شیب منفی زاد و ولد در گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از شیب منفی زاد و ولد در گیلان خبر داد.

محمدتقی آشوبی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان امروز در آیین تجلیل از ماماهای گیلان در تالار مرکزی شهر با بیان اینکه سلامت مادران و نوزادان در بسیاری از کشورها یک اولویت ملی است، گفت: مرگ‌ومیر مادران ناشی از عوارض بارداری و زایمان، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده کیفیت زندگی زنان در سنین باروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی از عوامل مهم در کاهش مرگ‌ومیر کودکان را تحت نظر بودن مادران و نوزادان دانست و افزود: ماماها تأثیر مهمی بر وضعیت سلامت مادر دارند و درنتیجه بر سلامت خانواده نیز اثرگذارند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه مامایی شغلی است که نقش کلیدی در روند طبیعی بارداری و زایمان دارد، گفت: حضور مستمر ماما در فرآیند بارداری و زایمان، سلامت مادر و نوزاد را بهبود بخشیده و سطح رضایت مادر را افزایش می‌دهد.

 آشوبی با اشاره به نقش ماما در جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، گفت: در سال‌های اخیر با توجه به بحران جمعیتی، بخش اعظم تلاش و توجه‌ سازمان‌های مختلف کشوری بر جوانی جمعیت معطوف شده که نقش ماماها در آن مؤثر و مثمر ثمر بوده است.


وی با اشاره به میزان موالید در گیلان طی سال‌های اخیر، گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان موالید حدود ۲۲ هزار نفر، در سال ۱۴۰۱ میزان موالید ۲۰ هزار و ۶۶ نفر و در سال ۱۴۰۲ میزان موالید ۱۹ هزار و ۱۹۶ نفر بوده است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان علیرغم کاهش موالید در استان از بهبود وضعیت جمعیتی در استان خبر داد و افزود: شیب زادوولد در ۱۴۰۰ نسبت به ۱۴۰۱ با منفی ۱۰ درصد، شیب زادوولد ۱۴۰۱ به ۱۴۰۲ با منفی ۴/۳ درصد و قاعدتاً شیب ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۳ نیز منفی خواهد بود که نشان‌دهنده مهار نسبی کاهش زادآوری در استان است.


 آشوبی بابیان اینکه سیر زاد و ولد در کشور هم خوشبختانه از سقوطی که قبلاً داشتیم مهارشده و شیب کندی را طی می‌کند، افزود: عامل بخشی از همه این خبرهای خوب حوزه جمعیتی را ماماها تشکیل می‌دهند.


به گفته وی، مشاوره فرزندآوری، کنترل سقط، هدایت به درمان ناباروری و مراقبت‌هایی که ماماهای می‌کنند، شکی نیست که سیر صعودی جمعیت را در آینده نه‌چندان دور خواهیم داشت.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: با توجه به شرایط حساس جمعیتی کشور و اهمیت موضوع جوانی جمعیت، توجه به جامعه مامایی و برآوردن نیازهای حرفه‌ای و شخصی این گروه تأثیرگذار، یکی از مهم‌ترین وظایف ما هست.


 آشوبی همچنین برجسته ساختن اهمیت آموزش، تصویب قوانین و سیاست‌هایی برای در اختیار قرار دادن خدمات بهداشتی باکیفیت بالا و کارآمد در جهت بهبود کیفیت مراقبت و کاهش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان را بسیار حائز اهمیت دانست.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.