وزیر آموزش و پرورش گفت: جشنواره خوارزمی باید محل استعدادیابی استعدادهای پنهان در سراسر کشور باشد.

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در اختتامیه بیست و پنجمین جشنواره جوان خوارزمی گفت: این جشنواره باید محل استعدادیابی استعدادهای پنهان در سراسر کشور باشد. باید کاربردهای علمی که دانش آموزان در مدارس می آموزند را به آنها بگوییم.

وی افزود: باید تغییراتی جدی در کتاب های درسی بدهیم که دانش آموزان علمی نافع کسب کنند و در این مسیر سخت اما ارزشمند، از همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت یاری می‌خواهیم.

وی عنوان کرد: در عصری زندگی می‌کنیم که کمتر به ریشه علم توجه می‌شود و همواره از صاحب جشنواره یاد می‌کنیم، ولی باید به زندگی او پرداخت. دنیای امروز به دنیای صفر و یک معروف است که خوارزمی این عبارت را ایجاد کرد. این مسئله مهمی است و باید به دانش آموزان گفته شود. 

وزیرآموزش و پرورش گفت: ارتباط علم با ریشه و کاربرد آن باید به دانش آموزان گفته شود. علم جایگاه ویژه ای دارد ، اکنون قدرت را نه با سرزمین بلکه با میزان علم  سنجیده می شود. علم قدرت آفرین است. 

صحرایی عنوان کرد: کشورهای کوچکی هستند که با علم قدرتمندند و در جهان حرفی برای گفتن دارند. در این میان سوال چگونه علم را به ثروت تبدیل کنیم مطرح است،  دراین راستا باید برگزیدگان این جشنواره را به جامعه صنعت و شرکت‌های دانش بنیان معرفی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: همه علوم باهم ارتباط دارند، در زبانشناسی در ارتباط با کامیپوتر و فضا علم زبانشناسی کامپیوتری، زبانشناسی فضایی است. زبانشناسی در ارتباط با رشته های فیزیک، شیمی، حقوق و تغذیه ای دارای ۱۹ میان رشته است.

او ادامه داد: گرایش‌هایی که با چند رشته به وجود می آیند و با ترکیب رشته‌ها حوزه‌های کاربردی‌تر و گرایش‌های جدیدی به وجود می آورند. 

وزیر آموزش و پرورش گفت: اندیشمندی که این جشنواره به نام او است از طراحان و مبدعین ریشه‌های ریاضی است. الگوریتم از خوارزمی و عدد P از غیاث الدین جمشید کاشانی است. در دنیا ریشه ریاضی با این مفاخر علمی ایران شناخته شده است.

وی با اشاره به اهمیت آشنایی نوجوانان با هویت علمی ایرانی گفت: آشنایی دانش آموزان با گذشته‌ای که داشتند زمینه ساز تربیت نسل درخشان آینده ایران است.

وی با بیان این که دانش آموزانی که در جشنواره خوارزمی شرکت می‌کنند ، مصداق تجلی علم هستند اظهار کرد: باید پیش از برگزاری جشنواره به دانش آموزان علم همراه به خلاقیت بیاموزیم، فرزندان با استعداد در کشور را شناسایی کنیم و در مسیر قرار گیرند و از این علم خود استفاده کنند تا به پاسخ آن‌ها درباره کاربرد دروس را بدهیم. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که مدرسه‌ها مزرعه‌ آینده کشور هستند، اظهار کرد: امسال با تاثیر ۴۰ درصدی ۷ استان که سهم بسیار کمی از صندلی‌‌های برتر دانشگاه‌ها داشتند، سهمشان بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشت و این همان عدالتی است که به دنبال آن هستیم.

صحرایی افزود: پیشنهاد من به مجریان جشنواره خوارزمی این است که زمینه معرفی برگزیدگان جشنواره خوارزمی به صاحبان صنایع و شرکت‌های دانش بنیان را فراهم کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
باید مطالبه بازنشستگان ۱۴۰۰ بابت رتبه بندی پرداخت شود
آخرین اخبار