قرارداد توسعه میادین نفتی سالانه ۱۵ میلیارد دلار عواید خواهد داشت

معاون وزیر نفت گفت: با محاسبه هر بشکه ۷۰ دلار درامد سالانه اضافه برداشت حاصل از پروژه‌های توسعه در سال حدود ۱۵ میلیارد دلار خواهد بود.

در گفتگوی ویژه خبری موضوع قرارداد ۱۳ میلیارد دلاری برای توسعه شش میدان نفتی مورد بررسی قرار گرفت و آقای خجسته مهر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به سوالاتی پاسخ داد.

خجسته مهر گفت: دولت سیزدهم کار‌های بزرگی در حوزه نفت انجام داده و در سال ۱۴۰۲ اقدامات متعددی در بخش تولید نفت و گاز داشتیم و صادرات فراورده و تامین نیاز خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها انجام شده است. فشار افزایی میدان مشترک پارس جنوبی طرح‌های راهبردی ما بود که در دولت سیزدهم وعده داده و عملی شد. همچنین وعده داده شد که ۱۳ میلیارد دلار قرداد‌های جدید نفتی را به امضا برسانیم که آن هم در آستانه تحقق است.

او افزود: تاکنون چنین قراردادی از نظر حجم و راهبردی بودن انجام نشده و این قرارداد مهمترین قرارداد نفتی تاریخ کشور محسوب می‌شود. با اجرایی شدن این قرداد‌ها بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز تولید ما افزوده خواهد شد. با محاسبه هر بشکه ۷۰ دلار درامد سالانه این اضافه برداشت در سال حدود ۱۵ میلیارد دلار خواهد بود. یکی از ابتکارات دولت سیزدهم این بود که جهت هدایت نقدینگی در کشور و هدایت سرمایه‌های مردم به بخش‌های مولد و سرمایه آفرین را پیگیری کرد. به همین منظور با صندوق توسعه ملی مذاکره کردیم که به عنوان سرمایه گذار در این پروژه‌ها وارد کار شود و تامین مالی را بر عهده بگیرند.

خجسته مهر گفت: کار‌های زیربنایی برنامه هفتم را باید انجام دهیم و باید به رشد ۸ درصدی اقتصادی کشور برسیم و برای رسیدن به این هدف، باید طرح‌های پیشران تعریف کنیم که نفت و صنایع بالادستی نفت جزو طرح‌های پیشران هستند. از حدود ۶ ماه قبل حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان مسدودی ریالی این طرح‌ها رسیدیم که منابع مالی جهت اجرایی شدن طرح‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول گفت: توسعه میادین مشترک در صدر اولویت است چرا که با کشور‌های همسایه و بعضا رقیب به صورت اشتراکی برداشت می‌شود و نیازمند یک رقابت سازنده هستیم. از نظر ما رقابت این است که به تولید حداکثری شتاب بدهیم. با توجه به اولویت این طرح‌ها در کشور ما به لحاظ مهندسی، ساخت، اجرا، مدیریت و تامین مالی مشکلی نداریم بلکه داریم از حداکثر مقدورات داخل کشور استفاده می‌کنیم. طرح‌های نفتی بین ۵ تا ۷ سال طول می‌کشد بنابراین اگر یک میدان نفتی و یا میدان گازی را توسعه بدهیم برای اینکه به تدریج به سقف تولید برسیم از چند سال قبل از آن باید اقدامات را آغاز کنیم و به همین ترتیب برای رسیدن به اهداف برنامه هفتم چنین قرداد‌هایی را باید منعقد کنیم.

او افزود: از این ۱۳ میلیارد دلار، ۱۲.۵ میلیارد دلار مربوط به توسعه و تولید از ۲ میدان مشترک و بزرگ میدان آزادگان یکپارچه و میدان آذر است. ۶ میدان قرارداد در ۳ استان کشور پراکندگی دارند. فاز دوم میدان مشترک در صورت اجرایی شدن پروژه حدود ۳۵ هزار بشکه به تولید فعلی افزوده خواهد شد. میدان آزادگان هم حداکثر تولید آن به ۵۵۰ هزار بشکه خواهد رسید. ۱۰ هزار بشکه هم به میدان مسجد سلیمان اضافه خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار