مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه:

۵۰ درصد میزان ذخیره سد گاوشان آب دارد

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به آورد خوب بارش‌های اخیر برای سد‌های استان، گفت : با این وجود میزان ذخیره سد گاوشان به عنوان یکی از منابع مهم تامین آب شرب شهر کرمانشاه حدود ۵۰ درصد است و باید ذخیره فعلی این سد را مدیریت کنیم.

مجتبی کمالی منش مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه در جلسه سازگاری با کم آبی کرمانشاه، از تاثیر بارش‌های سال آبی جاری بر ذخیره سد‌های استان کرمانشاه یاد کرد و با بیان اینکه عمده سد‌ها ذخیره مناسبی دارند، گفت : هم اکنون سد تنگ حمام سرریز کرده و سد داریان نیز با درصد پُرشدگی ۹۹.۹ درصد در آستانه سرریز قرار دارد.

وی ادامه داد: اما سد گاوشان هم اکنون با ذخیره ۵۱ درصدی مواجه است و با توجه به اینکه این سد یکی از منابع تامین آب شرب شهر کرمانشاه به شمار می‌رود، لازم است آبی که پشت این سد ذخیره داریم را مدیریت کنیم.

مدیر حفاظت از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه درباره دلیل پایین بودن ذخیره سد گاوشان نسبت به آنچه که انتظار می‌رفت، نیز عنوان کرد: کم بارشی که در شهرستان سنقر طی سال جاری و سنوات گذشته رخ داد، بر روی رودخانه «گاوه‌رود» که از این منطقه سرچشمه گرفته و به سمت سد گاوشان می‌رود، اثرگذار بوده و در نهایت باعث کاهش آورد این سد شده است.

کمالی‌منش معتقد است، با هدف حفظ ذخیره موجود سد گاوشان بهتر است تا زمانی که چشمه طاقبستان دبی مناسبی دارد، از آن برای تامین آب شهر کرمانشاه به جای سد گاوشان استفاده شود.

وی با بیان اینکه دبی کنونی چشمه طاقبستان ۳۶۸۰ لیتر در ثانیه است، گفت: در حال حاضر چشمه طاق بستان می‌تواند به تامین آب شرب شهر کرمانشاه کمک کند.

مدیر حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه به موضوع مهم دیگری نیز اشاره کرد که به دنبال کاهش ذخیره سد گاوشان رخ داده و افزود: به دنبال کاهش ذخیره سد، شاهد تصرفاتی در حریم دریاچه سد گاوشان از سوی کشاورزان منطقه بودیم که با اقدامات انجام شده ۸۰ هکتار از اراضی رفع تصرف شد.

کمالی منش به وضعیت بارش‌های سال آبی جاری در استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه خوشخبتانه این بارش‌ها پراکندگی مناسبی داشته، افزود: بیشترین میزان بارش را در منطقه اورامانات و در شهرستان‌های پاوه، ثلاث باباجانی، روانسر و جوانرود داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: سنقر تنها نقطه‌ای از استان است که بارش سال آبی جاری آن نسبت به میانگین بلندمدت ۱۴ درصد کاهش داشته و در سایر نقاط استان افزایش بارش‌ها را نسبت به میانگین بلندمدت شاهد بوده ایم .

برچسب ها: آب و فاضلاب ، آب شرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار