نمایش جام حسنلو نقده در موزه ارومیه

به‌مناسبت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی، جام طلای حسنلو در موزه باستان‌شناسی ارومیه به نمایش گذاشته می‌شود.

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته میراث‌فرهنگی با اشاره به برنامه‌های این هفته گفت: پس از گذشت چندین سال بار دیگر جام زرین حسنلو نقده به آذربایجان غربی منتقل می‌شود و از ۲۹ اردیبهشت تا ۴ خرداد ماه در موزه باستان‌شناسی ارومیه به نمایش درمی‌آید، علاقه‌مندان به مشاهده این اثر نفیس تاریخی می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ عصر به موزه ارومیه واقع در خیابان شهید بهشتی (دانشکده) مراجعه کنند.

۲۳ مرداد ماه در تقویم ایران زمین یادآور روزی‌ است که جام طلای حسنلو به عنوان اثری شگفت‌انگیز و خیره کننده از تمدن غنی استان آذربایجان‌غربی سر از خاک بیرون آورد و لبخند را بر لبان مردم این دیار نشاند و وجود صنعتی بسیار ظریف و درخشان در این منطقه را به ثبت رساند.

جام طلای حسنلو از ارزشمندترین آثار باستانی ایران است که در پیِ کاوش‌های رابرت اچ. دایسون در تپه حسنلوی نقده در سال ۱۳۳۶ به دست آمد. گمان می‌رود این اثر ۳۲۰۰ ساله نقش به‌سزایی در شکل‌گیری هنر دوره ماد‌ها داشته است.

این اثر ۲۱ سانتی‌متر بلندا، ۲۵ سانتی‌متر قطر و ۹۵۰ گرم وزن دارد. بر روی جام نقش خدایگان سه گانه: خدای زمین، خدای آب و خدای خورشید نگاشته (:حک) شده است. سازمان میراث فرهنگی برای نخستین‌بار آن را در سال ۱۳۷۷ به نمایش همگانی گذاشت.

بر روی بدنه این جام پرآوازه، نقش‌های بسیاری نگاشته شده است که گمان‌می‌رود داستانی حماسی را بازگو می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.