انباشت رسوبات سیلاب در بستر رودخانه‌های شهرستان شیروان شرایط را برای مسیل‌ها سخت کرده است.

شهرستان شیروان خراسان شمالی در مسیر رودخانه اترک واقع است و یک‌هزار و ۶۵ کیلومتر رودخانه، مسیل و آبراه دارد و از این میزان ۳۳۹ کیلومتر در مسیل‌های مهم و حساس و در حوزه مسکونی قرار دارد.

تاکنون مطالعات تعیین حد بستر و حریم ۱۸۲ کیلومتر از ۳۳۹ کیلومتر مسیل‌ مهم و حساس رودخانه‌های این شهرستان انجام شده و مابقی نیز در دست احیاء است.

آنچه که اهمیت لایروبی این مسیل ها را مورد توجه قرار می دهد وجود باران های سیل آسا و رودخانه ای که در میان این شهرستان جاری است و بیم آن می رود در صورت سیلابی بزرگ خسارات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد بنابراین رفع نقاط حادثه خیز و لایروبی این رودخانه ها از اهمیت برخوردار است.

۳۳۹ کیلومتر مسیل حساس

مدیر امور منابع آب شهرستان شیروان در این خصوص گفت: امسال ۲.۵ کیلومتر از رودخانه های شیروان لایروبی و بازگشایی شد و مابقی نیز در دستور کار قرار دارد.

اسحاق خسروپناه اضافه کرد: همچنین مطالعات تعیین حد بستر و حریم ۳۷ کیلومتر در برنامه است که در صورت تخصیص اعتبارات تا پایان امسال، عملیات ۱۵ کیلومتر انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: عوامل انسانی، زراعت غیراصولی در اراضی شیبدار، عدم رعایت اصول آمایش سرزمینی، جاده سازی غیراصولی در اراضی کوهستانی، لایروبی ناکافی کانال های اصلی و احداث تقاطع های غیراصولی سازه ای از جمله مشکلات لایروبی رودخانه های این شهرستان محسوب می شود که باید اصلاح شود.

۷۱ کیلومتر نیاز به ساماندهی

خسروپناه افزود: ۷۱ کیلومتر از رودخانه‌های این شهرستان نیاز به ساماندهی و لایروبی دارد و با توجه به اهمیت موضوع برای این کار باید اعتبارهای لازم اختصاص یابد و ایمن سازی کامل رودخانه‌های این شهرستان خراسان شمالی به ۲ هزار و ۸۹۸ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

وی تصریح کرد: همچنین ۳۲ نقطه آسیب پذیر رودخانه و مسیل‌های این شهرستان برای اجرای کار لایروبی، بازگشایی و ساماندهی در دستور کار قرار دارد.

مدیر امور منابع آب شیروان اضافه کرد: چهار کیلومتر از رودخانه های این شهرستان واقع در روستاهای «گرماب، تبریان و مشهد طرقی» از توابع بخش مرکزی شیروان سال گذشته از محل اعتبارهای ملی و استانی لایروبی و بازگشایی شد.

وی بیان کرد: همچنین سه کیلومتر از رودخانه های شهرستان به منظور لایروبی و بازگشایی با اعتبار ۶ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال در نوبت انتخاب پیمانکار قرار دارد.

شناسایی ۸۲ تقاطع غیراصولی

خسروپناه اضافه کرد: ۸۲ تقاطع غیراصولی در مسیر رودخانه های این شهرستان خراسان شمالی شناسایی شد که نیاز به اصلاح و حذف دارد.

وی ادامه داد: پس از شناسایی تقاطع های غیراصولی، جهت رفع ایرادات و حذف آن موضوع به متولیان امر ابلاغ شده است تا هر چه سریع تر نسبت به آن اقدامات لازم صورت گیرد.

مدیر امور منابع آب شیروان افزود: تقاطع های غیراصولی در خارج و محدوده شهر هستند که اعتبار مورد نیاز برای اصلاح و بازسازی آن باید توسط دستگاه های متولی در نظر گرفته شود.

مساحت کل حوضه آبریز دشت شیروان – فاروج، پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع است که هزار و ۳۶۰ کیلومتر آن دشت و مابقی را ارتفاعات منطقه تشکیل می دهد.

شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.