مجری‌کارشناس این برنامه متفاوت سیما درباره سفر تلویزیونی به چهار گوشه دنیا توضیح می‌دهد.

سهیل اسعد، مجری کارشناس برنامه تلویزیونی «سندباد» طی بیست و چند سال حضورش در ایران به‌عنوان مجری در شبکه‌های مختلف رسانه ملی و به‌ویژه در شبکه‌های برون مرزی سازمان صداوسیما و در برنامه‌های گوناگون حضور داشته است، اسعد که یک مسلمان آرژانتینی و اصالتاً لبنانی است، مسلط به چند زبان خارجی است که از سن بیست‌سالگی از کشورش آرژانتین خارج شد و با سفر به لبنان و متأهل شدن به دین اسلام پیوست و مسلمان شد و تحصیلات دانشگاهی‌اش را هم در لبنان سپری کرد.

او سپس، به ایران آمد و برای آشنایی بیشتر با دین اسلام به حوزه علمیه قم رفت و تحصیلات حوزوی کرد و سرانجام برای فعالیت در کار‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، به‌خصوص در سازمان صداوسیما همکاری جدی خودش را با شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما آغاز کرد و درنهایت، امروز اجرای برنامه دیدنی و جذاب «سندباد» شبکه دو تلویزیون را برعهده دارد. 

سهیل اسعد، مجری‌کارشناس «سندباد» درباره حضور و فعالیت رسانه‌ای‌اش در ایران و به‌ویژه برنامه بین‌المللی سندباد به تفصیل صحبت کرده است که در ادامه می‌خوانید.

همیشه با هنر و رسانه در ارتباط بودم

اسعد ضمن معرفی کامل از خود و فعالیت‌های فرهنگی، هنری و تبلیغاتی‌اش در ایران، گفت: در سن بیست‌سالگی پس از خروج از کشورم به لبنان رفتم و سه سال ساکن لبنان بودم و در آن کشور ازدواج کردم. بعد، برای آشنایی بیشتر با دین اسلام، سال ۱۳۷۶ به ایران آمدم و وارد حوزه علمیه قم شدم. حالا بیست و چند سال از زندگی‌ام در ایران می‌گذرد و طی این مدت مشغول فعالیت‌های تبلیغی و رسانه‌ای بوده‌ام.

وی با اشاره به اینکه در رشته دانشگاهی فلسفه و عرفان تحصیل کرده است، افزود: ورودم به سازمان صداوسیما ابتدا همراه با انجام کار‌های پراکنده فرهنگی به‌عنوان کارشناس و مهمان بود، تااینکه فضایی فراهم شد و به‌سمت انجام کار‌های مستندسازی رفتم که سوابقی هم درخصوصش داشتم. ازطرفی هم من بازیگر تئاتر بودم؛ چون پنج سال دروس تئاتر را گذرانده بودم و طبیعتاً همواره با هنر و رسانه در ارتباط بودم. سپس، با تأسیس شبکه هیسپان تی‌وی در رسانه ملی، مجری این شبکه شدم و چند برنامه را در این شبکه اسپانیولی‌زبان اجرا کردم. در شبکه‌های عربی‌زبان رسانه ملی هم فعالیت داشتم: در شبکه‌های الکوثر، الثقلین و در برخی از شبکه‌های تلویزیونی کشور عراق مثل شبکه‌های النعیم، الفرات، الغدیر به‌عنوان راوی، مجری و کارشناس. از دو سال پیش هم اجرای مسابقه «محیا» را در شبکه دو سیما شروع کردم. هم‌زمان با آن، اجرای برنامه بین‌المللی «سندباد» به من پیشنهاد شد؛ چون این برنامه حال‌وهوای بین‌المللی داشت و مهمانان خارجی در آن دعوت می‌شدند و با فضای خارج از کشور در ارتباط بود و بنده هم در عین آشنایی با فضای بین‌المللی، با فضای ایران آشنایی داشتم و به زبان فارسی هم مسلط بودم.

سهیل اسعد اینجا؛ سهیل اسعد آنجا

مجری «سندباد» اضافه کرد: قبل‌از اجرای برنامه بین‌المللی «سندباد» یک برنامه بین‌المللی دیگر هم با نام «نقطه رهایی» از شبکه پنج سیما داشتم که به‌مناسبت هفته وحدت پخش می‌شد و من به‌عنوان اولین اجرای رسمی تلویزیونی داخلی آن برنامه را اجرا کردم که مهمانان خارجی داشت که به‌مناسبت هفته وحدت برای حضور در کنگره وحدت اسلامی‌به ایران سفر کرده بودند. به‌مدت یک هفته مجری آن برنامه بودم. همچنین، اجرای برنامه‌هایی مثل «یک و بیست دقیقه» به‌مناسبت سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و اجرای مسابقه معارفی «محیا»‌ی شبکه دو سیما با فضای سبک زندگی ایرانی‌اسلامی و نیز اجرای برنامه‌های گوناگون تلویزیونی در شبکه‌های برون‌مرزی سازمان صداوسیما را برعهده داشته و دارم. 

«سندباد» موفق بوده است

هدف اصلی برنامه «سندباد» معرفی درست از کشور‌های مختلف جهان با یک توصیف معتدل و منصفانه از وضعیت فرهنگی جهان و شمایل کلی از کشور‌ها در ابعاد مختلف آداب‌ورسوم، فرهنگ، جغرافیا و تاریخ است که ازسوی افرادی که در آن کشور‌ها ساکن بوده و هستند، روایت می‌شود. اسعد با بیان این نکته، تأکید کرد: درواقع، انعکاس روایت واقعی ازسوی ایرانی‌های مقیم در آن کشور‌ها یا خارجی‌هایی که بومی آن کشور‌های خارجی‌اند و در حال حاضر در ایران ساکن‌اند، هدف برنامه است. یک هدف مهم دیگر این برنامه این است که مخاطبان بتوانند به‌طور مستقیم و بی‌واسطه با جهان آشنا بشوند و تصویری که قرار است از جهان معرفی کنیم، یک تصویر واقعی‌تر، حقیقی‌تر و نزدیک‌تر باشد.

مجری برنامه «سندباد» در رابطه با تأثیرگذاری این برنامه بین مخاطبان هم گفت: به‌نظرم، به‌مرور زمان بایستی به تأثیرگذاری این برنامه پی ببریم و در طول یک سال نمی‌شود ارزیابی کاملی از یک برنامه داشت که قرار است در چند فصل تهیه شود و به کشور‌های مختلف جهان بپردازد؛ بااین‌حال، به‌نظرم باتوجه‌به اینکه فصل اول این برنامه تأثیرگذاری خوبی داشت، مدیران و مسئولان شبکه دو تصمیم گرفتند که فصل دوم آن هم تولید شود و ادامه پیدا کند. البته بخشی از تأثیرگذاری‌اش هم به‌خاطر عام بودن مخاطبانش است که مخصوص قشر خاصی نیست. درواقع، «سندباد» برنامه‌ای است که برای هر مخاطبی جذاب است و با بازخورد‌های خوبی که از جامعه و مردم می‌گیریم، می‌بینیم که انعکاس بسیار مثبتی در جامعه داشته است و باتوجه‌به اهداف تعریف‌شده برای این برنامه، باید اذعان کنم که تاکنون موفق بوده است.

«سندباد» برنامه‌ای متفاوت در رسانه ملی

برداشت اسعد به‌عنوان مجری این برنامه این است که «سندباد» برنامه‌ای متفاوت است و این متمایز بودنش نسبت به سایر برنامه‌های صداوسیما در این است که آیتم‌ها و بخش‌های این برنامه به‌هیچ‌وجه تکراری و خسته‌کننده نیست و درواقع، خلاقیت خاصی در مضمون و قالب این برنامه وجود دارد که شاید بتوان گفت کم‌نظیر است. او گفت: باتوجه‌به عکس‌العمل مردم به برنامه «سندباد» و حس‌وحالی که خودم به‌عنوان مجری این برنامه دارم، با قاطعیت می‌گویم که برنامه کاملاً متفاوتی است.

مهمانان عزیز

مجری «سندباد» ادامه داد: مهمانان برنامه فقط ایرانی‌های ساکن خارج نیستند. ما دو نوع مهمان داریم: مهمانان ایرانی که در خارج از کشور زندگی کرده‌اند و می‌کنند و مهمانان خارجی که به ایران سفر کرده‌اند یا ساکن ایران‌اند و در ایران درحال کار و تحصیل و زندگی‌اند. تمرکز اصلی برنامه روی این دو طیف قرار دارد.

وی درخصوص نوع دعوت از مهمانان به این برنامه هم گفت: معمولاً این دعوت‌ها توسط تهیه‌کننده و گروه خاصی که جزو عوامل این برنامه‌اند، انجام می‌شود و بعضاً برخی از مهمانانی که در برنامه «سندباد» حضور پیدا می‌کنند، خودشان هم کسانی را برای حضور در این برنامه معرفی می‌کنند. برخی مهمانان را هم خودم به‌عنوان مجری شناسایی و به برنامه دعوت می‌کنم. البته برای ضبط برنامه و داشتن اطلاعات کامل از مهمانان، قبل‌از ضبط، طی دیدار‌هایی که با مهمانان داریم یا بررسی ویدئو‌هایی که از زندگی‌شان برای ما ارسال می‌کنند، همه موارد و موضوعات را با عوامل برنامه بررسی می‌کنیم تا در زمان ضبط همه موارد به‌طور کامل، درست و دقیق روایت شود. 

سوغات از چهارگوشه دنیا

اسعد درباره پرسش‌هایی که از مهمانان می‌شود، توضیح داد: نوع اول سؤال‌ها، پرسش‌های شخصی و زندگی شخصی افراد را شامل می‌شود و بخش دوم مصاحبه هم در رابطه با آن کشور است. ما در این برنامه سعی کرده‌ایم سؤالات ساده، معمولی و صمیمی از مهمانان داشته باشیم که بیشتر حول محور سبک زندگی و شرایط محیط کار و زندگی و تحصیل، آداب، فرهنگ، تاریخ و طبیعت، مردم، جامعه، و نوع مشکلات آن کشورهاست. همچنین، امکانات رفاهی، نوع تغذیه، رفتار مردم، فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی در آن کشور‌ها را زیر ذره‌بین «سندباد» می‌بریم، ضمن اینکه همه تلاش ما این است که یک تصویر کامل از آن کشور خارجی را برای مخاطبانمان ترسیم کنیم. تاکنون مهمانانی از اسپانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا، لبنان، ژاپن، کره جنوبی، کشور‌های آفریقایی، برخی از کشور‌های آمریکای لاتین و تقریباً از همه کشور‌های جهان در برنامه داشته‌ایم و سعی کرده‌ایم برنامه به‌شکل متنوع تقدیم علاقه‌مندان و مخاطبان شود.

اجرای «سندباد» برایم سخت است

مجری این برنامه با اذعان به اینکه اجرای «سندباد» که باید با زبان فارسی اجرا شود، برای او که فارسی زبان مادری‌اش نیست، خیلی سخت است، عنوان کرد: به‌نظرم هیچ‌وقت نمی‌توان یک برنامه رادیویی و تلویزیونی را با زبانی جز زبان مادری به‌خوبی اجرا کرد و راحت بود. مثل زبان خودم که اسپانیایی است و قطعاً من با زبان مادری خودم به‌خوبی و راحتی می‌توانم اجرای برنامه داشته باشم؛ اما اجرا با زبان فارسی کار بسیار سختی برای من است.

وی در همین رابطه افزود: از نظر خودم که مجری «سندباد» م، اجرایم در این برنامه تا اندازه‌ای راضی‌کننده است و اگر بخواهم خودم را ارزیابی کنم، فکر کنم بالاتر از سطح اجرای متوسط ظاهر شده‌ام. البته نظر مخاطبان و بیننده‌های این برنامه برایم مهم است که چقدر راضی باشند و امیدوارم که برنامه «سندباد» موردپسند مخاطبان و بیننده‌های این برنامه قرار گرفته باشد؛ چراکه رضایت آنها ما را در ادامه تولید این برنامه دلگرم خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار