لزوم رعایت اصول امنیت زیستی در مرغداری‌ها و دامداری‌ها

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان گفت: رعایت اصول امنیت زیستی در تمام فصول سال توسط دامداری‌ها و مرغداری‌ها الزامی است.

محمود زین الدینی گفت: وجود حوضچه‌های حاوی مواد ضدعفونی تازه در مقابل درب ورودی دامداری‌ها و مرغداری‌ها، عدم ورود دام و طیور بدون مجوز دامپزشکی، تهیه خوراک دام و طیور از کارخانجات معتبر و دارای پروانه بهداشتی بهره برداری، واکسیناسیون به موقع دام و طیور علیه بیماری‌ها و به حداقل رساندن جابجایی افراد و وسایل بین دامداری‌ها و مرغداری‌ها و ... از جمله مواردی است که در این واحد‌ها بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تامین امنیت و ایمنی زیستی دامداری‌ها و مرغداری‌ها یکی از وظایف مهم دامپزشکی می‌باشد بیان کرد: صنعت دام و طیور به عنوان یکی از مهمترین سرمایه‌های ملی و مولد در شهرستان می‌باشد و پیشگیری، مبارزه و درمان بیماری‌های دام و طیور برای حفظ و ارتقاء سلامت جمعیت دامی کشور و برقراری امنیت غذایی به ویژه تامین سبد مواد غذایی و فرآورده‌های پروتئینی نقش به سزایی دارد و رعایت اصول امنیت زیستی در دامداری‌ها ومرغداری‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

زین الدینی با اشاره به اینکه دامپزشکی یکی از مهمترین سازمان‌های حاکمیتی در مبارزه با تهدیدات حوزه زیستی می‌باشد افزود: دامپزشکی شهرستان کرمان آمادگی لازم با برنامه ریزی‌های لازم و انجام واکنش‌های سریع مقابله با تهدیدات زیستی از جمله وقوع بیماری‌های دام و طیور و مشترک بین انسان و دام و مدیریت لازم در این بحران‌ها در حوزه بهداشت دام و دامپزشکی را دارد.

وی عنوان کرد: حمل و نقل دام و طیور بدون اخذ مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای یکی از تهدیدات امنیت زیستی می‌باشد.

زین الدینی گفت: عدم رعایت دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای و عدم مقابله با شیوع بیماری‌های دام و طیور به ویژه تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بروسلوز، آنفلوانزای فوق حاد طیور و ... می‌تواند خسارات اقتصادی جبران ناپذیری به صنعت دامپروری و مرغداری‌ها واردکند.

وی افزود از دامداران و مرغداران عزیز درخواست داریم ضمن هماهنگی با شبکه دامپزشکی و اخذ گواهی بهداشتی قرنطینه‌ای از سلامت دام و طیور اطمینان حاصل کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار