فعالیت بیش از ۱۷۰ ماما در مراکز بهداشتی استان یزد

مدیر گروه جوانی جمعیت، دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در حال حاضر ۱۷۵ ماما به عنوان ماما و ماما- مراقب در مراکز بهداشتی استان خدمات رسانی می‌کنند.

فروزنده کلانتری مدیر گروه جوانی جمعیت، دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: بهبود وضعیت سلامت مادران یکی از اهداف مهم سازمان ملل است و در ایران، مراقبت‌های بهداشتی از مادران از طریق نظام شبکه بهداشتی و خانه‌های بهداشت ارائه می‌شود.

وی، انجام مشاوره‌های رایگان در زمینه فرزند آوری و جوانی جمعیت، مراقبت‌های پیش از بارداری جهت زنان ۵۴-۱۰ ساله همسردار خواستار فرزند، مراقبت‌های پیش از بارداری، تجویز مکمل‌های لازم، ارجاع جهت ویزیت پزشک، دندان پزشک، ماما، کارشناس تغذیه و روان شناس، درخواست آزمایش‌های لازم قبل از بارداری برای داشتن بارداری ایمن‌تر و پیگیری مادر تا رفع مشکل یا کنترل بیماری را از جمله خدمات قابل ارائه توسط ماما‌ها در حوزه بهداشت برشمرد.

کلانتری همچنین به مراقبت‌های دوران بارداری اشاره کرد و اظهار داشت: این مراقبت‌ها شامل ۹ مراقبت است که سه مراقبت در نیمه اول بارداری و ۶ مراقبت در نیمه دوم بارداری (به محض اطلاع مادر از بارداری) انجام می‌شود.

مدیر گروه جوانی جمعیت، دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: در حال حاضر ۱۷۵ نفر با مدرک مامایی به عنوان ماما و ماما- مراقب در ۹۰ مرکز خدمات جامع سلامت، ۹۳ پایگاه سلامت، مراکز تسهیلات زایمانی و مشاوره حین ازدواج در حال ارائه خدمات هستند.

وی افزود: اندازه گیری وزن و فشارخون و سمع قلب جنین، توزیع مکمل‌های لازم دوران بارداری به صورت رایگان، درخواست وانجام آزمایش‌های دوران بارداری، پیگیری و درمان بیماری‌های دوران بارداری و ارجاع به متخصص در صورت لزوم، برگزاری رایگان کلاس‌های آمادگی زایمان در راستای توانمندسازی مادران برای انتخاب روش زایمان وسازگار شدن با درد، آموزش ورزش‌های دوران بارداری و تن آرامی برای مادران باردار از جمله اقداماتی است که در دوران بارداری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش‌های لازم دوران بارداری و زایمان و شیردهی، بالا بردن سطح آگاهی مادران در زمینه بارداری و زایمان طبیعی و سزارین، تامین سبد غذایی مادران مبتلا به سوء تغدیه، شناسایی مادران با بارداری نیازمند مراقبت ویژه و پیگیری روند درمان تا کنترل یا برطرف شدن مشکل از دیگر مواردی است که در دوران بارداری جهت مادران صورت می‌گیرد.

مدیر گروه جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: انجام سه بار مراقبت پس از زایمان، ارائه آموزش‌ها با توجه به نیاز مادر، مشاوره و حمایت از مادر شیرده و ارائه مکمل‌های لازم هم از خدمات ماما‌های حوزه بهداشت جهت مادرانی است که به تازگی زایمان کرده اند.

وی خاطر نشان کرد:انجام غربالگری سرطان‌های شایع زنان شامل معاینات برست و سرویکس، مشاوره‌های دوران بلوغ، مشاوره حین ازدواج، انجام مشاوره‌های رایگان در زمینه انصراف از سقط عمدی جنین و تلاش در راستای منصرف نمودن مادران از تصمیم به سقط، آموزش خود مراقبتی به تمامی بانوان و ارائه مراقبت‌ها و آموزش‌های دوران یائسگی از دیگر خدمات ماما‌ها به زنان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار