رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد گفت: زباله‌گردی زمانی پایان می‌یابد که شهروندان تفکیک از مبدأ را به حداکثر برسانند و زمان و تاریخ بیرون گذاشتن زباله را رعایت کنند.

محمدرضا برزگر رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد با بیان اینکه بر اساس مشاهدات میدانی، نیروی کار لایه اول اقتصاد غیررسمی زباله‌ای، هر کیلو زباله تفکیک‌شده را به‌طور میانگین ۷۶ هزار ریال به کارگاه‌ها می‌فروشند، گفت: زباله گرد‌هایی که روزانه ۳۰ تا ۵۰ کیلو زباله تفکیکی به دست می‌آورند، گاهی تا روزانه حدود ۴ میلیون ریال نیز درآمد دارند.

وی در رابطه با آمار تعداد زباله‌گرد‌ها در سطح شهر یزد گفت: از تعداد زباله‌گرد‌هایی که اکثراً به‌دلیل بیشتر بودن حجم زباله شبانه تردد داشته و فعالیت دارند، نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد و با توجه به نظارت‌های شبانه آمار متفاوت است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد درباره اینکه زمانی ادعا می‌شد که اغلب زباله‌گردان معتادان هستند، اظهار داشت: بر اساس مشاهدات میدانی، بخشی از زباله‌گردان را کودکان تشکیل می‌دهند که تعداد محدودی اصالتاً یزدی بوده و درصدی از شهر‌های دیگر و بخش عمده زباله‌گردان را تبعه افغانستان تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: میزان زباله بازیافتی که هر کدام از زباله گردان جمع‌آوری می‌کنند، متفاوت است و قاعدتاً اکثر آنها که وسیله نقلیه موتورسیکلت دارند، میزان بیشتری زباله جمع‌آوری می‌کنند.

برزگر تأکید کرد: زباله‌گردی زمانی پایان می‌یابد که شهروندان تفکیک از مبدأ را به حداکثر برسانند و زمان و تاریخ بیرون گذاشتن زباله را رعایت کنند.

وی گفت: همکاری لازم بین سازمان مدیریت پسماند شهرداری، اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری و اداره بهزیستی در خصوص جمع‌آوری زباله گرد‌ها و کودکان کار صورت می‌پذیرد که بخش کمی بازدارندگی دارد و تا زمانی که شهروندان هم رعایت نکنند تأثیر زیادی نخواهد داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
تفکیک زمانی فراگیر می شود که شهرداری بابت زباله خشک و تر پول مردم را در قبال زباله تحویلی بپردازد نه اینکه فقط خودش سالها تمام سودش را بر دارد و علاوه بر این در فیش عوارض نوسازی هم مجددا بابت زباله مبلغ کلانی از مردم بگیرد.
ما زباله خشک رو تحویل خرید ضایعات میدیم و فوری هم وجه نقد بابت ش در یافت می کنیم. چندین سال به شهرداری دادیم و دریغ از ریالی پول تازه شهرداری پلاستیکهای بی کیفیت و بد بویی هم به مردم میده و حاضر نیست لااقل پلاستیک درست و حسابی به مردم بده. چقدر سود میخاد شهرداری؟