خادمان سلامت در مشهد، آماده خدمت‌رسانی به زائران رضوی

همزمانی ماه رمضان و عید نوروز، خیل زائران و دلباختگان بارگاه قدسی حضرت ثامن الحجج (ع) را در تعطیلات نوروزی به مشهدالرضا کشانده است و متولیان حوزه سلامت این استان بیش از گذشته خود را برای ارائه خدمت درخور به زائران و مسافران نوروزی این خطه آماده کرده اند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد همانند روال سال‌های گذشته، از اوایل اسفندماه با تمهیدات گسترده و تقویت زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، مهیای پذیرایی و خدمت‌رسانی به بیش از ۱۰ میلیون زائر نوروزی شده است که بر اساس پیش‌بینی‌ها به سرزمین خورشید هشتم روانه شده و یا خواهند شد.

جانشین رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ستاد نوروزی با بیان اینکه حفظ سلامت و بهداشت زائران بارگاه رضوی از مهم‌ترین اولویت‌های این دانشگاه است، گفت: فعالیت رسمی ستاد نوروزی این دانشگاه به منظور خدمت رسانی شایسته به زائران و مجاوران رضوی در روز‌های پایانی سال و نوروز از ۲۵ اسفند آغاز شده است.

دکتر محمدیوسف رحمتی افزود: احتمال حضور ۱۰ میلیونی زائران در نوروز امسال پیش بینی شده است، از این رو تمام بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، خیریه، نظامی و انتظامی در حالت آماده باش هستند و علاوه بر این ۵۰ تیم واکنش سریع دونفره با تمام امکانات، خدمات اولیه را در ایام نوروز در تمام صحن‌ها و رواق‌های حرم رضوی ارایه می‌کنند.

فعالیت نوروزی ۲۹۷ بیمارستان و درمانگاه خراسان رضوی

دکتر رحمتی گفت: تمامی بیمارستان‌های استان خراسان رضوی به خصوص در مشهد مقدس و اطراف حرم رضوی برای خدمت رسانی مناسب به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی آمادگی کامل دارند.

۶۹ بیمارستان، ۲۲۸ درمانگاه شبانه روزی و ۱۷۶ داروخانه شبانه روزی در ایام نوروز در خراسان رضوی فعال استوی افزود: در این راستا، ۶۹ بیمارستان به همراه ۲۲۸ درمانگاه شبانه روزی، ۱۷۶ داروخانه شبانه روزی، ۶۵ مرکز دیالیز، ۸۷ آزمایشگاه و ۹ پایگاه انتقال خون برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران رضوی در سطح استان خراسان رضوی آماده هستند.

وی گفت: از این تعداد ۳۶ بیمارستان، ۱۶۹ درمانگاه شبانه روزی، ۷۵ داروخانه شبانه روزی، ۳۶ مرکز دیالیز، ۳۵ آزمایشگاه و چهار پایگاه انتقال خون در شهر مشهد آماده خدمت رسانی شایسته به زائران و مجاوران رضوی در ایام نوروز شده اند.

این مسوول بیان کرد: همچنین برنامه ریزی برای فعال بودن حدود ۴۵۰ بازرس بهداشت محیط در قالب ۱۳۶ تیم نظارتی از ساعت هشت صبح تا ۲۰ با تاکید بر پیاده سازی پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفته است.



فعالیت ۴۵ مرکز درمانی دارای مجوز پذیرش گردشگر سلامت در مشهد

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مشهد دارای ۴۵ مرکز ارائه خدمات درمانی با مجوز پذیرش گردشگر سلامت (آی. پی. دی) است، گفت: این مراکز فعال در حوزه بیماران غیرایرانی شامل هفت بیمارستان دولتی، ۱۷ بیمارستان خصوصی و مابقی کلینیک تخصصی و درمانگاه جراحی محدود است.

دکتر داوود خوش‌شکن با اشاره به اینکه بیماران زیادی از کشور‌های مختلف آسیا، منطقه و جهان به این مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که بیشترین آنها از کشور‌های همسایه ایران و حاشیه خلیج فارس هستند، افزود: تمامی این مراکز درمانی در ایام نوروز آماده ارائه خدمات شبانه‌روزی به بیماران غیرایرانی هستند.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود ۶۰ هزار گردشگر سلامت از حدود ۹۰ کشور دنیا در بیمارستان‌های دارای مجوز IPD در مشهد درمان شدند.



فعالیت ۳۵ مرکز دندانپزشکی در ایام نوروز

مدیر امور دندانپزشکی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه دسترسی به خدمات دندانپزشکی در ایام نوروز از دغدغه‌های عموم مردم است، گفت: در راستای ارائه خدمات دندانپزشکی به عموم مردم و جلوگیری از سرگردانی بیماران در تعطیلات نوروز، ۳۵ مرکز تخصصی در این حوزه در مشهد فعال است.

دکتر سیدحسین حسینی زارچ افزود: از این تعداد ۱۱ مرکز در تمام ایام تعطیلات نوروزی در خدمت بیماران هستند و ۶ مرکز دیگر نیز در نیمه اول و ۱۸ مرکز در نیمه دوم تعطیلات نوروزی به ارایه خدمت به بیماران خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه اولویت در ارایه خدمت به بیماران اورژانسی است، اما خدمات غیراورژانس نیز در این مراکز ارایه می‌شود، گفت: دانشکده دندانپزشکی مشهد در تمام ایام تعطیلات نوروزی به صورت کامل در خدمت بیماران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار