اجرای طرح تنبلی چشم در ۴۵ پایگاه دائمی چهارمحال و بختیاری

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال برای اجرای طرح تنبلی چشم ۴۵ پایگاه دائمی و ۶۰۰ پایگاه سیار در استان فعال شد.

مهشید سلیمانی در آیین آغاز طرح پیشگیری از تنبلی چشم در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه میانگین تنبلی چشم در کشور بین سه تا پنج درصد است، گفت: میانگین تنبلی چشم کودکان در استان چهار درصد است.

وی افزود: تنبلی چشم (آمبیلوبی) یکی از مهمترین عوارض چشمی است که باید زیر شش سالگی تشخیص و تا هشت سالگی نیز اقدامات درمانی انجام شود و در صورت درمان نشدن به موقع از هشت سالگی به بعد درمان سخت‌تر و منجر به کم بینایی و حتی نابینایی می‌شود.

سلیمانی اضافه کرد: در تنبلی چشم به علت وجود عیوب انکساری زیاد و انحراف چشم، تصویر واضحی به مغز ارسال نمی‌شود و منجر به کاهش بینایی و اختلال عملکرد در حرکات چشمی می‌شود.

به گفته وی، معلولیت بینایی از جمله شایع‌ترین معلولیت‌ها در کشور است و با اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم این معلولیت کاهش یافته است.


بیشتر بخوانید


سلیمانی اضافه کرد: در تنبلی چشم، چشم‌های کودک کاملا سالم و طبیعی به نظر می‌رسند و هیچ نشانه‌ای از بیماری در چشم دیده نمی‌شود، اما دید کافی وجود ندارد به همین دلیل تشخیص و درمان به موقع مانع نابینایی و کم بینایی کودک خواهد شد.

وی اظهار داشت: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ سال همه ساله در سراسر کشور با هدف شناسایی کودکان دارای اختلال بینایی و مداخله به موقع در این کودکان اجرا می‌شود و کودکان باید حداقل چهار بار در این سنین غربال شوند.

سلیمانی با اشاره به اینکه طرح غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود، گفت: در سطح نخست توسط مربیان و غربالگران در پایگاه‌های مثبت زندگی و پایگاه‌های دائم ادارات بهزیستی شهرستان با چارت و دستگاه اپتیک پلاس معاینات را انجام و در صورت وجود مشکل کودکان در سطح دوم به اپتومتریست و سطح سوم به چشم پزشکان ارجاع داده می‌شوند.

وی تصریح کرد: پارسال، ۳۹ هزار کودک سه تا شش سال در پایگاه‌های سراسر استان غربال شدند که نزدیک به ۲ هزار کودک مشکوک به اختلال بینایی شناسایی و به سطح بالاتر ارجاع داده شدند.

سلیمانی افزود: پارسال ۹۰۰ میلیون ریال کمک هزینه عینک و ۶۰۰ میلیون ریال نیز برای معاینه چشم به افراد بی‌بضاعت وکم بضاعت از طرف بهزیستی پرداخت شد.

وی ادامه داد: امسال برای اجرای طرح تنبلی چشم ۴۵ پایگاه دائمی و ۶۰۰ پایگاه سیار فعال شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار