رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار گفت: بارندگی‌های مطلوب اردیبهشت و جاری شدن سیلاب‌، موجب آبگیری استخر ذخیره آب حاشیه کال‌شور سبزوار در منطقه کویری «روداب» این شهرستان شد.

عباسعلی کیانی فرد گفت: آب استخر مزبور که گستره ای افزون بر ۱۴ هکتار را در بخش روداب سبزوار دربر می‌گیرد، برای احیای زمین‌های بیابانی و آبرسانی به درختچه‌ها و گونه‌های مرتعی و بیابانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: طرح احیای این زمین‌ها در سال ۱۳۷۹ با اجرای مطالعات در پهنه ای با گستره ۱۱۰ هزار هکتار آغاز شد و اساس اجرای آن ذخیره سیلاب‌های فصلی کال شور سبزوار و استفاده از آن در فصل کم بارش تابستانی بوده است.

کیانی فرد با بیان اینکه تاکنون بیش از پنج هزار هکتار از عرصه های این منطقه کویری بیابان زدایی شده است، گفت: ساخت بند گابیونی بر روی کال شور و انتقال سیلاب توسط کانال‌های انتقال آب به زمین های کویری منطقه، نخستین گام اجرایی در قالب این طرح بوده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سبزوار با اشاره به شوری زمین های این منطقه، گفت: انجام عملیات نمک‌زدایی و خاک‌شویی توسط آب سیلاب و اجرای همزمان نهال‌کاری و بذرپاشی با ساخت جوی و پشته در عرصه های کویری، باعث استقرار اولیه نهال‌ها شده است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح علاوه بر احیای کویر، منجر به افزایش چشمگیر تولید علوفه تا ۴۰۰ کیلوگرم علوفه خشک در هر هکتار شده است که این امر علاوه بر توسعه پایدار منطقه و ایجاد اشتغال، باعث کاهش نرخ بیکاری و مهاجرت در روستاهای حاشیه کویر سبزوار شده است.

کیانی فرد خاطرنشان کرد: یکی از راه حل های مناسب و کارآمد برای استفاده بهینه از رواناب ها، به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک استفاده از شبکه های پخش سیلاب است که این اقدام علاوهه بر کاهش خسارات ناشی از خشکسالی و سیل، در افزایش حجم سفره های آب زیرزمینی، احیای مراتع و بیابان زدایی موثر است.

برچسب ها: سیلاب ، ذخیره آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.