پنجمین روز نمایشگاه کتاب ورق خورد؛

خبرنگاران به لیست دریافت بن‌های مشارکتی خرید کتاب پیوستند

روز گذشته اعلام شد که خبرنگاران، سردبیران و مدیران مسئول می‌تواند از بن کتاب یک میلیون تومانی استفاده کنند، که لازم است مبلغ ۵۰۰ هزارتومان بن از سوی آنها پرداخته شود.

روز گذشته سی‌وپنجمین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وارد پنجمین روز خود شد و در حالی هنوز چند و چون فعالسازی بن کتاب کارمندان دولت از سوی متولیان نمایشگاه و دولت اعلام نشده، که تخصیص بن یک میلیونی خرید کتاب به خبرنگاران، سردبیران و مدیران مسئول نقلِ محافل رسانه‌‌ها شد.

در حالی در خبر‌ها اعلام شده بود که خبرنگاران، سردبیران و مدیران مسئول می‌تواند از روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت از بن خرید کتاب بهره‌مند شوند، که این بن به صورت کاملاً رایگان به خبرنگاران اختصاص نمی‌یابد و مانند بن‌های دانشجویان، طلاب، اساتید و حوزه‌های علمیه به صورت مشارکتی است. بدین ترتیب، ۵۰۰ هزارتومان آن را خبرنگارِ متقاضی می‌پردازد و ۴۰۰ هزار تومان بن را معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات و ۱۰ درصد مابقی از محل تخفیف ناشران پرداخت می‌شود.

درباره بن‌های اختصاص یافته به کارمندان دولت هم باید گفت که بنا به گفته علی رمضانی سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران، ابتدا باید دستگاه‌های دولتی میزان تخصیص بن خرید کتاب کارمندان خود را تامین کنند، بعد متولیان نمایشگاه کتاب نسبت به فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم اقدام می‌کنند. 

پیش از این محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود، برای اولین‌بار دولت تصمیم گرفت به دو میلیون کارمند دولت یارانه برای خرید کتاب بدهد. یعنی همین یارانه‌ای که به دانشجو، طلبه و استاد دانشگاه می‌دهیم، به کارمندان دولت اختصاص می‌دهیم. با اینکار هزار میلیارد پول به چرخه صنعت نشر سرازیر می‌شود. بستر تحقق این امر در حال انجام است. البته سقف یارانه خرید کتاب برای کارمندان دولت را محدود به ۱۰ روز نمایشگاه کتاب نکردیم.

از طرفی، میزان فروش کتاب‌های بخش حضوری نمایشگاه کتاب از طریق درگاه‌های رسمی تا پایان روز چهارم (۲۲ اردیبهشت) ۹۰.۵ میلیارد تومان بوده، که ۵۲ میلیارد تومان از طریق درگاه غیر رسمی کتاب خریداری شده است. در مجموع ۱۴۲.۵ میلیارد تومان در بخش حضوری نمایشگاه کتاب فروخته شده است. در بخش مجازی نمایشگاه کتاب ۵۲ میلیارد تومان کتاب فروخته شده، که ۳۵ میلیارد آن از ناشران و ۱۷ میلیارد از طریق کتاب‌فروشان است. مردم تا پایان روز چهارم ۱۹۴.۵ میلیارد تومان کتاب از ناشران خریداری کردند.

همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب شرکت پست ارسال بسته‌های پستی را از همان تاریخ آغاز کرد و دیروز خبر رسید که اولین مرحله واریز مطالبات ناشران بخش مجازی نمایشگاه کتاب انجام شده است. ناشرانی که بسته‌های کتاب را از طریق پست به دست خریدار رساندند، وجود خود را دریافت کردند و تسویه حساب با آنها انجام شد.

قائم مقام نمایشگاه کتاب از ناشران و کتاب‌فروشان خواهش کرد که مردم را چشم انتظار نگذارند و سریع بسته‌ها را تحویل دهند، تا پست بهتر خدمت‌رسانی کند؛ چراکه معمولاً روز‌های انتهای نمایشگاه کتاب شلوغ است و ممکن است اختلالاتی در روند خدمت‌رسانی‌ها صورت گیرد.

تبصره ۱ بند ۱۵ ضوابط اجرایی فروش مجازی آیین‌نامه سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران ناشر را موظف می‌کند تا سفارش‌های دریافتی را حداکثر تا یک روز کاریِ بعد ثبت و به شرکت پست تحویل دهد.

تبصره ۲ اشاره می‌کند که ناشران شرکت‌کننده در بخش مجازی نمایشگاه موظف به ارسال کتاب از طریق سامانه پست کتاب هستند و ضروری است تمامی کتاب‌های فروخته شده صرفاً از همین طریق ارسال شود.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار