۴ روش مدیریت زمان که هر دانش‌آموزی باید بداند

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که برای موفقیت دانش آموزان مطرح می‌شود، بحث مدیریت زمان برای دانش آموزان است.

اهمیت مدیریت زمان برای دانش آموزان تا حدی است که بسیاری از افراد سعی می‌کنند با شرکت در سمینارها و کنفرانس‌ها این دانش را بیاموزند و به کار بگیرند. مدیریت کردن زمان می‌‌تواند وقت‌های تلف شده شما را به شدت کاهش و از این رو بازدهی شما را به طور چشم‌گیری افزایش دهد. تکنیک‌های مختلفی برای مدیریت زمان توسط دانش آموزان ارائه شده است که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. جدول زمان‌بندی درست کن
فرقی ندارد که جدول زمان‌بندی را خودتان روی کاغذ بنویسید و به دیوار بزنید یا از تقویم‌های آماده استفاده کنید. مهم استفاده از یک روش برای فهرست‌کردن اولویت‌های زندگی‌تان است. می‌توانید از برنامه‌های مدیریت زمان هم که وجود دارد استفاده‌کنید که می‌توانند مفید باشند. مشخص کنید چه مواقعی بیشتر از سایر زمان‌ها سرحال هستید. مهم‌ترین دوره‌های مطالعه را به آن زمان اختصاص دهید. زمانی را برای وقت‌گذراندن هم در نظر بگیرید و مطمئن شوید که خواب کافی دارید تا در طول دوره‌های مطالعه سرحال و متمرکز باشید.

۲. واقع‌بین باش
به طور کلی، حدود ۸ تا ۱۰ ساعت از روز را برای کار، مطالعه، معاشرت و هر کار دیگری که لازم است، اختصاص دهید. طوری که در هفته یک زمان مشخص را برای مطالعه درس‌های خود کنار بگذارید و برای در کنار خانواده‌بودن یا انجام کار‌های شخصی هم وقت داشته باشید. این را هم یادتان باشد که بعضی درس‌ها یا کار‌ها بیش از زمانی که فکر می‌کنید زمان‌بر هستند و انتظار می‌رود زمان اضافی را برای هریک از تکالیف خود در نظر بگیرید. بهتر است واقع‌بین باشید و طوری برنامه‌ریزی کنید که بین مطالعه وقت نفس‌کشیدن داشته باشید.

۳. کارت را به فردا نینداز
بهترین و درست‌ترین راه برای این که برنامه‌تان را عقب نیندازید این است که به مکان‌های مطالعه خود فکر کنید و بفهمید کجا بیشترین تمرکز را داشته‌اید؟ کجا خیلی حواستان پرت شد؟ آیا می‌توانید کاری انجام دهید تا مطالعه لذت‌بخش شود؟ به خاطر داشته باشید روشی که برای یک نفر جواب می‌دهد، حتما برای شما هم چنین نخواهد بود. برای برخی، مطالعه با دوستان نتیجه خوبی نخواهد داشت، اما برای عده‌ای دیگر مطالعه گروهی باعث افزایش انگیزه آنها می‌شود و به فردا انداختن آن را برطرف می‌کند.

۴. ذهنت را خالی کن
 تمرین کنید که در فاصله بین جلساتِ مطالعه ذهن خود را خالی کنید. ممکن است باورتان نشود، اما این تمرین مانند خواب عمل می‌کند. ذهن‌تان را متمرکز و آن را خالی می‌کند و قدرت ذهن شما را در فواصلِ بینِ جلساتِ مطالعه افزایش می‌دهد. اگر تا به حال این تمرین را انجام نداده‌اید، با ۱۰ دقیقه شروع کنید و سپس کم‌کم آن را افزایش دهید. در آخر می‌توانید یک ارزیابی مستمر از برنامه خود داشته‌باشید تا بفهمید این برنامه‌ها باعث تغییراتی شده یا لازم است در برنامه مطالعاتی خود تغییری ایجاد کنید.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار