۹ روستای عشایری غرب خراسان رضوی با تانکر آبرسانی می‌شود

رئیس اداره امور عشایر سبزوار گفت: ۹ روستا و محله عشایری در غرب استان خراسان رضوی، متاثر از خشکسالی‌ها و کم‌بارشی‌های سالیان اخیر با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.

حمید کیانی مهر رئیس اداره امور عشایر سبزوار گفت: این روستا‌ها و محله‌های عشایری شامل "گراو، دوچاهی، شند، چاه وهاب، بیدک و کلاته قیچی" در بخش "روداب" سبزوار و نیز روستا‌های "صدر آباد، عبدل آباد و آبروان" شهرستان خوشاب حدود ۱۲۰ خانوار با ۵۰۰ نفر جمعیت سکونت دارند.

او افزود: آبرسانی سیار به این ۹ روستا و محله عشایری به طور منظم با ۱۲۰ سرویس در طول سال انجام می‌شود که امسال بیش از سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای آبرسانی به این مناطق هزینه شده است.

رئیس اداره امور عشایر سبزوار با اشاره به انجام طرح‌های حفر و تجهیز چاه برای تامین آب بهداشتی این روستا‌ها ادامه داد: آب موجود در این مناطق به دلیل کیفیت نامطلوب، شوری و یا سختی، برای آشامیدن مناسب نیست.

کیانی مهر بیان کرد: با همکاری آب و فاضلاب استان و شهرستان، یک انشعاب آب به طول ۴۰ کیلومتر توسط اداره امور عشایر برای روستا‌ها و محله‌های عشایری اجرا شد که اهالی روستا‌های عشایری "چاه تلخ، گراب، شند، چاه شند و چهل‌غانی" به آب شرب دائمی و پایدار دسترسی پیدا کرده اند.

او در خصوص تامین آب شرب دام‌های عشایر نیز تصریح کرد: در روستا‌ها و محله‌های عشایری شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن و خوشاب هیچ نیازی به آبرسانی سیار برای شرب دام‌ها نیست.

رئیس اداره امور عشایر سبزوار دلیل این امر را شناسایی و مطالعه ۵۶ حلقه چاه مالداری، چشمه، قنات و... دانست و تاکید کرد: تا کنون ۳۰ فقره از این منابع آبی احیا و مرمت شده و آبشخور‌های مخصوص دام سبک و سنگین در آن‌ها ایجاد شده است.

کیانی مهر اظهار کرد: همچنین به ساخت سد خاکی در منطقه عشایری "ذوالفرخ" در سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ با اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: این سد علاوه بر تغذیه قنات روستا، چاه عمیق آب شرب این روستا را نیز تغذیه و تقویت می‌کند که امسال نیز بیش از ۶ میلیارد ریال برای لایروبی و مرمت قنات‌های این روستا و روستای "دوچاهی" هزینه شده است.

او مدیریت آبرسانی عادلانه را به عنوان یک راه حل کوتاه مدت برای رفع کمبود آب تابستانی عشایر برشمرد و افزود: راه حل درازمدت مشکل، حفر چاه عمیق و جدا سازی خط لوله آب عشایر از مجتمع آبرسانی ظفر است.

رئیس اداره امور عشایر سبزوار ادامه داد: برای این منظور سه منطقه از سوی اداره عشایر به آب و فاضلاب معرفی شده که در صورت تصویب، اداره عشایر آمادگی مشارکت در هزینه‌های اجرایی آن را نیز دارد.

کیانی مهر همچنین احیای طرح ساخت مجتمع آبرسانی در منطقه غرب روداب سبزوار را پیشنهاد داد و بیان کرد: اداره عشایر آمادگی مشارکت در تامین هزینه این طرح را دارد تا مشکل آبرسانی به روستا‌های عشایری و غیرعشایری این منطقه برطرف شود.

برچسب ها: عشایر ، تامین آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار