مدیرعامل پتروشیمی شازند گفت: این شرکت برای نخستین‌بار در کشور موفق به ساخت وسل و راکتور با حجم و ابعاد صنعتی و بزرگ از جنس تیتانیوم در داخل مجموعه خود شد.

علی‌رضا خلیلی‌نیا گفت: در واحد اَستالدِئید که در زمینه تولید محصولاتی چون اسید استیک فعالیت دارد، پیشتر از وسل و راکتور با جنس کربن استیل استفاده شده که به دلیل خورندگی شدید سیال و محتویات آنها از پوشش رابر و آجرهای نسوز روی سطح کربن استیل استفاده شده که مشکلات زیادی از جمله ریزش و تجمع رسوبات در سیال و تجهیزات، تاثیر منفی در کارآیی و خلوص کاتالیست، کاهش میزان تولید واحد، افرایش تکرار و زمان تعمیرات در واحد و در برخی موارد آسیب دیدن پوشش‌ها، سوراخ شدن راکتور و نشتی خطرناک را به همراه دارد.

وی بیان کرد: پس از بررسی‌ها و مطالعات انجام شده، پیشنهاد بر تغییر جنس تجهیزات از کربن استیل به تیتانیوم و حذف پوشش داخلی شد که منجر به حذف پدیده خوردگی می‌شود و با توجه به حذف پوشش رابر و آجر نسوز ضمن کاهش چشمگیر در وزن تجهیزات، کنده شدن و ریزش پوشش‌ها به داخل سیال نیز حذف شده و متعاقب آن کاهش کیفیت و عملکرد کاتالیست نیز وجود نخواهد داشت و از هدر رفت کاتالیست، کاهش تولید محصول و تعمیرات متناوب دوره‌ای نیز جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل پتروشیمی شازند ادامه داد: ساخت این راکتور با همکاری همه تیم‌های فنی در این مجتمع پتروشیمی پس از تهیه مواد اولیه، در واحد سرویس‌های تعمیراتی آغاز و ساخت آن هم‌اکنون به پایان رسیده است.

خلیلی‌نیا اظهار کرد: به منظور کنترل و مدیریت زمان، کاهش هزینه و پرهیز از معضل ارسال و برگشت این تجهیزات به خارج از مجتمع و به دلیل حجیم و ترافیکی بودن محموله‌ها، ضمن آماده‌سازی مقدمات و نیازمندی‌های لازم، عملیات حساس تنش‌زدایی، این مهم نیز در داخل مجتمع با موفقیت اجرا شد که بعد از هیدروتست با آب و سپس اسیدشویی به مرحله نصب می‌رسد.

وی گفت: با ساخت و نصب این راکتور دیگر نیازی به تهیه مواد اولیه که مربوط به تعمیر راکتور قدیم بود وجود ندارد و ضمن کاهش هزینه‌های اضافی، میزان ایمنی واحد نیز افزایش پیدا می‌کند و در زمینه زیست محیطی نیز معضلات کنترل آلایندگی‌های راکتور قدیم را نخواهد داشت.

مدیرعامل پتروشیمی شازند افزود: در مراحل ساخت این راکتور به دلیل شرایط منحصر به فرد و با هدف رعایت دقیق استانداردها و اصول، از روش‌ها و تکنیک‌های خاص در آماده‌سازی، جوشکاری و کنترل عملیات استفاده شده که این مهم تماما توسط متخصصان پتروشیمی شازند محقق شد.

پتروشیمی شازند در سال ۱۳۷۲ بهره‌برداری شد و به عنوان یکی از واحدهای فرادستی مطرح برای زنجیره بزرگی از تولیدکنندگان متوسط و کوچک کشور کارسازی و تامین مواد اولیه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.