کشاورزان قبل از وقوع بارش نسبت به کوددهی اقدام کنند

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان توصیه می شود قبل از وقوع بارش نسبت به کوددهی مزارع گندم آبی و کلزا اقدام کنند.

پروین رفیعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان مناطق سردسیر و استان شمال غرب نسبت به تسریع و آماده سازی کشت سبزی و صیفی بویژه سیب زمینی اقدام کنند.

به گفته او، کشاورزان استان شمال غرب قبل از وقوع بارش نسبت به کود دادن مزارع گندم آبی و کلزا اقدام کنند.

رفیعی ادامه داد: کشاورزان به سبب وقوع باد از آبیاری مزارع غلات و همواره نسبت به تسریع در برداشت مزارع غلات و کلزا و محافظت از محصولات برداشت شده در برابر وزش باد اجتناب کنند.

کارشناس هواشناسی کشاورزی با تاکید بر اجتناب از محلول پاشی و سم پاشی مزارع افزود: گلخانه داران جهت جلوگیری از بیماری های قارچی نسبت به کنترل دما و رطوبت انبارها و بسته نگه داشتن دریچه گلخانه ها اقدام کنند.

او گفت: دامداران و عشایر از حضور در ارتفاعات اجتناب کنند و همواره دام ها به مکان های سرپوشیده هنگام وقوع بارش انتقال دهند.

براساس اعلام مرکز هواشناسی کشاورزی، مجموع بارش کشور از ابتدای سال ۲۰۷.۶ میلی متر، مدت مشابه سال قبل ۱۷۱.۳ میلی متر و دوره بلندمدت ۲۱۳.۶ میلی متر است که این امر افزایش ۲۱.۲ درصدی نسبت به سال قبل و کاهش ۲.۷ درصدی دوره نرمال را نشان می دهد.

طبق نقشه های هواشناسی، امروز سامانه بارشی در شمال غرب، غرب، جنوب غرب و ارتفاعات البرز استان های واقع در سواحل خزر و برخی مناطق مرکزی بارش خواهیم داشت.

روز سه شنبه در ارتفاعات در دامنه های البرز، استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه بویر احمد و خراسان رضوی رگبار پراکنده همراه با رعدو برق ادامه دارد‌. روز چهارشنبه در نوار شمالی، شمال شرق و جنوب غرب و برخی مناطق مرکزی و شمال بوشهر و ارتفاعات کرمان رگبار پراکنده و رعد و برق انتظار می رود.

گفتنی است طی روز دوشنبه در شرق و مرکز و سه شنبه نوارمرکزی و چهارشنبه غرب و جنوب غرب وزش باد شدید رخ می دهد که منجر به خیزش گرد و خاک می شود‌.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار