بر اساس اعلام مسئولان امور عشایری، یکی از مناطق وسیعی که بهشدت تحت تاثیر کاهش سهمیه سوخت قرار گرفته است ۲۰ روستای عشایرنشین زیر دامنه کوه مارز در شهرستان قلعه گنج است.
قلعه گنج جنوبیترین شهرستان استان کرمان و هم مرز با استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان است.
رییس اداره امور عشایری شهرستان قلعه گنج در این زمینه گفت: چندروزی است که تانکر آبرسانی عشایری به دلیل نداشتن گازوییل و کاهش سهمیه، نتوانسته به این روستاها آبرسانی کند که ناچار به تهیه سوخت با واسطه فرمانداری شدیم.
احمد صباحی با بیان اینکه تاکنون چنین رخدادی سابقه نداشته است ادامه داد: امروز توانستیم یک باک گازوییل از فرمانداری دریافت کنیم و به صورت موقت آبرسانی را انجام دهیم.
وی اضافه کرد: ۲ تانکر ۱۰ هزار لیتری برای آبرسانی ۲۰ روستای عشایری از جمله زیارت، گیاهان، سرمیدان (در بخش رَمِشک)، کنگرو، برجک، حور، سوردر، کرکک، تکک فعالیت میکنند.
صباحی افزود: این روستاها که زیردامنه کوههای مارز قرار دارند یک هزار و ۵۰۰ خانوار هستند که برای هر کدام هفتهای یک بار آبرسانی سیار از طریق تانکر انجام و مخازن روستا پرآب میشود.
مدیرکل امور عشایر جنوب کرمان نیز با اشاره به اینکه تانکرها متعلق به اداره عشایری و پیمانکار هم شرکت تعاونی عشایری است گفت: مجموع سهمیه سوخت ارائه شده حدود یک هزار و ۵۰۰ لیتر است درحالی که در ماههای گذشته حدود سه هزار لیتر بوده است.
ناصر احمدیوسفی افزود: سوخت کنونی پاسخگوی مسافت زیادی که تانکرها باید بپیمایند نیست.
به گفته وی در مجموع شش تانکر آبرسان در حوزه جنوب کرمان کار آبرسانی به عشایر را برای جمعیتی افزون بر سه هزار و ۵۰۰ نفر در مناطق وسیعی از جیرفت تا جنوبیترین نقطه استان انجام میدهند.
وی اعلام کرد سالانه ۳۶ هزار مترمکعب آب شب باکیفیت باید از منابع مختلف تهیه و در اختیار عشایر قرار گیرد.
احمدیوسفی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا که آیا نپیوستن به سامانههای کشوری تعیین سهمیه سوخت علت این مساله بوده است یا خیر گفت: راهداری میگوید که مسئولیتی ندارد، چون برای تانکرها بارنامه از طریق راهداری صادر نمیشود و ما پیگیر حل مشکل هستیم.
وی در عین حال گفت: ما از الحاق تانکرها به سامانه، نصب جی پی اس یا هر تجهیزات دیگر استقبال میکنیم، زیرا به شفافیت کمک میکند و حتی خود سازمان امور عشایری در گذشته خودش با تجهیزاتی کار پایش طی مسافتها را انجام میداده است.
مجتبی محمودی مدیرکل راهداری جنوب کرمان هم در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: سوخت خودروهای سنگین داخل شهر را شهرداری تعیین میکند و سوخت خودروهای سنگین در خارج از شهر در صورتی که بارنامه داشته باشند از سوی راهداری تعیین میشود بنابراین تانکرهای آبرسان عشایری هیچ ارتباطی با راهداری ندارد.
اما درحالی رییس شرکت پخش فرآوردههای نفتی کهنوج توضیح داد که چگونه برای رفع مشکل به صورت مقطعی در چند شهرستان جنوب استان از طریق سهمیه آزاد مساعدت شده که مدیرعامل شرکت پخش فرآوردههای نفتی منطقه کرمان به خبرنگار ایرنا توضیح داد مشخصات تانکرها، مسیرهای تردد و میزان نیاز باید براساس شاخصهایی که در سامانههای سازمان شهرداریها و دهیاریها وجود دارد ثبت و براساس آن، سهمیه سوخت این تانکرها تعیین و ابلاغ شود.
هوشنگ غلامی ادامه داد: تخصیص سوخت به ناوگان حمل و نقلی اتوبوسی، کامیون و کامیونت یا تانکر، براساس میزان پیمایش و عملکرد آنهاست و براساس مصوبه اخیر هیات دولت، تنها براساس همین شاخصها باید سهمیه تعیین شود.
وی گفت: فرآیند این کار در راهداری درباره کامیونها در حوزه برون شهری براساس بارنامه و دیگر مولفهها انجام میشود، اما در مورد کامیونهایی که درون شهری فعالیت دارند، همچنین سایر کامیونها مثل توزیع کنندگان آرد یا تانکرهای آبرسان باید از طریق سامانه مربوط به سازمان شهرداریها و دهیاری ها، ضمن تشکیل پرونده، مشخصات خودرو، مسافت و نوع عملکرد ثبت و سهمیه در همان سیستم با صدور باربرگ تعیین و کارت سوخت براساس آن شارژ شود.
غلامی در عین حال گفت که برای رفع مقطعی مشکل با مسئولان محلی درشهرستانها همکاری دارند، اما با مراجعه به سامانه مذکور باید تشکیل پرونده و سایر اقدامات به صورت سیستمی انجام شود، زیرا باتوجه به مصوبه هیات دولت، سهمیه سوخت تنها از طریق سامانههای موجود و فرآیندهای قانونی تعیین شده انجام میگیرد.