آغاز ثبت‌نام از متقاضیان تسهیلات سرباز ماهر در چند روز آتی/ جزئیات و شرایط مورد نیاز مشمولان

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح اعلام کرد که از هفته جاری ثبت‌نام برای بهره‌مندی از مشوق‌های سربازان ماهر اجرا می‌شود.

سردار موسی کمالی با اشاره به فرآیند ثبت نام سربازان ماهر برای بهره‌مندی از مشوق‌های حین خدمت سربازی گفت: این ثبت‌نام برای آن‌دسته از سربازان ماهری است که قبل از اعزام به خدمات سربازی مهارت‌هایی را فرا گرفته و گواهی‌های مربوط به آن را نیز دریافت کرده باشند. این دسته مشمولان می‌توانند با مراجعه به سامانه، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند. اما همانطور که قبلا هم اعلام شده بود، این مشوق‌ها برای مشمولان اعزامی تیر و پس از آن است و مشمولان اعزامی خرداد یا سربازان در حین خدمت امکان بهره‌مندی از آن را ندارند.

وی با بیان اینکه از همین هفته ثبت نام برای دریافت مشوق سربازان ماهر آغاز می‌شود، درباره اینکه افراد دارای شرایط چگونه می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند، نیز گفت: این افراد باید به سامانه سخای پلیس مراجعه کنند. در آنجا اطلاعات مورد نیاز را ثبت کنند. مرحله اول وارد کردن کدملی است. پس از آن اطلاعات فرد مشمول برایش قابل مشاهده است. پس از آن افراد متقاضی باید امتیاز خود را مشاهده کنند، چرا که تسهیلات تشویقی بر اساس امتیاز به افراد داده خواهد شد. در اینجا اگر فرد دارای معافیت موقت مانند معافیت تحصیلی باشد، می‌تواند هنگام اعزام از امتیاز خود مطلع شود و اگر معافیت تحصیلی نداشته باشد، پس از اعزام از امتیازش باخبر خواهد شد. همچنین پس از ثبت‌نام افراد در سامانه، نسبت به صحت‌سنجی یا اعتبار سنجی اطلاعات مهارتی آنان اقدام می‌شود.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح با تاکید بر اینکه این طرح برای مشمولان اعزامی تیرماه و پس از آن است، درباره اینکه بهترین زمان برای مراجعه به سامانه و ثبت درخواست چه زمانی است، به ایسنا گفت: فرد باید دو ماه قبل از اعزام در سامانه ثبت‌نام کنند. تنها برای اعزامی‌های تیرماه این استثنا وجود دارد که کمی دیرتر از دو ماه نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. آن هم به دلیل اخلالی بود که در رونمایی و تکمیل سامانه رخ داد. چرا که نیاز داشتیم تا بانک اطلاعاتی خود را تکمیل کنیم. 

هر سرباز امکان بهره‌مندی از چند مشوق سرباز ماهر را دارد؟

کمالی درباره اینکه هر سرباز امکان بهره‌مندی چه مشوق‌هایی را در قبل از اعزام به سربازی داراست، گفت: گفت: اعطای یک ماه کسری خدمت، تعیین سازمان محل خدمت، تعویق اعزام به مدت حداکثر شش ماه، انتخاب استان محل خدمت، بخشش اضافه خدمت سنواتی سربازان، استفاده از یک ماه مرخصی، اعطای یک درجه بالاتر، استفاده از سرباز ماهر به عنوان کمک مربی و مربی در نیرو‌های مسلح، بکارگیری تخصصی در داخل نیرو‌های مسلح و اولویت برای استخدام در نیرو‌های مسلح از جمله مشوق‌های موجود برای سربازان ماهر است. اما این دسته از سربازان باید توجه داشته باشند که هر فرد می‌تواند حداکثر از یک مشوق استفاده کند. به همین منطور نیز در حین ثبت نام از متقاضیان خواسته می‌شود تا بر اساس اولویت بندی، تا چهار مشوق را برای خود انتخاب کنند. در نهایت نیز این مشوق‌ها بر اساس امتیاز کسب شده از سوی متقاضی به آنان داده خواهد شد.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح درباره نحوه امتیازبندی سربازان ماهر نیز اظهارکرد: مهارت آموزان به چهار گروه دوره‌های کوتاه مدت، فارغ التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، گروه پزشکی و پیراپزشکی، فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها تقسیم می‌شوند، گفت: دوره‌هایی که در فنی‌وحرفه‌ای، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی، فناوری اطلاعات و… سپری می‌شوند کوتاه مدت هستند. این گروه با کسب ۲۴۰ امتیاز می‌توانند از بالاترین مشوق استفاده کنند و اگر فردی امتیاز کمتری کسب کند، از مشوق‌های کمتری بهره‌مند می‌شود.

وی در توضیح نحوه امتیاز بندی گروه دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، اظهارکرد:‌امتیاز‌ها را به سه دسته تقسیم کرده‌ایم، برای ورود به مشوق و بهره‌مندی از مشوق‌ها کسب حداقل ۸۰ امتیاز نیاز است. امتیاز ۸۰ تا ۱۶۰ جزو گروه اول مشوق محسوب می‌شود که به عنوان مثال در کسری خدمت و مرخصی، ۱۰ روز کسری یا مرخصی به این گروه تعلق می‌گیرد و در واقع تسهیلات در نظر گرفته شده برای این افراد یک سوم دیگران است و برخی از تسهیلات نظیر انتخاب محل خدمت و ... نیز برای آنان فعال نیست. در گروه دوم مشوق‌ها نیز لازم است که افراد ۱۶۱ تا ۲۳۹ امتیاز کسب کنند و از ۲۰ روز مرخصی یا کسری می‌توانند بهره‌مند شوند؛ اینها دو سوم تسهیلات مصوب را دریافت می‌کنند. اما در گروه سوم افراد می‌توانند از مشوق به صورت کامل بهره‌مند شوند که ۲۴۰ امتیاز برای این گروه نیاز است.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح با بیان اینکه به گروه آموزش‌های کوتاه مدت، بسته به میزان آموزش امتیاز تعلق می‌گیرد گفت:، اما برای دو گروه دیگر که گروه هنرستانی‌ها و گروه پزشکی و پیراپزشکی است، سقف امتیاز درنظر گرفته شده و آنان می‌توانند به طورکامل از مشوق‌ها استفاده کنند. 

کمالی ادامه داد:، اما برای گروه سایر فارغ التحصیلان هم بیشتر از طریق دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل شده‌اند، امتیاز مطرح است. برای امتیاز بندی این افراد شش شاخص وجود دارد. اول اینکه این افراد به ازای هر ساعت دوره تخصصی یک امتیاز دریافت می‌کنند و تا ۱۰۰ امتیاز امکان دریافت امتیاز وجود دارد، شاخص دوم مهارت‌های شغلی عمومی است که به ازای هر سه ساعت آموزش، فرد می‌تواند امتیاز دریافت کند و حداکثر ۴۰ امتیاز دارد. سومین شاخص این است که اگر فرد سابقه دستیاری داشته باشد به ازای هر پنج ساعت یک امتیاز و تا ۴۰ امتیاز می‌تواند دریافت کند. شاخص چهارم نیز مربوط به کارآموزی و سابقه آزمایشگاهی است که تا ۶۰ امتیاز تعلق می‌گیرد و هر پنج ساعت یک امتیاز دارد. آیتم پنجم تدریس است و کسانی که در سطح پایین‌تر رشته خود را تدریس می‌کنند به ازای هر پنج ساعت تدریس می‌توانند یک امتیاز دریافت کنند و تا ۴۰ امتیاز به این افراد تعلق می‌گیرد. واحد‌های عملی و آزمایشگاهی دانشگاه‌ها نیز تا ۵۰ امتیاز را دریافت می‌کند و هر واحدی پنج امتیاز دارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه سازمانی قرار است صحت سنجی داشته باشد گفت: دوره‌های کوتاه مدت را خود سازمان‌ها، مدارس را وزارت آموزش و پرورش، گروه پزشکی را وزارت بهداشت، سایر رشته‌ها را نیز وزارت علوم و دانشگاه‌های خود و دانشگاه آزاد را نیز همین دانشگاه صحت سنجی مدارک را انجام می‌دهد.

مشوق‌ها شامل سربازان در حین خدمت نمی‌شود

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیرو‌های مسلح درباره اینکه چطور می‌توان از این مشوق‌ها بهره‌مند شد، گفت: افراد برای ثبت نام می‌توانند به سامانه سخا پلیس مراجعه کنند. اعزامی‌های تیر ماه به بعد می‌توانند از این مشوق‌ها بهره‌مند شوند و شامل افراد حین خدمت نمی‌شود. متقاضیان حداقل دو ماه قبل از اعزام به خدمت باید نسبت به ثبت نام اقدام کنند و از ۱۵ اردیبهشت ماه اعزامی‌های تیر ماه به بعد می‌توانند اقدام کنند.

منبع: ایسنا 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
محل خدمتها را بزارید محل اقامت افراد ،همینطور دانشگاهها و غیره هم محل تحصیل را بومی کنند ،،،بسیاری از مشکلات جوانان از همین غیر بومی شدن و افتادن بدام سیگار و مواد و .....هست ،
بدترین کاری که میتوان کرد که دختر و پسران بی تجربه و خام را از خانواده دور کرد
آخرین اخبار