رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: قیام پانزده خرداد، نهضتی خودجوش و مردمی بود که زمینه‌ساز انقلاب اسلامی شد.

حجت الاسلام سیدحسن فاضلیان در مراسم عزاداری رحلت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد در حوزه علمیه همدان گفت: قیام پانزده خرداد در تهران، قم و برخی از شهر‌های دیگر در اعتراض به دستگیری امام خمینی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بود.

او گفت: زمینه‌های سیاسی و اجتماعی و دینی این قیام به دهه ۱۳۳۰ و اقدامات تحریک‌آمیز نظام حاکم بازمی‌گردد، اما مهمترین حادثه که منجر به آغاز قیام شد، سخنرانی امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه قم و پخش خبر آن در کشور بود

به گفته وی، امام خمینی (ره) در این سخنرانی به‌شدت و به‌صراحت به شاه و اسرائیل حمله کرد، به‌دنبال این سخنرانی، امام خمینی در سحرگاه ۱۵ خرداد در منزل خود در قم دستگیر و به تهران منتقل شد و مردم همان روز در قم و تهران و دیگر شهر‌ها به خیابان‌ها ریختند و قیام پانزده خرداد شکل گرفت.

حجت الاسلام فاضلیان گفت: قیام پانزده خرداد نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران در برابر حکومت پهلوی بود که استمرار یاد و خاطره آن به قیام سراسری ۱۳۵۷ و پیروزی انقلاب اسلامی انجامید.

در این مراسم علما و طلاب و گروه‌های مختلف مردم همدان به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.