معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گفت:طبق آمار ثبت شده در سامانه بیماری خاص دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نهصدو پنجاه نفر در هرمزگان به بیماری ام اس مبتلا هستند.

منوچهرکمالی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اینکه ام اس، جزو بیماری‌های خاص محسوب می‌شود، افزود: بر اساس شیوه نامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تمام خدمات ارائه شده به بیماران ام اس در مراکز درمانی دولتی و خصوصی با تعرفه مصوب انجام می‌شود.

او با بیان اینکه امسال شعار روز جهانی ام اس «تشخیص به موقع ام اس من و رویارویی با آن» نامگذاری شده است، گفت: بیماری ام اس یک التهاب مزمن و خود ایمنی سیستم عصبی مرکزی است که بیشتر افراد جوان را مبتلا می‌سازد.

کمالی با اعلام اینکه سن ابتلا به ام اس بیشتر بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی است، افزود: بانوان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی گفت: علت دقیق ام اس، هنوز ناشناخته است، اما عوامل ژنتیکی، عفونت‌های ویروسی و عوامل محیطی، در بروز آن نقش دارند.

 منوچهر کمالی افزود: این بیماری، یک بیماری خودایمنی است و در آن سیستم ایمنی بدن به بافت مغز و نخاع و عصب چشم حمله کرده و غلاف سلول‌های عصبی را از بین می‌برد.

وی گفت: همین امر سبب اختلال در عملکرد سیستم عصبی و بروز علائمی مانند ضعف عضلانی، بی‌حسی، مشکلات بینایی و تعادل می‌شود.

معاون درمان دانشگاه یادآور شد: گاهی بیماران پس از اندکی بهبودی، خودسرانه مصرف دارو را قطع می‌کنند و یا فریب درمان‌های غیرعلمی در فضای مجازی را می‌خورند.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای ام اس وجود ندارد، افزود: پزشک می‌تواند با تجویز برخی دارو‌ها روند بیماری را کند کرده، از حملات جلوگیری یا آنها را درمان کند، علائم را کاهش دهد یا در کنترل استرس ناشی از بیماری به فرد کمک کند.

به گفته  کمالی :بهترین راه تشخیص ام اس، شرح حال بیمار، معاینه دقیق بالینی، انجام ام آر آی، نوار چشم، آزمایش مایع نخاع و تست‌های خونی است.

آمار بیماران ام اس استان ۹۵۰ بیمار میباشد دارو‌های بیماران ام اس پس از ثبت درسامانه نادر معاونت درمان از طریق داروخانه‌هایی که توسط معاونت غذا ودارو معین شده اند با تعرفه دولتی به بیماران داده میشود.

در پایان کمالی گفت: خدمات ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی شامل: ویزیت‌های تخصصی، تجویز دارو‌های خوراکی وتزریق تحت مانیتورینگ وانجام مراقبت‌های خاص و آموزش نحوه مصرف داروها،١٠ جلسه فیزیوتراپی در ماه، انجام ازمایشات تخصصی و خدمات پاراکلینیک و mri بصورت دوره‌ای می‌باشد.

لازم به ذکر است طی شش ماه اخیر تعداد ٣٠٠ بیمار ام اس از طریق دانشگاه علوم پزشکی جهت دریافت وام بیماران خاص به مبلغ ٥٠٠ میلیون ریال به معرفی شده اند، سال ۱۴۰۲ به ۱۵۰نفر از این عزیزان وام ۵۰ میلیون تومانی از طریق بانک واریز گردید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.