دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجتالاسلام والمسلمین دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری و وزیری نماینده دادستان در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) به صورت علنی آغاز شد.
قاضی دهقانی با علنی اعلام کردن جلسه دادگاه گفت: پروندهای مشتمل بر کیفرخواست واصله از دادسرای عمومی و انقلاب تهران در مورد اتهامات ۱۰۴ سرکرده گروهک منافقین و شخصیت حقوقی سازمان به دادگاه واصل شد که شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران طبق قانون در حال رسیدگی به این پرونده است.
قاضی بیان کرد: به کشورهایی که میزبان متهمان این پرونده هستند تذکر میدهیم، میزبانی از این متهمان برابر کنوانسیونها بین الملی مبارزه با تروریسم جرم محسوب میشود و برخی از این کشورها مانند فرانسه نسبت به میزبانی متهمان این پرونده که متهم به اقدمات تروریستی و جنایت علیه بشریت هستند، تجدید نظر کنند و نسبت به استرداد آنها مطابق اعلان قرمز صادر شده با سازمانهای بین المللی همکاری کنند. همچنین مردم کشور آلبانی به دلیل اینکه میزبان متهمان این پرونده است، استرداد آنها را به ایران را از دولت خود پیگیری کنند.
در ادامه قاضی از حکیم زاده وکیل شکات خواست تا در جایگاه قرار بگیرد.
در ادامه حکیمزاده وکیل شکات گفت:در در بازه زمانی سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۰ که دوره جذب سازمان موسوم به مجاهدین خلق محسوب میشود، اعضای این سازمان متشکل از جوانان با تفکرات اسلامی و رویکردهای لیبرالی بود و در حوزه اعتقادی جزو گروههای اسلامگرا محسوب میشدند و اهداف مبارزاتی خود را مبارزه با طاغوت، ظلم و فساد رژیم پهلوی اعلام کرده بودند.
در ادامه قاضی گفت: مسعود رجوی و تقی شهرام هر دو در راستای مارکسیست شدن سازمان حرکت کردند؟
وکیل در ادامه پاسخ داد:آنچه به عنوان تغییر ایدئولوژی در کیفرخواست به آن اشاره شده است این است که تغییر ایدیولوژیک توسط تقی شهرام صورت نگرفته است. بسیاری از اهل فن معتقدند که تغییر ایدئولوژی صورت نگرفته است، تقی شهرام نقاب سازمان به اسلام گرایی را در دورهای از چهره سازمان مجاهدین برداشته است.
قاضی گفت:یعنی کتابهایی که قبل از سال ۵۰ نگارش شده است در سازمان و منتشر شده ریشههای مادیگرایی داشته است؟
وکیل شکات گفت: سازمان مجاهدین به جهت اینکه در حال عضوگیری بوده پوسته و تفکر اسلامی را مطرح کرده و جوانان مسلمان و اسلامگرا را جذب کرده در یک مرحله تقی شهرام نه تنها تغییر ایدئولوژی بلکه روتوش برداری از سازمان را اجرایی کرده است.
قاضی پرسید: آیا کسانی بودند که در برابر این مادی گرایی مقاومت کرده باشند؟
وکیل گفت: در کتاب خاطرات احمد احمد که همراه با همسرش یکی از افراد جدا شده از سازمان مجاهدین است و اعتقادات محکمی داشتند و با هدف مبارزه با طاغوت وارد مجموعه سازمان شده و با تحریکات روسای سازمان آنها به مبارزه دعوت شده اند.
وکیل شکات گفت: اعضای سازمان تا آنجا که میتوانستند اعتقادات مذهبی را کمرنگ کنند و در نهایت به سمت حذف افراد میآوردند که حذف همسر احمد احمد از جمله اقدامات آنها است. مسعود رجوی وقتی احمد احمد در زندان بوده است همسرش را به خارج از شهر دعوت میکند که در کتابها سه بار عنوان شده است و خواستهای را مطرح میکنند که از سوی او رد میشود؛ و این برخورد سبب میشود در زمان آزادی احمد احمد در زندان است اجازه ملاقات با همسرش را نداشته باشد.
وکیل شکات در ادامه قرائت لایحه گفت: به تدریج سازمان مارکسیست را به عنوان مشی اعتقادی خود عنوان کرد، انحراف ایدیولوژیک سازمان به واسطه تقی شهرام ایجاد شد مهدی که از سوی سازمان توسط افراد نفوذی صورت گرفت و متوجه مقاومت افرادی، چون احمد احمد در برابر تغییر ایدئولوژیک شدند، ساواک با استفاده از مسعود رجوی به عنوان منجی مبارزه با مواضع مارکسیستی تقی شهرام در سازمان برجسته میکند. درحالیکه آنچه رجوی بیان میکند نیز ریشههای مادی گرایانه داشته و چهرهای دیگر از مارکسیست است؛ که به واسطه ساواک طراحی شده است.
در ادامه کارشناس مبانی اعتقادی علی صداقت به جایگاه حاضر شد.
علی صداقت با حضور در جایگاه گفت:در مورد سازمان موسوم به مجاهدین خلق که آن را سالها به عنوان سازمان منافقین میشناسیم باید نکاتی را بدانیم. با سازمانی طرف هستیم که در دهههای گذاشته جرایم خشن اعم از شکنجه قتل و ترور به کرات انجام و مشی عملی برای خود داشته است باید ابتدا مبانی اولیه آن را بدانیم چرا که در فلسفه هر عملی بر مبنای نظری است بایدها و نبایدها بر مبنای هستها و نیستها است. وقتی میگوییم سازمان مجاهدین خلق این نکته را باید تاکید کنم که روی صحبت بنده با سازمان مجاهدینی است که طرف حساب ما شخصی به عنوان مسعود رجوی است.
وی گفت: آنچه از سوی سازمان در سال ۵۴ اعلام شده تا به امروز باقی مانده و ما همه این جنایاتی که میبینیم در این سالها صورت گرفته است با همین مشی مسعود رجوی است که آمده و یک تفکراتی را اعلام کرده است. سازمان کتابهای متعدد اعتقادی را چاپ کرده است و از قدیمیترین و مهمترین آن کتاب شناخت است که مانیفست اصلی این سازمان حساب میشود. راه انبیا کتاب دیگری است که مقوله وحی و نبوت را مورد بحث قرار داده است، کتاب مهم و مختصر دیگر برای شناخت افکار آنها دینامیزم قرآن است همه تلاش این است که باید هویت این سازمان را بشناسیم.
وی گفت:کلمهای بنام التقاط برای آنها مطرح میشود در این مفهموم همه میگویند آنها ویترین اسلام داشتند و چیزهای دیگر، اما ابتدا ما باید ببینیم چگونه بودند.
این کارشناس مبانی اعتقادی گفت: برخی معتقد مارکسیستها و سوسیالیسمهای مسلمان نما هستند، اسلام و مارکسیست و همچنین سوسیالیسم تناقض اعتقادی دارد.
وی ادامه داد: همه ما دیدیم که رتوش و پردهها کنار رفت و اکنون آنها در دامن لیبرالیسم و امپریالیسم قرار گرفتند. حتی اگر بگوییم اعضای سازمان کمونیستهای مسلمان نما هستند باز هم قابل اطلاق نیست. کمونیست باید در کنار مردم باشد، اما در شعبانیه عراق در مقابل تودهها و در کنار دیکتاتوری بنام صدام قرار گرفتند. بنده تعبیری دارم و آنها را ماکیاولیستهای مسلمان نما و یا پراگماتیسمهای مسلمان نما برای رسیدن به قدرت مسعود رجوی میدانم.
این کارشناس، اعضای این سازمان را افرادی ماکیاولیست مسلمان نما و یا پراگماتیسمهای مسلمان نما برای رسیدن به قدرت دانست.
وی با تاکید بر اینکه هر عملی بر مبنای نظر است، اما نظر اینها بر مبنای عمل شده بود، یعنی منفعت سنجی کردند، توضیح داد: اعضای این سازمان روزی با نقاب کمونیست، روزی با اسلام، روزی با امپریالیسم عمل کردند؛ ما با بیهویتترین گروهی که در تاریخ معاصر شکل گرفته از لحاظ مبانی فکری مواجه هستیم.
صداقت با اشاره به تعبیر منافق برای این گروهک که امام خمینی (ره) برای آنها برگزید، افزود: منافق کسی است که در ظاهر ادعای دین دارد و در باطن کافر است؛ ما در مواجهه به این سازمان با پدیده جدیدتری مواجه شدیم به طوری که میگویند ما مسلمانیم و به توحید و الله اعتقاد دارند، اما میگویند این دینی که من به عنوان اسلام میدانم، آن دینی نیست که شما میبینید!
این کارشناس با اشاره به صحبتهای مریم رجوی از سرکردگان گروهک منافقین اظهار داشت: وی در جریان یک سخنرانی در پادگان اشرف (در عراق) که در اوایل دهه هشتاد گفته شده، میگوید ما خدای مشهور و خدای آخوندها را از روز اول قبول نداشتیم!
وی ادامه داد: ما وقتی بفهمیم به لحاظ اعتقادی با چه گروهی مواجه هستیم رفتارها و جنایتهای آنها نیز در کشتار ۱۷هزار نفر قابل درک میشود. محسن زال در کتاب چریک مجاهدین خلق در زاویه با مسعود رجوی و اعتقاد او به خدا میگوید: خدای او (مسعود رجوی) تا از بین نرفتن امپریالیسم از تاریخ بیرون و به مثابه نابود است و پس از نابودی امپریالیسم هم مشخص نیست.
صداقت گفت: در صفر تا صد یکی دیگر از کتابهای آنها به نام تکامل، کلمه خدا در آن نیست. این کتاب یک سیر داروینیستی دارد که موضوعات این کتاب از جمله موضوعات مهم آنها در مانیفستشان است. اهل فن معتقدند این کتاب ترجمه درسنامههای مارکسیستی است. آنها خدا را همین قوانین طبیعت و قانون علیت میدانند. آنها اسم ماتریالیسم تاریخی را اصول شناخت دینامیک گذاشتند، اما به همان مبانی ماده گرایی معتقدند.
قاضی در ادامه به کارشناس مبانی اعتقادی گفت: چنانچه اینها اشهد آن لا اله الا الله بگویند به چه خدایی گواهی میدهند؟
صداقت گفت: الله آنها خارج از جهان ماده نیست؛ خدایی است که همان اصل علیت است؛ آنها میگویند خارج از عالم ماده چیزی نداریم و این همان نگاه ماده گرایانه است. کتابهای سازمان منافقین نشان میدهد که یک نگاه کودکانه در این دیدگاه وجود دارد و حتی الفبای مسائل اعتقادی را هم رعایت نمیکنند.
در ادامه حکیمزاده وکیل شاکیان پرونده بار دیگر با اجازه قاضی در جایگاه قرار گرفت.