مشاهده چند مورد ابتلا به فاسیولا در گیلان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بهترین اقدام برای مقابله با بیماری فاسیولیازیس، پیشگیری از ابتلا به آن است.

دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اشاره به مشاهده چند مورد ابتلا به بیماری فاسیولا در برخی شهر‌های این استان گفت: بیماری فاسیولیازیس که از طریق آب آلوده به انگل فاسیولا وارد بدن انسان می‌شود با رعایت نکات بهداشتی و ضد عفونی سبزی‌های محلی قابل پیشگیری است.

او با بیان اینکه این بیماری انگلی به صورت سرپایی و بدون نیاز به بستری در بیمارستان قابل درمان است، افزود: بیماران با مراجعه به موقع به پزشک و مصرف دارو درمان می‌شوند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیماری فاسیولا همه ساله در شروع بهار و با افزایش آب‌های سطحی در این استان و بیشتر در شهر رشت شایع می‌شود.

دکتر رضوانی بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی تأکید و تصریح کرد: مصرف سبزی‌های محلی و معطر نظیر خالیواش، چوچاق و خوراکی‌هایی که با آ‌نها تهیه می‌شوند مانند دَلار و زیتون پرورده، نوشیدن آب‌های روان، آب رودخانه‌ها قبل از جوشاندن از جمله راه‌های ورود انگل فاسیولا به بدن انسان است.

به گفته کارشناسان؛ انگل فاسیولا با شست و شوی سبزی با محلول شوینده‌ها از بین نمی‌رود بلکه با پختن سبزی‌های محلی و خشک کردن از بین می‌رود، ضمن اینکه قبل از استفاده از سبزی محلی باید آن را تا ۳ روز در دمای منفی ۱۸ درجه به روش فریز کردن نگهداری کرد.

تب، تعریق، سرفه، درد شکم، بی اشتهایی، درد‌های مفصلی، لرز، درد در ناحیه پشت، زردی و اسهال از نشانه‌های بیماری فاسیولا است.

منبع: صداوسیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.