مسوول واحد آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: هزار و ۶۰۰ گروه خودیار سلامت در استان اصفهان فعالیت می کنند.

مسوول واحد آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:هزار و ۶۰۰ گروه خودیار سلامت با عضویت ۱۶ هزار نفر در سطح استان فعالیت می کنند.

امیرعلی حیدری افزود: گروه خودیار سلامت از حضور افرادی که به بیماری مشترکی مبتلا هستند تشکیل می‌شود که می‌توانند برای تبادل تجربه‌های خود درباره نحوه مدیریت بیماری با یکدیگر تعامل و گفتگو کنند.

او  با اشاره به اینکه گروه‌های خودیار درباره بیماری‌های مانند دیابت، فشار خون بالا، کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن تشکیل شده است، گفت: در این گروه یک نفر به‌عنوان سرپرست، زمینه تبادل تجربه‌ها درباره مدیریت و درمان بیماری را فراهم می‌کند.

حیدری با تاکید بر اینکه اصفهان، جایگاه بسیار خوب و برتری در زمینه فعالیت گروه‌های خودیار سلامت در کشور دارد، گفت: بطور متوسط در هر گروه حدود ۱۰ نفر عضو هستند.

مسوول واحد آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید کرد: تشکیل و فعالیت گروه‌های خودیار سلامت به‌ویژه درباره بیماری‌های سخت درمان (صعب العلاج) می‌تواند راهکار مناسبی برای مدیریت هرچه بهتر شرایط بیماری باشد.

حیدری با بیان اینکه این تبادل تجربه‌ها می‌تواند بصورت حضوری یا مجازی انجام شود، اضافه کرد: آموزش‌ها در گروه‌های خودیار، مشارکتی است.

حیدری با بیان اینکه یکی از اهداف شکل گیری و فعالیت این گروه ها، تغییر نگرش در سطح جامعه درباره بیماری‌ها و مدیریت و درمان آنها با استفاده از تجربه‌ها و آموزش‌های مشترک است، گفت: علاقه‌مندان به عضویت و فعالیت در این گروه‌ها می‌توانند می‌توانند به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه بهداشت در شهر‌ها و خانه‌های بهداشت در روستا‌ها مراجعه کنند.

او همچنین با بیان اینکه از سال گذشته برنامه‌های خوبی در برخی از مناطق محروم استان آغاز شده خاطرنشان کرد: مراکز ارتقا دهنده سلامت در ۶ محله آسیب‌پذیر اصفهان با کمک ستاد تحول اجتماعی وزارت کشور ایجاد شده است.


حیدری افزود: در این مراکز با جذب مشارکت مردم ابتدا به نیازسنجی و سپس مداخلات آموزشی برای ارتقای سلامت و بهداشت محله پرداخته می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.