دانشگاه علوم پزشکی نیشابور رتبه نخست شاخص اهدای عضو را کسب کرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: این دانشگاه در بررسی مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موفق به کسب رتبه نخست شاخص اهدای عضو سال ۱۴۰۲ در کشور شد.

محمد توحیدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۲۲ مورد اعزام بیمار مرگ مغزی در سال گذشته، جایگاه اول کشوری در بین ۶۳ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی کشور به این دانشگاه اختصاص یافت.

او افزود: فرآیند اهدای عضو شامل مراحل مختلفی، چون شناسایی به موقع و معرفی بیمار مرگ مغزی، انجام به موقع اقدامات پاراکلینیک، مراقبت‌های پزشکی و پرستاری مناسب اهداکننده و همچنین مصاحبه صحیح و اصولی با خانواده اهداکننده برای کسب رضایت و در نهایت اعزام بیمار به بیمارستان منتصریه مشهد است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: با انسجام و همدلی دست اندرکاران در سال‌های اخیر شاخص اهدای عضو در نیشابور روند افزایشی داشته و جایگاه‌های برتر کشوری را کسب کرده است.

توحیدی بیان کرد: عنصر زمان در فرآیند اهدای عضو از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که اعزام بیمار مرگ مغزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن، منجر به حفظ ارگان‌های پیوندی و پیشگیری از مرگ بیماران در انتظار پیوند خواهد شد.

او تصریح کرد: از این رو رضایت خانواده‌ها و تسریع در تصمیم گیری به اهدای عضو بیمار، نقش بسیار مهمی در امر خداپسندانه اهدای عضو دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه هر فوتی منجر به مرگ مغزی نمی‌شود و این مقوله به صورت نادر رخ می‌دهد، تاکید کرد: بیماران مرگ مغزی افراد برگزیده‌ای هستند که با اعضای خود زندگی دوباره به همنوعان خود می‌بخشند.

توحیدی ضمن دعوت از هموطنان برای مشارکت در امر مقدس و معنوی اهدای عضو، در تشریح راه‌های دریافت کارت عضویت اظهار کرد: یکی از این روش‌ها مراجعه به سایت ehdacenter.ir و ثبت نام در قسمت کارت اهدای عضو و روش دوم ارسال کد ملی به شماره پیامک ۳۴۳۲ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.