عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در اولین جلسه کمیسیون ایمنی راههای استان در سال جدید گفت: در جلسه ستاد راهبری تصادفات مطرح شد خراسان جنوبی رتبه برتر کشوری را به لحاظ عملکرد مدیریت تصادفات داشته که نشانگر توجه لازم به ایمنی راه هاست و در مقایسه با دیگر استانها خوب بوده است.
او با بیان اینکه عملکرد شاخص و آمادگیهای ویژه باید به خوبی برای مردم بیان شود، افزود: با توجه به طول راههای خراسان جنوبی، حفظ و نگهداری آنها کار بسیار سخت و پرهزینهای است، اما با وجود همه محدودیتها و کمبودها، خدمات مورد نظر به خوبی ارائه میشود.
عباس زاده با تأکید بر اینکه استانداردهای بهره برداری از محورهای مواصلاتی استان به خوبی رعایت شده، بیان کرد: بی توجهی به نقاط پرحادثه وجود ندارد لذا هر اقدامی لازم باشد برای آشکارسازی یا رفع موانع در نقاط حادثه خیز انجام میشود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه آمارهای تصادفات فوتی در سطح کشور قابل توجه است و انسان، خودرو و جاده میتوانند از جمله عوامل دخیل در تصادف باشند، عنوان کرد: در سالهای اخیر باندهای دوم استان افزایش یافته و ۲۷۰ کیلومتر باند دوم در ۲ سال گذشته به بهره برداری رسیده است که ایمنی جادهها را افزایش میدهد.
او تصریح کرد: دوبانده سازی احتمال تصادف رخ به رخ را کم میکند، اما احتمال تصادف با سرعت غیر مجاز را افزایش میدهد.
بیشتر بخوانید
عباس زاده با اشاره به اینکه طول راههای استان ۱۷ هزار کیلومتر است، اظهار کرد: امکان اینکه در همه این راهها دوربین نصب کنیم یا نیرو مستقر شود، مقدور نیست لذا رانندگان باید در رعایت سرعت مطمئنه دقت داشته باشند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: پارسال در سه فقره تصادف ۱۲ فوتی داشتیم لذا باید در کنار ایمنی جادهها، فرهنگ ترافیک مورد توجه قرار گیرد و از همه ظرفیتها در این زمینه کمک بگیریم تا تردد در جادههای استان ایمنتر شود.
او گفت: عامل انسانی از جمله خستگی و خواب آلودگی بیشترین تأثیر را در تصادفات دارد لذا مدیریت رفتار ترافیکی ضروری است.
عباس زاده افزود: آمار تلفات جادهای در کشور خوشایند نیست و با استانداردها همخوانی ندارد لذا باید فرهنگ سازی را جدی بگیریم و رسانهها در این زمینه مسئولیت دارند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: معضل اصلی مخاطرات جادهای در تمام کشور عامل انسانی است، چون بخش عمدهای از نواقص جادهای جبران شده و اگر نقطهای پر حادثهای وجود دارد، اقدامات کنترلی لازم صورت میگیرد.
او با بیان اینکه امسال باید تلاش کنیم با هم افزایی نصب دوربینهای کنترل سرعت درون شهری را به سرانجام برسانیم، چون در کاهش تصادفات اثرگذار است، اظهار کرد: پویشهای اجرا شده از جمله بهرفت و چشم به راهیم نیز خدمتی مضاعف از سوی دستگاههای خدمات رسان و امدادی است که امیدواریم منجر به کاهش فوتیها و مجروحان حوادث جادهای شود.
عباس زاده تصریح کرد: حضور نیروها در سطح جادهها باید تقویت شوند و با توجه به کویری و طولانی بودن راههای استان فعالیت سیاه چادرها برای استراحت موقت رانندگان همچنان مورد تأکید است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: با توجه به فرارسیدن موج دوم سفرهای نوروزی، شبهای قدر و تعطیلات عید فطر اولویت اول استان در شرایط فعلی، حفظ ایمنی جاده هاست و باید تلاش کنیم روند خوب روزهای گذشته در موج دوم سفرهای نوروزی هم تداوم داشته باشد.