درمان سرطان مغز با ویروس آبله

نتایج تحقیقات گروهی از محققان نشان می‌دهد ویروس ضعیف شده آبله افق‌های روشنی را در درمان سرطان مغز نمایان کرده است.

روشی موسوم به ویروس درمانی انکولیتیک (oncolytic virotherapy) افق‌های جدیدی را برای درمان سرطان مغز برای محققان ایجاد کرده است؛ چرا که ویروس‌های انکولیتیک (Oncolytic viruses) روش جدید درمانی برای سرطان را نشان می‌دهند.

چنین ویروس‌هایی، توانایی قابل توجهی در شکار سلول‌های سرطانی و پایان دادن به فعالیت آنها دارند. این سلول‌های حیات بخش در عین حال که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند، سلول‌های سالم را بدون آسیب می‌گذارند و توانایی سیستم ایمنی را برای شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهند.

سیده نسیم میربهاری دانشجوی دکتری پژوهشگاه رویان و مدیر تحقیق و توسعه یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی، از تولید ویروسی برای درمان سرطان خبر داد و گفت: ویروسی که ما تولید کردیم از پایه ویروس «واکسینیا» از دسته انکولیتیک ویروس‌ها است. منشأ ویروس تولید شده از ویروس آبله ضعیف شده واکسینیا است که عوامل بیماری‌زای آن از بین رفته است و ژن‌های مفید و درمانی در آن قرار دارد.

وی افزود: ویروس اونکولتیک به صورت اختصاصی در سلول‌های سرطانی تکثیر می‌شود و آنها را از بین می‌برد و به سلول‌های سالم آسیبی وارد نمی‌کند، در نتیجه می‌تواند به عنوان درمان نوین برای انواع سرطان‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

میربهاری خاطرنشان کرد: ما در این تحقیقات به صورت تخصصی از این روش برای درمان سرطان مغز بهره بردیم.

وی با اشاره به مزایای این روش در درمان سرطان مغز توضیح داد: ویروس تولید شده در این روش علاوه بر آنکه به عنوان درمان تکی قادر است سلول‌های سرطانی را در مغز از بین ببرد، می‌تواند در ترکیب با سایر روش‌های درمانی مانند شیمی درمانی، اثرات درمان‌های تکمیلی را افزایش دهد. از این طریق این زمینه فراهم می‌شود که سایر روش‌های درمانی اثرات بیشتری داشته باشند و بیمار عمر طولانی‌تری خواهد داشت.

این محقق در پاسخ به این سؤال که سلول تولید شده یک نوع روش درمانی مکمل است، اظهار کرد: این روش هم می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مستقل باشد و یا می‌تواند به عنوان روش تکمیلی در کنار سایر روش‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این روش در دنیا در فاز‌های مختلف بالینی و تجاری‌سازی شده است، ولی ما در این شرکت در فاز سلولی و حیوانی انجام دادیم و در مرحله بعد وارد فاز انسانی می‌شود.

میربهاری با اشاره به نتایج به دست آمده از فاز تحقیقاتی این پروژه، اظهار کرد: در فاز سلولی توانستیم بیش از ۸۰ درصد زنده‌مانی سلول‌های سرطانی را کاهش دهیم و در فاز حیوانی نیز توانستیم نشان دهیم که ویروس تولید شده هیچ نوع عوارض جانبی برای موش نداشته و سایز تومور را نیز کاهش داده است.

 به گفته وی مرحله فاز حیوانی این طرح انجام شده و کد اخلاق آن برای ادامه مطالعات در فاز انسانی اخذ شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
باید ببینیم چه میکروبهایی میتونن چه سلولهای سرطانی رو نابود کنن
آخرین اخبار