راه آهن رشت - کاسپین نقطه اتصال دریا به دریا پروژهای که قرار بود، در دومین سفر استانی هیئت دولت به گیلان با حضور رئیس جمهور شهید بهره برداری شود، اینک به انجام رسیده و برای افتتاح آماده شده است.
بر اساس اعلام روابط عمومی استانداری گیلان؛ گیلانیان سالها چشم انتظار تحقق و تکمیل راه آهن رشت - کاسپین هستند تا بتوانند معیشت و اقتصاد استان و حتی کشور را به اقتصاد ریلی در تراز بینالمللی گره بزند و اکنون دولت سیزدهم به وعده خود عمل کرده و این پروژه آماده بهرهبرداری است.
عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۸ تنها ۳ درصد پیشرفت داشته و دولت گذشته نیز اقدام خاصی برای تکمیل این پروژه از خود نشان نداد ولی بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم روند اجرای پروژه ریلی رشت - کاسپین همزمان با سایر پروژههای روی زمین مانده شتاب گرفت و اکنون آماده بهرهبرداری است.
عملیات ریل گذاری کل مسیر ریلی رشت - کاسپین با تلاش دولت شهید رئیسی به طور کامل انجام شده و اکنون ۱۰۰ درصد زیرسازی و روسازی این پروژه ریلی به پایان رسیده است و از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن در دولت سیزدهم جذب شده است.
اهمبت این اقدام زمانی نمود بیشتری پیدا میکند که طبق گفته کارشناسان فنی، خط ریلی رشت - کاسپین دارای ۱۶ پل خاص مجموعا به طول ۶۵۰ متر و دارای ۲۳۱ ابنیه فنی تیپ و متفاوت با پلهای معمول است.
این پروژه که اهمیت ویژهای در حوزه حمل و نقل داخلی، بار و مسافر دارد، بندر کاسپین را به خط آهن سراسری وصل کرده و نقطه اتصال دریای خزر در شمال کشور به خلیج فارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران خواهد بود.
پروژه راه آهن رشت - انزلی به عنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شمال - جنوب از پروژههای راهبردی و مهم کشور است که میتواند نقش بسزایی در تسریع صادرات و واردات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای روسیه و جمهوریهای قفقاز و نیز کشورهای اسکاندیناوی و شمال اروپا ایفا کند.