صرفه جویی در مصرف آب و امنیت غذایی با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت تامین می‌شود.

 در سال‌های اخیر کاهش ذخایر آبی متولیان بخش کشاورزی را بر آن داشت تا با اجرای طرح اصلاح الگوی کشت علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، امنیت غذایی را تامین کنند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: در این طرح که از دو سال گذشته به استان ابلاغ شده، کشت محصولات پُرآب بر از چرخه کشت خارج و محصولات کم آب بر و مقاوم به به تنش ابی در دستور کار قرار گرفته است.
زاهدی با بیان اینکه با ابلاغ طرح الگوی کشت، آرایش کشت در برخی از مناطق تغییر کرده افزود: در اجرای این طرح محصولات استراتژیک از جمله گندم، جو، چغندرقند، سیب زمینی، گلرنگ و ذرت علوفه‌ای توصیه می‌شود و کشاورزان نیز باید محصولاتی کشت کنند که هم آب کمتری مصرف شود و هم اینکه خرید تضمینی داشته باشد و با اطمینان کامل در بازار به فروش رود و سود اقتصاد بالایی برای کشاورز داشته باشد، از این رو به کشاورزان توصیه می‌شود کشت محصولات کم آب بر را در دستورالگوی کشت قرار دهند و با کاهش سطح زیر کشت، منابع آبی هم حفظ شود.
بنی جمالی کارشناس جهاد کشاورزی استان مرکزی هم با بیان اینکه اجرای الگوی کشت به اقلیم و دانش بومی هرمنطقه، بافت خاک، منابع آبی، سازگاری با منطقه و براساس نیاز محصول بستگی دارد، گفت: تامین و توزیع کود‌های یارانه‌ای ازجمله فسفات، پتاس و ازت همچنین توصیه‌های فنی و نظارت مزارع توسط شبکه مراقب و اعطای یارانه و تسهیلات از جمله حمایت‌هایی است که برای ترغیت و تشویق کشاورزان به اجرای طرح الگوی کشت می‌شود.
او افزایش بهره وری، افزایش درآمد کشاورزان، حفظ منابع آب و خاک و ثبات در بازار محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را از جمله مزایای اجرای طرح الگوی کشت عنوان کرد.
سال گذشته با همکاری کشاورزان ۹۵ درصد از برنامه ابلاغ الگوی کشت در استان مرکزی محقق شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.