صبح یکشنبه ۳۰ اردیبهشت بود که سفر آیتالله سیدابراهیم رئیسی رئیسجمهور کشورمان به استان آذربایجان شرقی و دیدار او با الهام علیاف همتای آذربایجانیاش در حاشیه افتتاح سد «قیز قلعهسی» به سرخط اخبار رسانهها تبدیل شد اما طولی نکشید که خبری شوکهکننده مبنی بر بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیسجمهور، خبر افتتاح این سد را کاملا به حاشیه برد.
در ابتدا اعلام شد که سانحه برای یکی از هلیکوپترهای همراه رئیسجمهور اتفاق افتاده، اما بعدا مشخص شد که هلیکوپتر حامل آیتالله سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجتالاسلام سید محمدعلی آلهاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی دچار سانحه شده و خادمالرضا و خادم جمهور ایران و هیات همراه در راه خدمت به وطن به شهادت رسیدهاند.
بروز سانحه برای بالگرد یا هواپیمای حامل مقامات ایران از بعد از انقلاب اسلامی هر چند سال یک بار رخ داده که باعث به شهادت رسیدن تعدادی از مقامات سیاسی و نظامی کشورمان شده است.
اولین سانحه هوایی که برای یک مقام ایرانی اتفاق افتاد، مربوط به ابوالحسن بنیصدر اولین رئیسجمهور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. او که در روز ۲۴ مرداد ۱۳۵۹ برای بازدید از مناطق مرزی به کرمانشاه رفته بود، هلیکوپترش در نزدیکی اسلامآباد غرب سقوط کرد، اما بنیصدر و سرنشینان آن از این حادثه جان سالم به در بردند.
بنیصدر پس از این حادثه با چهرهای ژولیده و هراسان در مصاحبه با صداوسیما شرح واقعه را گفت و این شعر را خواند: گر نگهدار تو آن است که من میدانم، شیشه را در بغل سنگ نگه میدارد!
پس از این حادثه یک حادثه دیگر در هفتم مهر ۱۳۶۰ رخ داد و هواپیمای نظامی C۱۳۰ ارتش هنگام بازگشت از اهواز به تهران حین فرود دچار سانحه شد و سرهنگ موسی نامجو وزیر وقت دفاع، سرهنگ جواد فکوری، سرلشکر ولیالله فلاحی، سردار یوسف کلاهدوز و سردار محمد جهانآرا به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
در اول اسفند سال ۱۳۶۴ هواپیمای مسافربری ایران که حامل حجتالاسلام فضلالله محلاتی نماینده مردم محلات و دلیجان در دوره اول مجلس شورای اسلامی و نماینده امام خمینی (ره) در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، توسط جنگندههای رژیم بعث عراق هدف قرار گرفت و تمامی سرنشنیان آن به شهادت رسیدند.
۱۵ دی ۱۳۷۳ حادثهای دیگر رخ داد که طی آن سرلشکر منصور ستاری فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش و سرلشکر علیرضا یاسینی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. این حادثه پس از برخاستن هواپیما در پایگاه شهید بابایی رخ داد و تمامی ۱۲ سرنشین آن شهید شدند.
۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۰، هواپیمای رحمان دادمان وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات که برای افتتاح فرودگاه گرگان عازم این شهر بود سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن شهید شدند.
سردار احمد کاظمی فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در ۱۹ دی ۱۳۸۴ بهدلیل سقوط هواپیما در نزدیکی ارومیه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
همچنین، در ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ سانحه ترکیدن لاستیک هواپیما برای هواپیمای حامل محسن رضایی که در آن موقع دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود در مشهد رخ داد که وی به همراه بقیه سرنشینان از این حادثه جان سالم به در بردند.
محسن رضایی در ایام انتخابات ریاستجمهوری سال ۹۲ هم در دانشگاه امام صادق (ع) خاطرهای از یک سانحه هوایی در دوران جنگ تحمیلی تعریف کرد. وی گفت: در ایام دفاع مقدس همراه با آیتالله خامنهای سوار بر هواپیما بودیم که ناگهان هواپیما دچار نقص فنی شد. آقای خامنهای به خلبانان گفتند از مسیری که آمدید برگردید که خلبان گفت رادار هم قطع شده است. دست آخر هواپیما با زحمت فراوان فرود آمد که در ابتدا فکر کردیم در یکی از کشورهای همسایه فرود آمدهایم، اما پس از پیاده شدن از هواپیما متوجه شدیم در اصفهان هستیم.
در ادامه، در ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ ملخ هلیکوپتر حامل محمود احمدینژاد رئیسجمهور اسبق در ارتفاعات البرز به کابل فشار قوی برخورد کرد و دچار سانحه شد، اما به دلیل مهارت خلبان، وی و همراهانش در این حادثه آسیبی ندیدند.
آخرین مورد از سوانح هوایی برای مقامات کشورمان نیز تا پیش از حادثه امروز، به ۴ اسفند ۱۴۰۱ باز میگردد؛ یعنی زمانیکه هلیکوپتر حامل حمید سجادی وزیر سابق ورزش و جوانان در مجموعه ورزشی شهرستان بافت در حالی که نزدیک به فرود بود سقوط کرد که در این حادثه سجادی و همراهانش دچار آسیب جدی شدند و اسماعیل احمدی مدیرکل حوزه ریاست وزیر ورزش جان به جان آفرین تسلیم کرد.
خبرنگار: محمد امیرحسینی
یا امام رضا (علیهالسّلام) شما را به حق مادر قسم میدهیم دل و چشمان را به سلامت این سادات گرامی وهمراهان روشن کنید...
پول مملکت صرف جاها و کارهای بیهوده مثل چایی و... میشود ولی حاضر نیستند ایمنی مردم و مسئولین بروز کنند
چهارتا هلیکوپتر غیر جنگی خریدن که دیگه تحریم نیستیم تحریم بودیم میشد دور زد
چقدر خانواده بخاطر این ماشینها داخل عزادار شدند
سابقه ای این چنینی حدوداً 30سال قبل برای فرماندهان فراجا بین یزد و کرمان و بافق بوجود آمد.هلیکوپتر حامل فرماندهان در مسیری تعین شده حرکت میکرده دچار سانحه وفرود اضطراری مینماید
متأسفانه حدوداً 35تا45روز همین گروه امدادی واکنش سریع منطقه را جستجو کرد
نتوانستن مکان فرود هلیکوپتر را شناسایی کنند.متأسفانه35تا40روز بعد یکنفر دامدار درحال هدایت گله دامهای خود در منطقه ای دیگر با فاصله دهها کیلومتر خارج از مسیر پروازی تعریف شده که قرار بود هلیکوپتر پرواز کند مجبور به فرود اضطراری شد بود.پس از اینکه دامدار به مسئولان منطقه خود اطلاع دادبود نیروهای امدادی به آن منطقه مراجعه مشاهدنمودبودن سرنشینان هلیکوپتر حدودا پنجا تاصدکیلومتر پیاده روی کردبودن بدلیل تشنگی وآسیبهای وارده فوت نموده بودن.
حالا در این حادثه بنظر میرسد هلیکوپتر از مسیر خارج دهها کیلومتر در منطقه ای دیگر فرود آمده باشند.اینکه در مسیر خط پروازی جستجو شود نتیجه ندارد باید استانها و شهرها و روستاهای همجوار به منطقه خود ورود کنند خارج از مسیر ورزقان جستجو کنند
این جستجو فقط بوسیله پهباد وریز پرندها با نصب میدانی دوربینهایی که دارای حسگر قوی هستند بتواند از داخل مه والودگی هوا با پرواز در ارتفاع بسیار پایین وعبور از لابه لای سخرها
اقدام به جستجو نمایند.هم اکنون چنین ریزپهبادهای در اختیار تولیدکنندگان داخلی وجود دارد.بنظر هزاران پهباد وریزپرنده تولید داخل که فناوری ساخت آنها در اختیار شرکتهای وطنی است فدای یا تار موی آیت الله رئیسی هم اکنون برای اینکه دشمن شاد نشویم باید هرچه زوتر شرکتهای تولید کننده پهباد به یاری نیروهای واکنش سریع اعزام شوند.باید همین امشب تمام فناوریهای داخلی سنگ تمام بزارن آبرو داری کنند سعی وتلاش کنند تا صدها کیلومتر اطراف مسیر پروازی جستجو شود_درغیراینصورت ملت منهدسان وشرکتهای فنآور خود رانخواهند بخشید.برای سلامتی آیت الله رئیسی وهیئت همراه صلوات?