مشارکت بیش از ۶۰۰ شرکت دانش‏‌بنیان در حوزه انرژی

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز با اشاره به اقدامات موثر دولت سیزدهم در حوزه انرژی از افزایش استفاده از ظرفیت‎ شرکت‎ های دانش ‏بنیان در دولت سیزدهم خبر داد. 

محمداسماعیل کفایتی، رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز با اشاره به نگاه متفاوت دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم، گفت: در برخی برهه ها دیدگاه دیپلماسی انرژی، به سمت غرب بود و دید مثبتی به سمت کشور‌های شرقی وجود نداشت. این در حالی است که به نظر کارشناسان، منافع دیپلماسی انرژی کشور، در منطقه CIA و به خصوص در ارتباط با کشور‌های همسایه است. ایجاد دیپلماسی انرژی با کشور‌های غربی، با وابستگی همراه است؛ در حالی که ارتباط با کشور‌های شرقی به این شکل نیست.

کفایتی در ادامه توضیح داد: با وجود تحریم‌ها، ترک فعل برجام و اتفاقاتی که در عرصه دیپلماسی ایران به وجود آمد، رویکرد دولت سیزدهم در زمینه دیپلماسی انرژی خوب بود و باعث شد تا با کشور‌های ترکمنستان، ازبکستان و کشور‌های آسیانه میانه در زمینه انرژی معاملات خوبی انجام دهیم.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: با دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم که به دستور رئیس جمهور شهید اتفاق افتاد، به خصوص در زمینه ناترازی گاز و زنجیره ارزش برای صنعت پتروشیمی برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شد. ما می‌توانیم گاز را به کشور وارد کنیم، زنجیره ارزش را حفظ کنیم و این ارزش افزوده بالایی برای ما دارد.

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز با بیان این که تحریم ها به حوزه نفت ضربه زد، اما به صنعت پتروشیمی ضربه چندانی وارد نکرد؛ گفت: در دیپلماسی انرژی، دولت سیزدهم، اقدامات خوب، مسرت‌بخش و کلیدی انجام داده است. اقدامات دولت سیزدهم، باعث رشد اقتصادی شده است و تهاتر بین کشور‌های منطقه را به وجود آورده است؛ ما با وارد کردن گاز و ایجاد ظرفیت‌های پتروشیمی برای طرف‌های خارجی توانستیم اقدامات مفیدی را در حوزه انرژی انجام دهیم.

کفایتی با اشاره به این که تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم، تنها بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه انرژی، فعالیت داشتند، افزود: حالا و در دولت سیزدهم مشارکت شرکت های دانش بنیان، افزایش رو به بالای ۶۰۰ شرکت دانش ‏بنیان رسیده است. حالا بسیاری از شرکت ‎های دانش ‏بنیان در حوزه های متنوع و بالادستی حوزه انرژی با دولت و وزارت نفت، قرارداد دارند.

رئیس پارک نوآوری و فناوری نفت و گاز در بیان کرد: رئیس‎ جمهور شهید درباره استفاده از دانش بومی و توان شرکت ‎های دانش ‏‎بنیان، ریسک را پذیرفت و از نیاز‌های فناورانه و نوآورانه به خصوص از توان دانشگاهیان استفاده کرد.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: لازم است که در زمینه ناترازی مدیریت انرژی هم که کشور ما با آن روبه ‏رو است، از ظرفیت‏‎ های شرکت‎ های دانش‏ بنیان استفاده شود. البته که در این باره فکر‌هایی شده است؛ در سال گذشته و در قالب فراخوانی، رئیس جمهور شهید دستور کارگیری از ظرفیت ‎های شرکت‎ های دانش‎ بنیان را داده بودند و حتی فراخوانی هم در این راستا منتشر شده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.