شناسایی ۵۴ زوج پر خطر تالاسمی در استان همدان

سال گذشته ۱۰ هزار و ۴۷۳ زوج پیش از ازدواج در برنامه پیشگیری از بروز تالاسمی در استان همدان غربالگری شده اند که از این تعداد ۵۴ زوج ناقل تالاسمی یا مشکوک پرخطر تالاسمی شناسایی شده است.

رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر استان همدان گفت: هم اکنون در استان همدان ۲۵۰ زوج ناقل تالاسمی یا زوج مشکوک پرخطر تالاسمی تحت مراقبت قرار دارند و با توجه به این مراقبت‌ها در چند سال اخیر هیچ موردی از تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی در استان وجود نداشته است.

راضیه سادات میر معینی افزود: با انجام غربالگری تالاسمی در کشور که از سال ۱۳۷۶ بصورت سراسری انجام می‌شود به شدت از بروز تالاسمی کاسته شده است چرا که برای انجام غربالگری تالاسمی جهت شناسایی زوجین ناقل تالاسمی، تمامی زوجین متقاضی ثبت رسمی ازدواج در آزمایشگاه‌های ویژه تالاسمی بررسی می‌شوند و در صورتی که هر دو نفر ناقل تالاسمی باشند توسط تیم مشاوره ژنتیک در همان مرکز تحت مشاوره ویژه تالاسمی قرار می‌گیرند.
 
او با اشاره به اینکه امروزه زوجین ناقل می‌توانند با انجام آزمایشات ژنتیک، از تولد فرزند مبتلا جلوگیری کنند گفت: بیماری تالاسمی به واسطه درمان‌های طولانی مدت هزینه‌های زیادی را به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند و طبق برآورد‌های انجام شده برای هر بیمار در طول عمر خود (میانگین برای ۱۵ سال زندگی) حدود یک میلیارد ریال هزینه می‌شود.

 بیشتر بدانیم: 
انواع مختلف تالاسمی کدامند؟
دو نوع عمده تالاسمی شامل آلفا تالاسمی و بتا تالاسمی است که تالاسمی شایع در ایران، بتا تالاسمی است که خود به دو نوع تالاسمی ماژور و مینور تقسیم می‌شود.

تالاسمی ماژور یک بیماری جدی است که فرزند مبتلا، دو ژن معیوب را از پدر و مادر به ارث برده است و در این نوع تالاسمی، اختلال خونی بسیار شدید است به طوری که کودکان مبتلا قادر به ساختن هموگلوبین به مقدار کافی نیستند لذا نیازمند تزریق خون مکرر و سایر درمان‌های طبی خواهند بود.
 
تالاسمی مینور حالتی است که در آن شخص، ناقل ژن تالاسمی است و می‌تواند آن را به نسل‌های بعد انتقال دهد، در این حالت تغییری جزئی در خون فرد پدید می‌آید بدین صورت که گلبول‌های قرمز کمی کوچکتر از حالت عادی هستند، اما به مقدار کافی وجود دارند و به طور طبیعی کار می‌کنند.
 معمولاً فرد تالاسمی مینور کم خون نیست، اما ممکن است زنان مبتلا، در زمان حاملگی دچار کم خونی شوند، به طور کلی افراد تالاسمی مینور بیمار نیستند و بسیاری از این وضعیت خود بی اطلاع هستنند و تالاسمی مینور زمانی پر اهمیت می‌شود که دو فرد مبتلا به تالاسمی مینور (ناقل) با یکدیگر ازدواج کرده که در این صورت احتمال تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی ماژور از این افراد وجود خواهد داشت.

برچسب ها: تالاسمی ، غربالگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.