جلسه هیئت رئیسه قرارگاه محرومیتزدایی شهر شیراز امروز، ۵ خردادماه در محل قرارگاه محرومیتزدایی شهرداری شیراز واقع در بلوار ابوذر غفاری برگزار شد.
پروژههای احصا شده و نیازسنجی شده ۱۵۲ محله، روند اجرای ریز پروژههای محرومیتزدایی شهرداری شیراز در سال جاری، بهسازی و ساخت سرویس بهداشتی، بوستان، بانک، شبکه آب و فاضلاب، ساختمان کلانتری، روشنایی معابر و… ازجمله مسائلی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
فرماندار شهرستان شیراز در این جلسه اظهار کرد: شاخص جمعیت و دسترسی، مهمترین شاخصهای پیشبینیشده در اجرای پروژههای محرومیتزدایی هستند.
لطفالله شیبانی همچنین خواستار تشکیل شورای توسعه شهری شد و افزود: رایزنیهای لازم در سطح بالاتر انجام خواهد شد و در ادامه به بررسی مصوبات قبلی و جدید قرارگاه پرداخت.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه با تأکید بر لزوم ایجاد یک چارچوب فعالیتی در حوزه محرومیتزدایی بهویژه در خصوص مرمت منازل محرومین، گفت: طی یک برنامه زمانبندیشده مشخص شود که روند اجرای پروژهها چگونه پیش خواهد رفت.
سید ابراهیم حسینی با بیان اینکه باید با همراهی دستگاههای اجرایی و خدماترسان، اعتبارات لازم هرچه سریعتر تخصیص یابد، تأکید کرد: تکلیف انشعابات در مرمت منزل محرومین مشخص و سیستم حسابرسیها نیز در دستورالعملها دیده شود.
شهردار شیراز نیز با تصریح اینکه کاهش محرومیتها در این کلانشهر با انجام تکالیف همه دستگاههای اجرایی و خدمات رسان محقق میشود، تصریح کرد: رفع محرومیت تنها وظیفه شهرداری و یک دستگاه نیست، بلکه ۱۸ دستگاه در شیراز در این امر دخیل هستند.
تعریف ۶۵ پروژه محرومیتزدایی در شهرداری شیراز
محمدحسن اسدی همچنین اعلام کرد: امسال ۵۶۲.۵ میلیارد تومان در قالب ۶۵ پروژه محرومیتزدایی در شهرداری تعریف شده است.
او با اشاره به اختصاص ۳ درصد از کل بودجه عمرانی شهرداری شیراز به اجرای پروژههای محرومیتزدایی، افزود: قرارگاه محرومیتزدایی شهرستان شیراز دارای دستورالعمل است.
شهردار شیراز تأکید کرد: امکان بهرهبرداری از پروژههای محرومیتزدایی در یک بازه ششماهه وجود دارد، چراکه زودبازده هستند.
جانشین فرمانده سپاه فجر فارس در قرارگاه محرومیتزدایی احمدبن موسی (ع) نیز در این مراسم آمادگی ارتباط بیشتر با مدیران مناطق شهرداری شیراز برای تسریع در روند پیشرفت پروژهها را اعلام کرد.
مجید علیپور با بیان اینکه امسال مرمت منازل محرومین نیز با همکاری کمیته امداد و این قرارگاه اجرایی خواهد شد، گفت: این مهم با تخصیص اعتبار و راستی آزماییها در قالب پروژه اجرایی خواهد شد.
رئیس کمیته محرومیتزدایی شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه، تدوین اسناد محرومیتزدایی را یکی از اتفاقات خوب و برجسته عنوان کرد که موجب انسجام دستگاههای خدمات رسان در مناطق محروم و کمتر برخوردار شده است.
سیده مریم حسینی با اشاره به اعتبارات پیشبینیشده برای اجرای پروژههای محرومیتزدایی توسط شورای اسلامی شهر و شهرداری و دیگر دستگاههای اجرایی و خدماترسان، افزود: کارشناسانی در مناطق شهرداری با همراهی گروههای جهادی رفع معایب احتمالی را در دستور کار قرار دادهاند.
او تعامل گروههای جهادی با شهرداری شیراز در امر محرومیتزدایی در راستای افزایش امیدآفرینی را مورد تأکید قرار داد و در ادامه داد: از آنجا که ما شهری تمدنساز هستیم، در این راستا باید سازماندهی لازم در مباحث فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.
رئیس کمیته شفافیت، صیانت از حقوق شهروندان و سلامت اداری شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه بیان کرد: سپاه پاسداران امروز نیز با درایت در قرارگاه محرومیتزدایی ورود کرده است و نقشی فراتر از خود به منصه ظهور گذاشته است.
مهدی طاهری تصریح کرد: عدم ساماندهی زیرساختهای اجتماعی مشکلاتی در شهر ایجاد میکند که نمیتوان بهراحتی از کنار آن گذشت و معتقدیم بخش زیادی از امنیت از همین مهم نشات میگیرد.
او تصریح کرد: شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز پیشگام رفع محرومیت در این شهرستان شده و درواقع میدانداری میکنند.
علیرضا اسکندری، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه بر برقراری ارتباطات لازم دستگاههای اجرایی با شهرداری این کلانشهر در باب اجرای پروژههای محرومیتزدایی تأکید کرد؛ بنابراین گزارش، با شروع کار ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز، رویکرد محرومیتزدایی بهصورت ویژه در دو فاز عملیاتی و مطالعاتی در دستور کار شهرداری این کلانشهر قرار گرفت.
شهرداری شیراز در فاز مطالعاتی، رفع محرومیت از تمامی محلات کلانشهر شیراز با برنامهریزی دقیق و تعریف شاخصهای علمی را پیگیری کرد که در این راستا پس از انجام مطالعات اولیه، ۱۷۴ شاخص در حیطه وظایف تمامی دستگاههای خدمات رسان تعریف شد.
پس از آن و بر اساس تحلیلهای مکان مرجع، میزان دسترسی هرکدام از محلات ۱۵۲ گانه شهر شیراز به شاخصهای مذکور مشخص و در فاز اول سند محرومیتزدایی ۴۰ محله و در فاز بعد سند ۱۱۲ محله باقیمانده تدوین شد.
با توجه به زمانبر بودن فاز مطالعاتی و تدوین سندهای محرومیتزدایی (بیش از ۲ سال)، شورای اسلامی شهر و شهرداری شیراز فاز عملیاتی محرومیتزدایی را از همان سال ۱۴۰۰ آغاز کردند و با نظرسنجی از شهروندان، یاوران شورا در محلات، مدیران محلات و...، پروزههای محرومیتزدایی در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تعریف شد.
شهرداری شیراز به استناد مصوبه شورای اسلامی شهر، ردیف بودجهای برای پروژههای محرومیتزدایی تعریف کرده است که اعتبار آن معادل حداقل ۳ درصد بودجه عمرانی سالانه شهرداری است و این مبلغ مجزا از سایر بودجهها و پروژههای عمرانی است که برای محلات پیشبینی میشود.
همچنین از دیگر اقدامات مهم در فاز عملیاتی، تشکیل قرارگاه محرومیتزدایی شهرستان شیراز است که پس از تهیه دستورالعمل اجرایی آن توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر، بهمنظور پایکار آوردن تمامی دستگاههای خدماترسان در شهر و ایجاد هماهنگی میان آنها آغاز بهکار کرد.
این قرارگاه تاکنون جلساتی با حضور استاندار، فرماندار، فرمانده سپاه فجر فارس و مدیران کل دستگاههای اجرایی استان و جلساتی نیز در سطح هیئترئیسه برگزار کرده است تا برنامه عملیاتی هرکدام از دستگاهها در موضوع محرومیتزدایی تعریف و ابلاغ شود که مطابق دستورالعمل اجرایی مصوب شده، ملاک تمامی تصمیمگیریهای این قرارگاه سندهای محرومیتزدایی تدوینشده در فاز مطالعاتی است.