معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و رئیس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه تهران گفت: دومین همایش بین‌المللی علوم دریایی در قشم برگزار شد.

 این همایش با رویکرد نوآوری در اکوسیستم‌های آبی با تکیه بر اقتصاد دریا ۷ و ۸ اسفندماه در جزیره قشم برگزار شد.

احمد نوحه‌گر معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و رئیس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه تهران افزود: انقلاب اسلامی در اواسط دهه چهارم عمر با برکتش با تمدن‌سازی می‌تواند در حوزه‌های مختلف پیام جدی برای جهان داشته باشد.

وی گفت: شش هزار کیلومتر سواحل دریا یکی از عرصه‌های جدی در عرصه ظرفیت‌های اقتصاد دریا است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و رئیس پژوهشکده علوم دریایی دانشگاه تهران افزود: محور‌های این همایش زیست‌شناسی دریایی، علوم مهندسی زیست با نگاه ویژه به محیط زیست دریا، تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست، تغییرات آب و هوایی، عمران و ساخت‌وساز، گردشگری، توسعه پایدار در جوامع توسعه ساحلی، فیزیک دریا، شیلات و پدافند غیرعامل بنادر است.

وی گفت: حدود ۱۷۰ مقاله از ۲۸ کشور دریافت که ۱۰۷ مقاله پذیرفته شده و از این تعداد۳۰ مقاله برای ارائه در بخش سخنرانی انتخاب شده و بیش از ۷۰ مقاله نیز به صورت ارائه پوستری لحاظ شده است.

نوحه گر با بیان اینکه ۵۰ مقاله با سیاست‌ها و محور‌های همایش همخوانی نداشتند و رد شدند، گفت: در این همایش ۵ درگاه تخصصی علوم دریایی بخش بین‌الملل، علوم دریایی علوم زیستی، محیط زیست ساحلی و دریایی، علوم و فنون دریایی و حقوق و سیاست‌های دریایی است که برمبنای اقتصاد دریا محور است.
وی افزود: باید در عرصه‌حمل و نقل دریا مجهزترین، بهترین و به‌روزترین وسایل حمل و نقل دریایی را تقویت کنیم و دانشگاه باید با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های فناوری ساحلی با پشتوانه دانشگاه‌ها و علوم و فنون دریایی و پژوهش‌های دریایی این پارک‌ها را راه‌اندازی کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران در ادامه افزود: دانشکده فناوری و میان رشته‌ای در دانشگاه تهران ایجاد شده است که یکی از بحث‌های جدی آن بحث علوم دریایی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.