افشاگری گاردین از تهدید دادستان دیوان کیفری بین‌المللی توسط رئیس موساد

منابع صهیونیستی فاش کردند رئیس سابق موساد دادستان پیشین دیوان کیفری بین‌المللی را با به خطر انداختن خانواده‌اش تهدید کرده بود.

منابع صهیونیستی می‌گویند یوسی کوهن، رئیس پیشین سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به موساد شخصا در توطئه‌ای مخفیانه برای تحت فشار قرار دادن فاتو بنسودا (مسئول وقت دیوان کیفری بین‌المللی در رسیدگی به پرونده فلسطین) برای کنار گذاشتن تحقیقات فلسطین دست داشته است.

روزنامه انگلیسی گاردین فاش کرد که رئیس موساد، در یک سری جلسات محرمانه که در آن سعی کرده است بنسودا را تحت فشار بگذارد تا تحقیقات جنایات جنگی را رها کند، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی را تهدید کرد.

تماس‌های پنهان یوسی کوهن با فاتو بنسودا، دادستان وقت دیوان کیفری بین‌المللی در سال‌های منتهی به تصمیم او برای آغاز تحقیقات رسمی درباره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین صورت گرفته است.

این تحقیقات که در سال ۲۰۲۱ آغاز شد، هفته گذشته زمانی به اوج خود رسید که کریم خان، جانشین بنسودا اعلام کرد که به دنبال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم به دلیل جنایات در جنگ غزه است.

تصمیم دادستان برای درخواست حکم بازداشت نتانیاهو و یوآو گالانت به اتاق پیش‌دادگاه دیوان کیفری بین‌المللی کیفری، اقدامی است که نهاد‌های نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی مدت‌هاست از آن بیم دارند.

مشارکت شخصی کوهن در عملیات علیه دیوان کیفری بین‌المللی زمانی رخ داد که او مدیر موساد بود. به گفته یک مقام ارشد صهیونیستی که در مورد عملیات علیه بنسودا توضیح داده است، گفت که هدف موساد به خطر انداختن دادستان یا استخدام او به عنوان فردی است که با خواسته‌های رژیم صهیونیستی همکاری کند.

یک منبع دیگر که با این عملیات آشنا بود گفت کوهن به عنوان پیام رسان غیر رسمی  نتانیاهو عمل می‌کرد. کوهن که در آن زمان یکی از نزدیک‌ترین متحدان نتانیاهو بود و به عنوان یک نیروی سیاسی به تنهایی در رژیم صهیونیستی ظاهر می‌شد و شخصا مشارکت موساد را در کمپین تقریبا ده ساله برای تضعیف دادگاه رژیم رهبری کرد.

چهار منبع تأیید کردند که بنسودا به گروه کوچکی از مقامات ارشد دیوان بین‌المللی کیفری در مورد تلاش‌های کوهن برای تحت تأثیر قرار دادن او، در میان نگرانی‌ها در مورد ماهیت مداوم و تهدیدآمیز رفتار کوهن، اطلاع داده بود.

آنها گفتند که او فاش کرد که کوهن چندین بار بر او فشار آورده است تا تحقیقات جنایی در پرونده فلسطین دیوان کیفری بین المللی را ادامه ندهد. گفته می‌شود که کوهن بنسودا را اینگونه تهدید کرده است: تو باید به ما کمک کنی و بگذاری از تو مراقبت کنیم. تو نباید وارد مسائلی شوی که می‌تواند امنیت خود یا خانواده‌ات را به خطر بیندازد.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۴ ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
پس باید فورا اسراییل رو مجبور به اجرای رای کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
مطلب تازه ای نیست
76 سال است که با ترور .تهدید .گرویانگیری .صحنه سازی .اتش سوزی جعلی و انواع جرایم مثل نسل کشی و جنایت جنگی به
زندگی نکبت بارشون ادامه دادند ولی
الان به اخر خط رسیده اند
راه برگشتی ندارد .بجز سرعت بخشیدن به مهاجرت معکوس که از 7 اکتبر شروع شده تا راهی یابند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
شب دراز است و قلندر بیدار
خود رییسی هم نمیدونست که فرداش دیگه نیست
شما دقیقا از چه اینده ای داری پیش گویی میکنی
آخرین اخبار