزء خاک ایران بوده و هستند هیچ سخنی به میان نمی‌آورند!!!
و دوباره در فکر تقسیم ایران هستند!!!!!
چین از قافله جا مونده و جزایر 3 گانه را که مال ایران است و در اختیار ایران است را براش نقشه میکشه...!
به کمونیست ها هیچ اعتباری نیست.
ما باید بطور کامل مستقل باشیم.
اگر هم قراره که زیر سلطه بیگانگان باشیم!!!
آمریکا از کمونیست ها بهتره...!!!
و...
Iran (Islamic Republic of)
خسته
۰۸:۳۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
رحمت به اون شیری که خوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۵ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
با ایی کشورا ک همیشه برجام دارین
Russian Federation
ناشناس
۰۰:۱۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
هنوز دلیل ماندن ایران در پیمانNPT برای ملت مشخص نیست و هیچ کس در این زمینه اگاه سازی نمی کنند.
غرب ابتدا دندان در می آورد و سپس حمله می کند(عراق و لیبی و کل طول تاریخ)
امروز بهترین زمان برای خروج از این پیمان ننگین است و از ان ننگین تر برجام.
تا چه زمانی در این سازمان به اصطلاح بین المللی محکومیت ایران را تحمل کنیم؟
دیگر بس است
آخرین اخبار