مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: سامانه «خودنویس» یکی از مهمترین اقدام‌ها و برنامه‌های دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود که توانست حق‌الزحمه‌های مشاوران املاک و بازار اجاره املاک را ساماندهی کند.

وحید داعی گفت: سامانه خودنویس گام مثبتی جهت کاهش آشفتگی بازار اجاره و ایجاد فرآیند کارآمد برای ساماندهی بازار اجاره املاک است؛ این سامانه با حذف واسطه‌ها به ساده‌سازی ارتباطات بین مستأجران و صاحب‌خانه‌ها می‌پردازد و در کاهش تلاطم‌های بازار مؤثر است.

وی با بیان اینکه سیستم این سامانه مبتنی بر خودنویسی است و به مستأجر و صاحب‌خانه اجازه می‌دهد بدون نیاز به‌ واسطه قرارداد اجاره را منعقد کنند، ادامه داد: با استفاده از سامانه محاسبه تعیین اجاره بها واحدهای مسکونی مشهد، نگرانی مستأجرانی که از افزایش و تغییر قیمت‌ها ناراحت بودند، کاهش خواهد یافت.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی مهم‌ترین شاخصه سامانه خودنویس را قیمت‌گذاری اجاره بهاء در هر منطقه با بهره‌گیری و کمک از بانک اطلاعاتی همان منطقه در سال گذشته و کمک گرفتن از دفاتر املاک دارای مجوز و امین و کارشناسان خبره هر منطقه بیان کرد.

به گفته وی، استفاده از نقشه و «اپلیکیشن نشان» و تبدیل۳۰۰ بلوک سامانه قبلی به ۳۵ هزار منطقه قیمتی و نیز تبدیل ۹ ضریب اولیه به ۱۵۰ ضریب ثابت و متغیر که محاسبه قیمت را دقیق‌تر می‌کند از مزایای سامانه جدید محاسبه اجاره‌ بها است.

داعی اظهار کرد: از دیگر مزایای سامانه جدید به‌ روزرسانی اطلاعات دفاتر املاک است که به‌ صورت آنلاین و لحظه‌ای قابل رصد است و امکان اتصال به سامانه خودنویس را نیز دارد، استعلاماتی که در این سامانه گرفته می‌شود در حافظه سامانه و حافظه پروفایل دفاتر املاک ثبت و قابل‌ ردیابی و پیگیری است.

کنترل بر بازار مسکن شدت می‌گیرد

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: طبق مصوبه قانون جدید، کنترل قیمت مسکن که به‌ تازگی به تأیید شورای نگهبان رسیده است، از این‌ پس کنترل بهتر و بیشتری بر بازار مسکن به ویژه بازار اجاره رقم خواهد خورد و طبق این قانون دست مسوولان تصمیم‌گیرنده در مورد کنترل بازار مسکن باز است که در صورت عدم رعایت تعرفه‌ها، این مهم توسط دفاتر املاک و موجران قابل‌ پیگیری بوده و برخورد قضایی به درخواست مستأجران انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: کنترل بازار مسکن با وجود مشکلات فراوان این حوزه به سهولت و یک‌شبه انجام‌پذیر نیست ولی با برنامه‌ریزی، تلاش و کار جهادی خدمتگزاران و آشنایی آحاد جامعه با حقوق مسلم خود در زمینه انجام معاملات (خرید، فروش،رهن و اجاره) رسیدن به نتیجه مطلوب امکان‌پذیر است.

داعی گفت: تشکیل کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در خراسان رضوی و برگزاری نشست‌های متعدد این کارگروه در سال گذشته منجر به تهیه نسخه اولیه سامانه تعیین اجاره‌ بها شد که این نسخه به‌ صورت آفلاین بوده و توسط اکثر دفاتر املاک نصب و اجرا شده، این مهم به‌صورت (بنرآبی رنگ)در ورودی دفاتر املاک نصب شده و به اطلاع مردم رسیده است.

وی افزود: با استفاده از این «پلتفرم» آنلاین ساده، مستأجران می‌توانند به‌ راحتی املاک موجود را پیدا کنند، به طور مستقیم با صاحب‌خانه‌ها ارتباط برقرار کرده و قراردادهای اجاره را بدون هیچ هزینه اضافی و کاملاً رایگان امضا کنند و به ثبت و اطلاع حاکمیت برسانند.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: ۱۳ هزار و ۷۰۰ بازرسی میدانی از ابتدای امسال تاکنون از دفاتر مشاوران معاملات املاک خراسان رضوی انجام شد که در نهایت منجر به مهر و موم حدود هزار و ۵۰۰ دفتر املاک بدون مجوز و یا عدم رعایت قیمت‌گذاری شد.

تعداد واحدهای صنفی مجاز مشاور معاملات املاک در مشهد ۱۰ هزار و ۸۲۰ واحد است.

برچسب ها: سامانه ، اجاره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.