لزوم حفظ توان اقتصادی مراتع با رعایت فصل و ظرفیت چرا از سوی دامداران

کارشناس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی کرمان گفت: با توجه به کاهش بارندگی در سال‌های اخیر و تداوم خشکسالی‌ها به منظور حفظ توان تولید مراتع و جلوگیری از نابودی پوشش گیاهی، رعایت فصل و ظرفیت چرا در مراتع از سوی دامداران الزامی است.

محمد نیکخواه با تشریح وضعیت منابع طبیعی در بخش بروات بم گفت: ترویج فرهنگ منابع طبیعی در میان روستاییان از طریق دهیاران باید به نحوی صورت گیرد که آنان بتوانند نقش فعال و مؤثری در امر حفاظت، احیا و بهره برداری اصولی از عرصه‌های طبیعی را داشته باشند.

وی افزود: با توجه به وسعت شهرستان، فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردمی هر منطقه برای حفظ و نگهداری از منابع طبیعی ضروری است. 
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بم تصریح کرد: آشنایی روستاییان، بهره برداران و عرصه نشینان با پروژه‌های مختلف منابع طبیعی مانند طرح‌های توسعه جنگل کاری، طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، پروژه‌های بیابان زدایی و آبخیزداری و شناخت عوامل تخریب کننده منابع طبیعی و چگونگی مقابله با آن مستلزم آموزش و فرهنگ سازی است و با توجه به ارتباط مستقیم و مستمر این اقشار با عرصه‌های طبیعی گامی موثر در حفظ و احیای منابع طبیعی برداشته خواهد شد. 

رشیدی کارشناس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز در این نشست گفت: با توجه به کاهش بارندگی در سال‌های اخیر و تداوم خشکسالی‌ها به منظور حفظ توان تولید مراتع و جلوگیری از نابودی پوشش گیاهی، رعایت فصل و ظرفیت چرا در مراتع از سوی دامداران الزامی است. 

وی همچنین با تاکید به اهمیت تمدید پروانه چرا از طرف دامداران اظهار داشت: با توجه به پرداخت نکردن عوارض تمدید پروانه چرا و تعیین تکلیف پروانه چرای دام متوفیان در مهلت قانونی از سوی برخی دامدارن و به وجود آمدن مشکلاتی برای آنان دامداران باید نسبت به پرداخت عوارض دولتی در هر سال اقدام تا مشمول جریمه و تبعات بعدی آن نگردند.

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار