کولر‌های قدیمی جهنم برق و آب!

۲۰‌میلیون کولر آبی با فناوری قدیمی وجود دارد که اگر با فناوری BLDC جایگزین شود، ۱۰‌هزار مگاوات مصرف برق را کاهش می‌دهد و به حل ناترازی برق کمک می‌کند.

تابستان از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است و باز قصه پرغصه کمبود آب و برق عریان خواهد شد، البته موضوعی نیست که نشود مدیریت کرد چراکه مقداری درایت و انبوهی اراده می‌خواهد که ظاهراً وزارت نیرو عاری از آن است، اگر چنین بود تاکنون معضل کولر‌های با فناوری قدیمی را مرتفع می‌کرد. با آغاز فصل گرما از کنار هر آپارتمانی که رد می‌شویم، سروصدای آزاردهنده «تق‌تق» یا «جرجر» کولر‌های آبی به گوش می‌رسد.

قیمت ارزان آب و برق در ایران و نبود فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف، در کنار بی‌عملی مسئولان، موجب شده است خانواده‌ها نسبت به تعمیر وسایل سرمایشی خود بی‌تفاوت باشند و بعضاً به تعویض پوشال بسنده کنند. آماری که امسال شرکت توانیر از مصرف برق ۳۲‌هزار مگاواتی سامانه‌های سرمایشی در کشور رونمایی کرده و آن را معادل کل مصرف برق کشور مصر با ۱۲۰‌میلیون نفر جمعیت نشان داده است، می‌گوید در کشور ما مقررات و مناسبات خوبی برای بهره‌وری انرژی و مهار هدررفت برق در این حوزه حاکم نیست. 

هر ساله با آغاز فصل گرما میزان مصرف آب و برق سامانه‌های سرمایشی سرتیتر اخبار می‌شود. امسال نیز وزارت نیرو با اطلاع‌رسانی به دارندگان کولر‌های گازی در مناطق عادی نسبت به قبض‌های ۲‌میلیون تومانی دارندگان این کولر‌ها هشدار داد. 

به گفته مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، ۳۲‌هزار مگاوات مصرف برق سامانه‌های سرمایشی در کشور، معادل کل مصرف برق کشور مصر با ۱۲۰‌میلیون نفر جمعیت است. طبق اعلام روابط عمومی وزارت نیرو از رجبی‌مشهدی، رشد شتابان مصرف (۷/۵ درصد در سال گذشته) از دیگر چالش‌های صنعت برق است که با توجه به رشد یک تا ۲درصدی مصرف در کشور‌های توسعه‌یافته، نیازمند تدبیر است. بخشی از رشد مصرف برق نامتعارف است که به پدیده‌های نوظهوری مانند ماینر‌های غیرمجاز یا استفاده از کولر‌های گازی و آبی غیراستاندارد و مستعمل در مناطق عادی اختصاص دارد. 

همچنین به گواه آمار‌های روابط عمومی وزارت نیرو، هر دستگاه کولر آبی روزانه بیش از سرانه یک نفر به مصرف آب خانواده می‌افزاید. هر دستگاه کولر آبی روزانه تا۴۰۰لیتر آب مصرف می‌کند که این میزان از استاندارد مصرف روزانه یک فرد ایرانی نیز بیشتر است، بنابراین می‌توان فرض کرد هر خانوار (به طور متوسط چهار نفر) در صورتی که از یک کولر آبی استفاده کند، گویی یک نفر به سرانه افراد افزوده شده است. در حال حاضر ۲۰‌میلیون کولر‌آبی با فناوری یک قرن پیش داریم که اگر با فناوری BLDC جایگزین شود، ۱۰‌هزار مگاوات مصرف برق را کاهش می‌دهد و پایان ناترازی برق در ایران را رقم می‌زند. 

 صرفه‌جویی ۱۰ تا ۱۵هزار مگاواتی برق با تعویض موتور‌های ۲۰‌میلیون کولر آبی

مصرف کولر‌های گازی غیراستاندارد و پرمصرف و کولر‌های آبی مستعمل در شش ماهه نخست سال میزان مصرف آب و برق را به شدت افزایش می‌دهد. متأسفانه به دلیل در دسترس بودن آسان آب و برق یارانه‌ای در کشور، خانوار‌ها به صرفه‌جویی در مصرف اهمیت چندانی نمی‌دهند، از این رو تعمیر کولر‌های آبی را در اولویت آخر هزینه‌های خانوارشان قرار می‌دهند، ضمن اینکه خانوار‌ها به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های‌شان کولر‌های آبی و گازی زیرپله‌ای و غیراستاندارد را به دلیل ارزانی قیمت‌شان انتخاب می‌کنند که همین امر به شدت مصرف آب و برق را در فصول گرم سال افزایش می‌دهد.

کارشناسان وزارت نیرو توصیه می‌کنند نصب پنجره‌های دوجداره و رفع نشتی کولر‌ها و تنظیم شناور آنها از هدررفت آب و برق در سامانه‌های سرمایشی جلوگیری می‌کنند، اما هزینه‌های گران نصب پنجره‌های دوجداره و تعمیرات کولر‌های آبی و خرید کولر‌های هوشمند (جایگزین کولر‌های آبی) بهانه‌ای برای تکرار روند سابق است، به طوری که حتی توصیه‌های کارشناسان و مدیران وزارت نیرو نیز چندان کارساز نیست. در دولت گذشته، زمانی تصمیم گرفته شد بابت نوسازی کولر‌های آبی و جایگزینی کولر‌های گازی کم‌مصرف با پرمصرف‌ها، دولت تسهیلاتی در اختیار خانوار‌ها قرار دهد، اما این طرح فقط در حد حرف باقی ماند و هرگز عملیاتی نشد. 

اخیراً محمود کمانی در نشست هم‌اندیشی ارتقای بهره‌وری با جهش تولید موتور‌های فوق‌کم‌مصرف کولر‌های آبی نسبت به مصرف بالای آب و برق کولر‌های آبی با تکنولوژی قدیمی هشدار داده و گفته است: اگر موتور‌های ۲۰‌میلیون کولر آبی موجود در کشور پربازده شود و استاندارد آنها ارتقا یابد، حدود ۵‌هزار مگاوات در محل مصرف و ۱۰‌هزار مگاوات در محل تولید صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت، در حالی که ناترازی برق هم اکنون ۱۰ تا ۱۲‌هزار مگاوات است. به کارگیری الکتروموتور‌های BLDC در کولر‌های آبی و تولید کولر‌های فوق‌کم‌مصرف حدود ۵/۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی خواهد داشت که اگر این اعتبار صرف ساخت نیروگاه شود، حدود ۴میلیارد دلار هزینه احداث آن می‌شود. 

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید حدود یک‌میلیون‌و۴۰۰‌هزار الکترموتور پربازده در کشور وجود دارد، گفت: اگر کولرسازان نتوانند قیمت مناسب برای دریافت الکتروموتور پربازده را با ظرفیت تولید داخل بیابند، می‌توان به بحث واردات پرداخت، چراکه واردات این نوع کالا ارزبری به همراه خواهد داشت، در حالی که ظرفیت تولید آن در کشور وجود دارد، بنابراین اولویت استفاده از ظرفیت تولید داخل به دلیل وجود دانش فنی تولید آن در کشور است. 

 تولید کولر‌های آبی طرح قدیمی ممنوع شد

از آذرماه سال گذشته، تولید کولر‌های آبی با تکنولوژی قدیمی ممنوع شده و از ابتدای دی ماه استاندارد جدید کولر آبی ابلاغ و اجباری شده است. از سال گذشته با توقف تولید کولر‌های به اصطلاح پوشال‌دار، نسل جدید کولر‌های آبی با عنوان هوشمند با مصرف پایین انرژی وارد خطوط تولید شده است، اما به دلیل تولید بالای کولر‌های آبی در سال‌های گذشته، کولر‌های آبی نسل قدیم همچنان در بازار موجود است. 

کولر‌های هوشمند بسته به میزان سرمایشی که تولید می‌کنند از ۱۷ تا ۲۵‌میلیون تومان قیمت دارند و کولر‌های آبی قدیمی و پرمصرف تا ۱۲‌میلیون تومان نیز به فروش می‌رسند. 

طبیعی است در شرایطی که اقتصاد خانوار ضعیف است، تمایل به سمت کولر‌های آبی قدیمی باشد، هر چند به دلیل توقف تولیدشان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز با افزایش قیمت همراه شده‌اند. 

کارشناسان معتقدند جایگزینی ۲۰‌میلیون کولر آبی قدیمی و مستعمل نیاز به حمایت‌های دولتی دارد. علاوه بر این دوجداره‌کردن پنجره‌ها نیز تا زمانی که الزامی نداشته باشد، به دلیل قیمت‌های گران و نجومی آن قطعاً مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. دولت می‌تواند تسهیلاتی را برای این دو اقدام در نظر بگیرد و نصب پنجره‌های دوجداره استاندارد نیز برای ساخت‌وساز‌های جدید اجباری شود، در غیر این صورت حتی گران شدن تعرفه آب و برق در فصول گرم هم نمی‌تواند گرهی از ناترازی مصرف آب و برق در شش ماهه نخست سال باز کند.

منبع: روزنامه جوان

برچسب ها: کولر آبی ، مصرف برق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
طرح جایگزین کولرهای قدیمی را اجرا کنید ماله التفاوتش را اقساطی بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کولر گازی رو 50 درصد ارزان کنید برای همیشه دیگه کسی سمت کولرهای آبی نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کلا کافیه یه چیزی بدی دست ایرانیا همونا تا هزار سال بهدهمون شکل و شمایل استفاده میکنن ولی کولر ابی را دو یه سال تو اروپا و امریکا یا ژاپن و چین استفاده کنید میبنید سال چهار دچار تحولات جالبی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر کولر گازی برق زیاد مصرف میکند چرا تمام ادارات دولتی بانک‌ها کولر گازی گذاشته اند و ۲۴ساعت هم روشن است بعد هم میگن کولر ابی سلولزی هزینه تعویض سلولزی یک میلیون هشتصد هزار تومان است و در مصرف آب هم به مراتب بیشتر از پوشاله موتورهای موتوژن هم از رده خارجه فقط دو سال بیشتر کار نمیکند چرا سراغ تولید کننده نمی روید بیشتر تولیدات ما قدمت ۵۵ساله دارد از کجا بگه ادم
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۹:۴۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
می‌خواین گرون کنین، گرون کنین. این همه صغری کبری چیه. به استناد فائو فقط ۶ درصد آب در مشهد به مصرف شهری (نه خانگی) می‌رسد. که به علت فرسودگی تا ۲۰-۲۵ درصد آب ورودی به کلان شهرها هدر می‌رود.فصای سبز آب بر با چمن‌کاری خودش یه شاهکار دیگر. تو شهر که فقط مسکونی نیست، خیلی از مشاغل، ادارات، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و ..... تو شهروند اما مسکونی نیستند. آخر سر اینکه رفتم کولر نانو که آبی و کم مصرفه بخرم می‌گه ۲۵ تا ۳۰ تومان. بیا پولشو بده چون با ده تومان حقوق ندارم بخرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
هشتادسال کولر آبی رابه این شکل و همینطور تولید می کنیم یعنی درجازدن هیچ فکر برای مصرف آب وبرقش نکردیم چرا چون نظارت و بازرسی واموزش به روز شدن و نوآوری رادفن کردیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۲۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما که امسال کولر آبی پوشالی قدیمی رو کنار گذاشتیم و به جاش کولر سلولزی کم مصرف با موتور BLDC خریدیم و جایگزین کردیم.
امیدوارم همه قدر آب و برق رو بدونن و از نعمت هایی که خدا بهمون داده درست استفاده کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۰۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
دارندگی وبرازندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
همانطور که دولت توانست لامپ های پرمصرف را ازخانه های مردم جمع کند اگراراده کند وبخواهد می‌تواند کولرهای آبی قاتل آب وبرق را هم جمع کند کولرآبی درکشوری که سالهاست باخشکسالی دست وپنجه نرم می‌کند چه معنی میدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیران محترم خواستن انرژی هسته ای واسه کشور بیارن که برقمون مفت بشه سی سال زجر کشیدم تحریم شدیم برقمون هم که قطع شد حالا هم مقصر ما شدیم
میشه یه لحظه کاری نکنید شاید همه چی درست بشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر کولرهای آبی جهنم آب و برق هست چرا هر روزبا تبلیغات پر زرق و برق این جهنم را به هم وطنان خود هدیه می دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
این کارشناس محترم که بیشتر کارنشناس هست می گه بخاطر آب و برق یارانه ای مردم اهمیتی به تعمیر و به روزرسانی کولر آبی خود نمی دهند. داداش مردم به شر سیر کردن شکم زن و بچه هاشون موندن. بعد تو انتظار داری بیان کالری که دارد براشون کار می کنه را به روز رسانی کنند
Iran (Islamic Republic of)
AliStars
۰۸:۱۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئولین عزیز بجای اینطور تصمیم گیری ها بیاین این کارو رایگان واسه مردم انجام بدین بعد میبینین مردم چطور میان شرکت میکنن.تو این اوضاع اقتصادی هرکی باشه میگه ولش کن این همه پول بدم که چی بشه.و حتی بدبخت بیچاره ها اون خانواده هایی که تو روستاها هستن که حتی کولر آبی هم ندارن چه برسه کولر گازی.اونم تو مناطق گرم و خشک وحشتناکی مثله سیستان و بلوچستان که الان دمای هوا بالای 50 درجه رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
میخواهین کلا کولر رو استفاده نکنیم ?
کولر گازی رو که هزینش رو بردین بالا اینم آبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
چقدر راحت میشه کارشناس شد و راهکار داد
موتور بیسسسسست میلیییییون کولر رو عوض کنید مشکل برق حل میشه!!!!
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۹:۴۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
بییییییییییییییییست مییییییلییییووووووووووون نه.ببت تومن. بگو عادت کنی
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۲۱:۰۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دولت میخواد عقب ماتدگی خودش وبا جیب مردم‌ جبران کنه.انرژی هسته ای چی شد الان میگن تو کشور روسیه هم برق مفت وهم لوله کشی مجزا برای آب گرم به تمام منازل کشیده شده اونوقت شما بفکر بازسازی کولر های کهنه هستین اینجا را با افغانستان اشتباه گرفتین.
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینها مافیا هستند والا هزینه هربار تعویض سلولز کولر خدا تومنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
قیمت ۱۰۰۰۰مگاوات برق چقدر میشه در سال ؟
دولت به قول خودش چقدر یارانه میده؟
اول اینکه کولر آبی فقط آب مصرف میکنه و برق و هیچ خنکی هم نداره،در مقابل کولر گازی استاندارد مصرف برق خیلی کمی داره و به صرفه تر هست حتی سیستم های تهویه مطبوع مرکزی استاندارد.
دولت میتونه حمایت بکنه مصرف کننده را ولی نمیخواد
Iran (Islamic Republic of)
Zzz
۱۸:۰۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
داداش مثل اقتصاد دان های ایران حرف میزنی منی که کارم تاسیسات هست بگم بهت کولر آبی اتفاقا اگه درست طراحی بشه انرژی کمتری مصرف می‌کنه دوما که مهمتره کولرگازی باید برا مناطق شرجیه ولی مناطق خشک جواب نمیده
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۹:۵۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خدمت جفت بزرگوارتان بگه اینا نگران خرج سفر اروپا و آمریکای بچه‌های برای همینم برای این یه ذره پول کیسه دوختن. تو اداراتشونم بری میبینی همه درو پنجره هابازه و کولر روشن. کسیو تو اتاقق نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
متاسفانه در کشور ما فرهنگ سازی مناسب جهت استفاده از کولرهای آبی انجام نشده است کولر گازی دشمن درجه ۱ طبیعت می‌باشد برق زیاد مصرف میکند و از یک طرف هوای کاملا سرد و از طرف دیگر گرمای شدید به طبیعت میدهد و فقط باید در جاهائیکه دارای دمای بالا یا مرطوب می‌باشند استفاده شود
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۱۶:۵۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
برق هسته ایی مون درست بشه،،،همه اینارو میریزیم بیرون.تکنولوژی ده ۳۰ هست،پر مصرف آب و برق،و خطر ، و استفاده قطعات هرسال، ،،اما برق هسته باشه،ما حتی اجاق برقی مثل آلمان که تمام وسایل برقی هست،میتونیم داشته باشیم.و آب سد ها رو رها کنیم.کولر گازی بهترین هست،و..
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۹:۵۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خخخخ. برق هسته‌ای بیاد خطر نداره و کسیو برق نمی‌گیره. آخه برقش هوشمنده. خدایا یا اینارو آدم کن یا منو هم مثل اینا کن که کمتر عذاب بکشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
نه که‌ باقي لوازم برقي کم مصرفند!!
يه اتو اندازه‌ ۱۲ تا تلویزیون برق مصرف می‌کنه
جلوی واردات گرفتيد توليدات داخلي هر طور دلشون بخاد تولید می کنند نه‌ همه اما اکثريت استاندارد هاشون الکیه برق خور هستند
مثل‌ يکه تازی لگن سازان که‌ لگن با فناوری و تکنولوژی ۲۰_۳۰ سال پيش سرهم می‌کنند ميانگين مصرف سوخت شان ۱۰_۱۱ لیتره بعد به‌ مردم‌ می گویند درست مصرف کنيد
به‌ شخصه هروقت گفتند صرفه جویی بیشتر مصرف می کنم چرا که‌ مردم‌ مقصر نیستند
یا واردات آزاد کنيد يا توليد کننده های در پیتی رو جمع کنيد
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۹:۵۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
نه من که کل ملت حاضرن تکنولوژی ۳۰ سال پیش سوار بشن. اینی که می‌سازند مال دهه ۶۰ و ۷۰ میلادیه
Finland
یک ایرانی
۱۶:۲۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
به کی بگی پول برق آمده مصرف صفر خونه ۸ماه هست خالی است برق خونه قطع است بعد هر دوماه پول برق میاد مملکت که نیست دیوانه خونه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
حتی اگر هم تسهیلات بدن وقتی نظارتی در استفاده از تسهیلات داده شده نباشه طبیعتا طرف میره اون رو جای دیگه‌ای خرج میکنه. مثل وام های کمک هزینه فعالیت اقتصادی که مثلا من میرم میگیرم به جای انجام فعالیت اقتصادی با پولش زمین و خونه میخرم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
یه سوال کجای کره زمین کولر آبی مصرف میکنه غیر این خرابشده
آدرس غلط ندین به مردم
کولر آبی مصرف آب و برق اون رو یکی مرد باشه تو مملکت چقدره بعد زر بزنید
Iran (Islamic Republic of)
متخصص
۱۶:۵۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کشورهای غربی تقریبا تماما سردسیر هستند و کشورهائی مثل کشورهای عربی همسایه ایران کولر آبی بخاطر رطوبت و یا دمای بالای کولر آبی جوابگو نیست کولر آبی تقریبا متخصص کشور ماست ضمن اینکه مصرف کمی دارد رطوبت مناسبی هم برای منازل فراهم میکند
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۹:۵۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
انتظار نداری که تو کشورهایی که وسط تابستونم ژاکت می‌پوشند کولر استفاده کنند.کولر آبی شبیه‌ساز بادگیرها که هم خنک می‌کنه هم رطوبت هوارو تامین می‌کنه. کولر گازی چون خشکه باعث آسیب به ریه می‌شه در مناطق خشک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
بیشترین مصرف اب و برق و گاز در ادارات دولتی.مدارس.پادگانها.مساجد و مکان های مذهبی و خونه های سازمانیه
چون هزینه نداره و مفته
Iran (Islamic Republic of)
AliStars
۰۸:۲۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
من جاهای رو دیدم تو سازمان ها حالا هر نهادی فرقی نمیکنه که اسپیلت 24 ساعت روشنه حتی بعد از تعطیلی. در ورودی هم کاملا باز هست و هیچ یک از کارکنانشونم واسشون مهم نیست.بقول گفتنی مفت باشه...کوفت باشه
اصلا مدیریتی نیست بجز مردم بدبخت که هرچیم صرفه جویی میکنن بازم به جایی نمیرسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینم عین سمند خودرو ملی کلاهبرداریه
Iran (Islamic Republic of)
یک پیشنهاد به وزارت نیرو
۱۳:۲۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
به نظر میرسه که وزارت نیرو با دادن تسهیلات به مالکان می تواند موجب تعویض کولرهای آبی با فناوری قدیمی با کولرهای آبی با فناوری جدید شود و قطعا با طرح های تشویقی و تسهیلاتی مردم هم از این طرح تعویض استقبال خواهند کرد و در مصرف برق و آب هم صرفه جویی رخ می دهد مثل طرح تعویض خودروهای فرسوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
بله بد مسکنی و گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
تو گرمای 40 درجه خرم اباد کولر ابی دیگه جواب نمیده .کولر گازی هم زیاد پول برق برامون میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کل اگر طبیب بود سر خود درمان می کرد
بیخودی برای مردم‌ نسخه نپیچید
پارسال توی یک دوره سه ماهه تابستون نزدیک ۱۰۰ کیلوات برق صرفه جویی کرديم اما خبری از پاداش‌ نشد که‌ بماند یک عنوان به‌ قبوض برق به اسم هزينه مصرف البته‌ چون‌ هنوز به‌ قانون تبديل نشده‌ توی قبض به اسم بدهکاری ( رفتم اداره‌ برق اعتراض کردم متوجه شدم هزينه مصرف توی قبض به اسم بدهکاری )درج میشه اضافه شده‌
امسال علاوه‌ بر آن ۱۰۰ کیلو وات که‌ از جیبمون رفت ۱۰۰ تا ديگه اضافه مصرف می‌کنیم
حداقل جايزه بايد يک دوره‌ قبض رايگان می‌بود
وقتي فرق بين خوش مصرف و پر مصرف نيست دلیلی به‌ صرفه‌جویی نمی بينم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگه پوششهای نانو تاثیر داره اجباری کنید پولش را از فبض آب و برق برداشت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
راسی ما کولر ابیمون احتی رنگ هم کردیم که متلاشی نش اما فقط دو سال دوام اورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کولر خدا گفت گازیییییی درست کولر گازیم برق زیاد مصرف میکننننه ما الان ی سال کولر گازی داریم در روز فقط ی س ساعتی روشن میکنیم اما امسال هنوز ردشن نکردیم امروز ۲۴ اردیبهشت هنوز روشن نکریم هنوز پنکه هم روشن نکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
رنگ کولرهای آبی را باید سفید خالص بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کولر هاییییی ابی هم دشمن اب هم دشمن برق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کولر ها واقعا جهنم و دشمن برقنننننننننن ما ۱۸ سال جگرمون خون بود با کولر هاییییی ابیییی اب شور بود کولر پس از ۱۸ سال متلاشی شد هر روز مجبور بودیم ابشو پمپشو نگاه کنیم که نسوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
یادمه یه زمانی صحبت از نیروگاه های خورشیدی کوچک بود که بر سر کولرهای آبی نصب شود تا هم از تابش خورشید جلوگیری بشه هم برق کولر تامین شود... اگر همان طرح هم با حمایت مالی دولت در قالب وامهای کمبهره داده شود شاید بتوان قسمتی از کمبود آب و برق را جبران کرد... ولی متاسفانه هر طرحی که ریخته می شود اول به سود آوریش نگاه می شود بعد به نفع ملی و عمومی آن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
دو جداره کردن پنجره با کولر آبی؟
برای هدر رفتن گرمایش مفیده ولی مگه میشه کولر آبی روشن کرد درو پنجره رو بست؟اسمش روشه کولر آبی اگه هوا خارج نشه خونه شرجی میشه
این مقالات رو کی مینویسه؟
برین حساب کنین ببینین بین تولید برق و میزان مصرف بعد از کنتور برق چقدر ناترازی هست اونارو که مفتی انشعاب برق و آب گرفتن پیدا کنین نا ترازی حل میشه
طرف انشعاب از قبل از کنتور گرفته تو شهر باغشو با آب لوله کشی آبیاری میکنه بدون یک ریال پرداختی
پیدا کردن این باغ ها سخته ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
خودتون میگید کولر ابی با فناوری صد سال پیش
وسایل پر مصرف ،تکنولوژی صد سال پیش،سامانه های انتقال برق فرسوده که برق رو هدر میدن و،،،،
مردم هم فقط پول اضافه ی برق به خاطر مصرف زیاد وسایل میدم
از صفر تا صد دولت مقصر هست نه مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
وقتی تولید ملی به هر بهایی اولویت باشه می‌شه جهنم مردم و سرمایه‌ها و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
قیمت دستوری در هر چیز سراسر،فساد و اسراف و سوءاستفاده و تبعیض و ناکارامدی وفقر و خلاصه هر چی صفت منفی است به همراه دارد،باید سهم هر کس از منابع انرژی به خودش داده شود تا مازادش را به دیگران در داخل یا خارج بفروشد و یا راحتتر اینکه به قیمت واقعی و صادراتی فروخته شود و سهم هر کس که ماهیانه بالای ۵ میلیون تومان میشود به خود شخص داده شود تا خودش مدیریت کند که چطور مصرف کند چه شغلی داشته باشد درکجا زندگی کندو...با نصف این پول میتواند مواد اصلی غذاییش را به نرخ جهانی و دلار آزاد تهیه کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
این یک دروغه بزرگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کولر گازی هم که قدغنه وگرنه قبض برق بالای دومیلیونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگه مسولین بی کفایت رو برکنار کنید ده برابر صرفه جویی میشه، مسولین رو عوض کنید
Iran (Islamic Republic of)
KHALIL
۱۱:۳۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
عزیز من تو تابستون جنوب نیستی که مردم چه میکشن هوای شهرتون که یه کم گرم شد شب تا صبح کولرتون روشن میکنید و به فکر مردم نیستین یه لحظه زحمت بکشین خودتونو جای مردم بزارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
باید کارگر بگریم فوت بکنه تا خنک شیم البته اونم گرون تموم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کولر آبی ن
کولر گازی ن
میخاستم بدونم بادبزن دستی مورد تایید شما هست؟!؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دولت منظورش همینه.ملتی که ۵۰ سال پیش دویست سال از دنیا جلوتر بود حالا میخواد مارا بر گردونه به دویست سال قبل تر از دنیا اینها کاری به تکنولوژی ندارند فقط مملکت اداره بشه مهم نیست که چی به سر مردم بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۱۱:۱۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگه امکانش هست بیاید رایگان تعویض کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
لطفاً از محل صرفه‌جویی 5/2 میلیون دلار که میخواهید نیروگاه احداث کنید راه آسانتر اینکه کولر های کم مصرف به خانواده‌ها با قیمت دولتی و قسطی در اختیار گذاشته و اگر صدتا نیروگاه هم درست بشه باز کسری ناترازی مصرف برق ادامه دار خواهد بود
آخرین اخبار