علی یوسف زاده اظهار کرد: با توجه به اینکه توسعه همه جانبه استان اردبیل، بدون توسعه زیر ساختهای آن و مهمتر از همه توسعه بزرگراهها مقدور نیست، لذا در راستای تحقق این هدف و همچنین تردد ایمن در راههای استان، بر اساس پژوهش و مطالعات انجام گرفته در معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی، استان اردبیل نیازمند ۸۱۴ کیلومتر بزرگراه است.
او افزود: با توجه به شکل جغرافیایی استان اردبیل در تقسیمات سیاسی کشور، طول راهها در کریدور شرقی – غربی استان حدود ۹۰ کیلومتر میباشد که مسیر منتهی به استان گیلان با بهره برداری از تونل شمالی حیران و در مسیر منتهی به غرب از محدوده نیر به سمت سراب تکمیل و نواقصات در این کریدور مرتفع شده و اتصال استانهای آذربایجان شرقی و غربی به استانهای شمالی کشور برقرار است.
معاون مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان اردبیل اذعان کرد: با توجه به نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، احداث، تکمیل و توسعه پروژههای بزرگراهی به عنوان پیشران پیشرفت و توسعه استان در اولویت برنامههای اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل قرار دارد.
یوسف زاده بیان کرد: بهرهبرداری از ۱۷ کیلومتر پروژه بزرگراهی مسیر مهم و راهبردی اردبیل به سرچم در اواخر اسفند ماه سال گذشته و آستانه سال جدید، خدمت ماندگار دیگری از راه و شهرسازی استان اردبیل به مردم عزیز و مسافرین نوروزی بود.
او گفت: این بزرگراه ۱۷۸ کیلومتری با گذر از استانهای اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان در منطقه سرچم به شریان آزادراهی کشور متصل و کوتاهترین و سریعترین مسیر ارتباطی مرکز استان به پایتخت و مرکز کشور است.
معاون راه و شهرسازی استان اردبیل در ادامه به پروژههای در دست اجرای راهسازی اشاره کرد و گفت: احداث تونل دوم گردنه حیران به طول ۷۳۰ متر، احداث باند دوم اردبیل – سرچم به طول ۹۰ کیلومتر، احداث باند دوم رضی – امیرکندی و گرمی – بیله سوار به طول ۶۵ کیلومتر و احداث باند دوم پارس آباد – سربند – مشگین شهر به طول ۶۰ کیلومتر بخ عنوان پروژههای مهم و بزرگراهی در دست اقدام استان است.
یوسف زاده گفت: بیش از ۷۵ درصد پروژههای بزرگراهی در استان فعال هستند و برای تکمیل و بهره برداری از سایر پروژههای اولویت دار بزرگراهی و رسیدن به برنامه هدف در استان اردبیل نیازمند جذب ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.