خیانت در لباس حمایت از حیوانات

افزایش تعداد سگ‌های بدون‌صاحب، یکی از دغدغه‌هایی است که از یک سو به چالش و نارضایتی منجر شده و از سوی دیگر حمایت دوستداران حیوانات را به دنبال دارد.

معضل سگ‌های بدون صاحب حالا دیگر به یک بحران تبدیل شده است؛ بحرانی که حداقل هر روز شاهد یک خبر و اتفاق ناگوار ازاین حیوانات هستیم. همین چند روز پیش بودکه یکی ازدختران دوقلوی شهرستان نکابراثر گازگرفتگی وابتلا به هاری جان خود را ازدست داد.

البته داوود گودرزی، مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران می‌گوید روزانه بین۳۰تا۴۰ سگ، زنده‌گیری و به نقاهتگاه آرادکوه منتقل می‌شود، اما گویا کابوس سگ‌های ولگرد در بسیاری از نقاط کشور تمامی ندارد. در این بین حامیان و دوستداران حیوانات هم گویا فقط این عنوان را یدک می‌کشند و به اسم حمایت از حیوانات از آگاه نبودن مردم سودجویی می‌کنند، اما چرا این معضل تمامی ندارد؟ چرا هر روز باید شاهد طعمه شدن افراد مختلف توسط سگ‌ها باشیم؟

افزایش تعداد سگ‌های بدون‌صاحب، یکی از دغدغه‌هایی است که از یک سو به چالش و نارضایتی منجر شده و از سوی دیگر حمایت دوستداران حیوانات را به دنبال دارد. گرچه نگهداری از سگ‌ها به هر شیوه‌ای توسط شهروندان یا به تعبیری سگ‌گردانی جرم انگاری دقیقی نشده، اما آیا تاکنون با توجه به تبعات این عمل با صاحبان و مسببان سگ گردانی یا حضور در محل‌هایی که برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کند، برخورد قضایی شده است؟ تکلیف مزاحمت‌های خطرآفرین وادامه‌دار سگ‌های ولگرد یا بدون‌صاحب چه می‌شود؟ مشکلی که روز به‌روز در فضا‌های شهری گسترش یافته و اکنون به یک مخاطره جدی تبدیل شده است. 

بررسی دقیق علمی از آمار سگ‌های ولگرد

 امروزه درباره سگ‌های بدون‌صاحب و راه و روش مواجهه با افزایش جمعیت آنها زیاد گفته می‌شود. از آن طرف هم سال‌های زیادی است که مسئولان مرتبط با این موضوع جلسات متعددی نیز برگزار کرده و ساعت‌ها به این سوژه به‌صورت ویژه پرداختند که بالاخره تکلیف سگ‌های بدون‌صاحب چه می‌شود؟ البته بماند که اختلاف نظر‌های زیادی بین مسئولان و به اصطلاح دوستداران محیط زیست در برخورد با این سگ‌ها وجود دارد.

حسین آخانی، استاد زیست‌شناسی دانشگاه تهران با اشاره به راهکار اصلی درخصوص جمع‌آوری سگ‌های بدون‌صاحب  می‌گوید: پیش از این‌که در مورد سگ‌های ولگرد اقدامی انجام دهیم باید آمار این سگ‌ها در شهر‌های مختلف بررسی دقیق علمی شود. تا زمانی که از این حیوانات آمار دقیقی نداشته باشیم، نمی‌توان راهکار مشخصی ارائه کرد.

 وی ادامه می‌دهد: زمانی که آمار وجود داشته باشد، مدیریت می‌تواند بگوید چه راهکاری در این زمینه مؤثراست؛ سگ‌ها را در پناهگاه‌ها نگهداری یا آنان را عقیم و حذف کنیم؟ برای انجام هر اقدامی باید ابتدا متوجه این موضوع شویم که میزان بودجه، امکانات و نیروی انسانی برای این کار تا چه حد است.
 
دل‌تان برای گرسنگی سگ‌ها نسوزد!

بحث غذا دادن به سگ‌ها موضوع بسیار مهمی است و با وجود این‌که بار‌ها کارشناسان در مورد آن تذکر داده‌اند، اما همچنان عده‌ای را می‌بینیم که با یک نایلون پلاستیکی، سگ‌های زیادی را به گرد خود جمع می‌کنند. آخانی نیز ضمن بیان علم بیولوژیک در این باره توضیح می‌دهد: علم بیولوژیک به ما می‌گوید اگر هر موجودی مواد غذایی در اختیارش باشد، تعداد آن زیاد می‌شود. در حال حاضر با فرآیند سازماندهی شده‌ای در ایران مواجهیم که افراد مختلفی به سگ‌ها و گربه‌ها غذا می‌دهند. سگی که در سال دو بار زایمان می‌کند و از هر زایمان ۱۰بچه متولد می‌شود، اگر تغذیه مناسبی در اختیار آن حیوان قرار بگیرد، قطعا بچه‌های او بهتر می‌مانند و این معضل افزایش پیدا می‌کند. وقتی تعداد سگ‌ها زیاد می‌شود، قطعا تعادل طبیعت را برهم زده و تکثیر حیوانات دیگر را مختل می‌کنند.

البته این استاد دانشگاه بر این باور است که اولین کنترل بیولوژیک، ممنوعیت هرگونه غذارسانی به این حیوانات است. یعنی دولت و دستگاه قضایی باید با استفاده از قوانین موجود، افرادی را که به این حیوانات غذا می‌دهند از این کار منع کند. او از قانون دفع پسماند برای این افراد هم برای‌مان می‌گوید: «زمانی که افرادی به طبیعت غذا می‌ریزند، عملا پسماند آلی و بهداشتی ایجاد می‌کنند که خودش به‌نوعی جرم انگاری محسوب می‌شود. از طرفی طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، بهداشت عمومی را هم تهدید می‌کنند و به‌راحتی می‌توان از این افراد شکایت کرد. گویا موضوع سگ‌های ولگرد بسیار پیچیده‌تر از اینهاست. حالا در کنار نگرانی از حملات این حیوانات و آسیب‌های آنان باید فکری به حال این دوستداران و حامیان حقوق حیواناتی بکنیم که اقدامات ناشایستی را به نام حیوانات و به کام خودشان انجام می‌دهند. 

دوستداران حیواناتی که باید از آنان ترسید!

گویا حامیان حیوانات به یک گروه و مافیا تبدیل شده‌اند که جرم‌های گوناگونی را مرتکب می‌شوند. از تهدید به قتل افرادی که مورد حمله سگ‌های‌شان قرار گرفتند و حالا هم طبق گفته داوود گودرزی، مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از آگاه نبودن شهروندان سوء‌استفاده می‌کنند و به نام حامی حیوانات از آنان پول دریافت می‌کنند. حتی این افراد هنگام جمع آوری سگ‌ها از این کار جلوگیری می‌کنند و در چند مورد هم باعث ضرب و جرح نیرو‌های شهرداری شده‌اند، اما پشت پرده این موضوع چه چیزی نهفته است؟ مگر اینها دوستداران محیط زیست و حیوانات نیستند؟

حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران هم که ازاین افراد دل پری داشت به ما می‌گوید: «بار‌ها توسط این دوستداران حیوانات تهدید شده‌ام! عمده این افراد بسیارخطرناک هستند. دستگاه قضایی به‌راحتی می‌تواند اینها رامورد بازخواست قراردهد.» البته مابرای پیگیری بیشتر این موضوع بامسئولان مختلف خدمات شهری شهرداری و شرکت ساماندهی مشاغل تماس گرفتیم، اما متأسفانه این افراد پاسخگو نبودند تا زوایای مختلف آن را بررسی کنیم.

منبع: جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
یکی از اقوام نزدیگم میگفت از آمریکا ی نفر برا دوستش پول واریز میکنه فقط فقط برای سگها غذا بخره
الان واقعا عده سگها خیلی زیاد شده مردم رو آگاه کنید با عذا دادن به سگها زاد ولد اونها زیاد میشه هرسگ تو نه ماهگی به سن بلوغ میرسه کلی بچه دنیا میاره
اینها تو طبیعت همه چی میخورند روباه ها کبکها بلدر چین ها هنه پرندگان و گربه سانان و..،چون حمله گروهی میکنند به انسانها هم آسیب میرسونند
یکی به این بی عقلها بفهمونه نباید غذا بدید گونه های دیگه رو دارید از بین میبرید
واقعا الان تو طبیعت نه خرگوش نه کبک نه روباه و....پرنده نمبینم خیلی خیلی کم شدتد
تو مارک جلوی خونه ما انواع پرندگان صبح ها میخوندن الان پر سگ شده صدای پرندها صبح ها دیگه نمیاد
دارکوبها کلا نیستند و....
آخرین اخبار