گزارش نهایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی:

داعش از عامل خردل در حمله به شهر مرعا سوریه استفاده کرد

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در گزارش نهایی خود اعلام کرد داعش در حمله سال ۲۰۱۵ به شهر مرعا سوریه از عامل خردل استفاده کرده است.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز پنجشنبه گروه تروریستی داعش را مسئول حمله سال ۲۰۱۵ به شهر مرعا در سوریه معرفی کرد؛ در این حمله از خردل گوگرد استفاده شده بود.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) بر گزارش‌های قبلی این سازمان تاکید کرد که در حمله به این شهر در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه از عامل خردل استفاده شده است.

این سازمان که مقر آن در لاهه است، گفت: دلایل منطقی وجود دارد که باور کنیم عناصر داعش در حمله شیمیایی در ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ در مرعا، سوریه، دخیل بودند. عامل شیمیایی با استفاده از یک یا چند حمله توپخانه‌ای پخش شد.

این سازمان گفته است که چهار نفر را به عنوان عاملان این حمله شناسایی کرده است، اما نامی از آن‌ها نبرده است.
در حمله به شهرک واقع در استان حلب در نزدیکی مرز ترکیه دستکم ۱۱ نفر زخمی شدند. این شهر در ۱ و ۳ سپتامبر همان سال توسط مناطق تحت کنترل داعش مورد گلوله باران قرار گرفت.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی گفت: در هنگام انفجار حداقل شش پرتابه، یک ماده سیاه و چسبناک با بوی «تند» و «سیر مانند» منتشر کردند. حداقل ۱۱ نفر که با این ماده مایع تماس پیدا کردند، علائمی را تجربه کردند که با قرار گرفتن در معرض سولفور خردل همخوانی داشت.

گزارش تیم تحقیقاتی پس از یافته‌های سال ۲۰۲۲ توسط یک هیأت حقیقت یاب سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مبنی بر استفاده از خردل گوگردی منتشر شد.

گزارشی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که در حمله به مرعا در ۲۱ اوت ۲۰۱۵ از گاز خردل استفاده شد که باعث کشته شدن حداقل یک نوزاد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۱۹:۵۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۲
بیچارگان اخرش چه شده همان هشتاد ملیتی که از کشورهای گوناگون گول تبلیغات رسانه های گروهی غرب را خوردن اینک باید با چشمانی گریان شاهد باز گشت اسد به اتحادیه عرب باشند و در هفته های اتی هم سفر محمد بن سلمان به سوریه دهن کجی اشکار به انان است اینک نباید انان یقه امریکا و انگلیس و ال سعود را براحتی ول نمایند
آخرین اخبار