به دنبال نصب پنج سامانه ثبت تخلفات رانندگی در بلوار غدیر، تصادفات منجر به جرح و فوت در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ در این محور از شهر قم به صفر رسید.

مسئله تصادفات شهر قم که آمار‌ها از کشته شدن سالانه ۱۰۰ شهروند در آن سخن می‌گویند، یکی از چالش‌های مدیریت شهری در سال‌های اخیر است، موضوعی که مسائل مختلف از فرهنگ شهروندی گرفته تا وجود نقصان‌هایی در اعمال قوانین راهنمایی و رانندگی بر آن اثرگذار هستند.

سال ۱۴۰۲، یکی از اقدامات پیگیری شده برای حل این معضل نصب سامانه‌های نظارت و کنترل سرعت در معابر دارای اولویت برای ثبت تخلفات رانندگی بود، آنچه نشان داده است تأثیر خوبی بر کاهش تصادفات منجر به جرح و فوت داشته است و می‌تواند در حفظ و حراست از جان و سلامت شهروندان و زائران مؤثر باشد.

خیابان‌هایی که به جاده مرگ می‌رسند

در همین راستا، بلوار غدیر، بلوار شهید خداکرم و بلوار شهید سردار سلیمانی از جمله معابر پر تصادف شهری در سال‌های گذشته بودند که بیشترین کشته‌های ترافیکی در آنها رخ می‌داد. حالا از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خبر می‌رسد که تصادفات جرحی و فوتی در یکی از این محور‌ها به صفر رسیده است. خبر خوشی که می‌تواند نشانه اثرگذاری سامانه‌های نظارت هوشمند و ثبت تخلفات رانندگی بر ایمنی شهروندان و حفظ جان آنها باشد.

رضا خانه‌زاد یزدی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اقدامات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری در راستای هوشمندسازی هرچه بهتر حوزه حمل‌ونقل شهر قم در سال ۱۴۰۲، خاطرنشان کرد: هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل یکی از اهداف اصلی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم بود.

وی افزود: تلاش ما این بود که سرعت حرکت در محور‌های پرخطر که حوادث ناگوار در آن رخ می‌داد را کنترل کنیم، این کار انجام شده و در حال حاضر بلوار غدیر با پنج سامانه هوشمند در حال ثبت کنترل سرعت است.

افزایش سامانه‌های هوشمند ثبت تخلفات رانندگی

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به ایمن‌سازی دیگر مسیر‌های پرحادثه در شهر قم ادامه داد: این هوشمندسازی در بلوار حاج خدا کرم در حال انجام است و در سطح پردیسان نیز ۱۲ سامانه نصب شده و آماده خدمت‌رسانی است.

خانه‌زاد یزدی تاکید کرد: زمانی اهمیت این موضوع جلوه می‌کند که بدانیم قبل از سال ۱۴۰۲ در کل شهر قم هفت سامانه داشتیم، اما در حال حاضر ۲۱ سامانه افزوده شده که رشد قابل توجهی است و برای شهر قم رکورد مناسبی محسوب می‌شود.

سوانح رانندگی از چالش‌های اجتماعی است که بروز آنها علاوه بر ایجاد معلولیت‌های مختلف، در تبدیل یک خانواده توانمند و خود اتکا به یک عنصر نیازمند حمایت تأثیر مستقیم دارد. این سوانح می‌تواند یکی از دردناک‌ترین پدیده‌های اجتماعی باشد که هم حوزه اقتصاد را تحت تأثیر قرار دهد و هم در حیطه سلامت چالش‌آفرین شود.

تصادف و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن

سید محمد آقامیری، استاندار قم با ابزار نگرانی از آمار‌ها تصادفات در استان اظهار کرد: طبق بعضی برآورد‌ها افزون بر ۷۰ درصد فوتی‌های سوانح رانندگی در قم را مردان تشکیل می‌دهند که فوت آنها به عنوان سرپرست خانوار، چالش‌های اساسی برای اعضای خانواده ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: فرهنگ راهنمایی و رانندگی باید از همان دوران کودکی به ویژه در مدارس نهادینه شود که این موضوع به آموزش‌های مستمر نیاز دارد.

استاندار قم رعایت قوانین در حیطه رانندگی را موضوعی فرهنگی دانست و تاکید کرد: تجربه کشور‌های دیگر نشان می‌دهد که سخت‌گیری و وضع قوانین بازدارنده در کنار اقداماتی در حیطه فرهنگ‌سازی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

ثبت تخلفات رانندگی جدی گرفته شود

سردار حسین تیموری، رئیس پلیس راهور فراجا بهمن سال گذشته در سفری به قم در جلسه‌ای با موضوع تصادفات استان قم، اعمال قانون مؤثر را راهکار مشکلات در این عرصه دانسته بود.

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های پلیس راهنمایی و رانندگی در سطح شهر قم اندک است و نیرو‌های راهور با مشکلاتی همراه هستند، خواستار همکاری شهرداری قم در افزایش تعداد ایستگاه‌های راهنمایی و رانندگی شده بود.

به گفته حمید عرب لاریمی، رئیس پلیس راهور شهرستان قم توجه نداشتن به جلو بیشترین سهم را در میان دیگر دلایل تصادفات شهر قم دارد. به گفته وی این مسئله به این مهم بازمی‌گردد که شهروندان هنگام رانندگی با تلفن همراه به گفتگو می‌پردازند و همین مسئله زمینه‌ساز وقوع تصادفات در شهر قم می‌شود.

همچنین غلامرضا صدفی، رئیس پلیس راهور استان قم با اشاره به اینکه در شهر قم سالانه نزدیک به ۵۰ عابر پیاده جان خود را در تصادفات از دست می‌دهند، گفت: توجه نکردن به جلو و تعیین نشدن مسیر صحیح از مهم‌ترین دلایل تصادفات در شهر قم است.

رئیس پلیس راهور استان قم با تشکر از اقدامات شهرداری، تاکید کرد: اگر بتوانیم دو بلوار غدیر و حاج خداکرم را کنترل کنیم، ۲۵ مورد فوتی در شهر قم کاهش خواهد داشت، به نحوی که در بلوار غدیر طی سال گذشته ۱۶ مورد فوتی معادل ۱۴ درصد و در بلوار حاج خداکرم هشت مورد فوتی معادل ۹ درصد از تصادفات شهر را به نام خود ثبت کرده‌اند.

مدت‌هااست مسئله تصادفات ترافیکی و آثار سو ناشی از آن در حوزه اقتصادی و اجتماعی به موضوع بحث محافل کارشناسی و مدیریتی تبدیل شده است. به نظر می‌رسد مسائلی همچون توجه نداشتن به جلو، تعیین نکردن مسیر مناسب و در مجموع خطای انسانی را نباید تنها عامل فوت و جراحت در تصادفات دانست، چراکه اگر سرعت متوسط در معابر شهری کاهش پیدا کند، حتی با وجود وقوع تصادف، میزان تلفات و خسارت کاهش محسوسی خواهد داشت، موضوعی که نیاز به تغییر عوامل مختلف دارد و تجربه کاهش تخلفات و تصادفات در بلوار غدیر قم می‌تواند الگوی خوبی برای پرداختن جدی‌تر به این مسئله باشد.

منبع:ایمنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.