پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و اختراع نوعی داربست «هیدرو ژلی» در مدل حیوانی با هدف انتقال سلول‌های بنیادی به محل زخم جهت ترمیم و بهبودی شدند.

عضو هیات علمی این دانشگاه و یکی از پژوهشگران طراحی زخم پوش مزبور روز سه‌شنبه با بیان اینکه ترمیم زخم یکی از چالش‌های حوزه پزشکی بالینی است، گفت: بیماران زیادی با انواع زخم‌های حاد و مزمن در کشور وجود دارند که پانسمان و روش درمانی مناسبی برای ترمیم زخم آن‌ها موجود نیست و یا هزینه بسیار بالایی دارد.

دکتر نیلوفر خندان نسب افزود: سلول درمانی بوسیله سلول‌های بنیادی از جمله روش‌های درمانی است که به طور ویژه امروزه در ترمیم بافت‌ها از جمله زخم‌های پوستی مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: تزریق مستقیم سلول‌ها به بافت هدف با معایب متعددی از جمله کوتاه بودن نیمه عمر و مدت ماندگاری سلول‌ها در موضع تزریق و کاهش کارایی سلول درمانی همراه است، امروزه در مهندسی بافت به طور گسترده به این موضوع پرداخته می‌شود و از جمله راهکار‌های مورد توجه استفاده از داربست‌ها (اسکافولدها) برای انتقال کنترل شده و حفظ سلول‌ها در مدت زمان طولانی‌تر در ناحیه آسیب دیده است.

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مطالعه‌ای که در قالب پایان نامه دکتری در گروه بیوتکنولوژی پزشکی این دانشگاه انجام شد، نوعی داربست هیدرو ژلی با استفاده از ترکیب «بیوپلیمر‌های طبیعی آلژینات، پلولان و هیالورونیک اسید» با هدف انتقال سلول‌های بنیادی به موضع زخم در مدل حیوانی طراحی و تولید شد که هر یک از این پلیمر‌ها عملکرد منحصر به فردی در ساختار داربست ایفا می‌کنند.

به گفته وی، هیدرو ژل‌ها با ساختاری متخلخل و آبدوست یکی از کاربردی‌ترین داربست‌هایی هستند که در مهندسی بافت بویژه بافت پوست و ترمیم زخم بکار گرفته شده است و از اصلی‌ترین ویژگی آنها، توانایی زیاد در جذب مایعات است، ضمن اینکه با وجود ساختار متخلخلی که دارند شرایط مطلوبی را فراهم کرده و به عنوان زخم پوش با هدف تسریع فرآیند بهبود زخم قابل استفاده خواهند بود.

خندان نسب بیان کرد: مزیت بکارگیری داربست‌ها در روند سلول درمانی، ایجاد ساختاری مناسب برای حفظ و انتقال کنترل شده سلول‌ها در مدت زمان طولانی‌تر به بافت هدف است.

وی ادامه داد: براساس نتایج تست‌های انجام شده در این مطالعه، داربست طراحی شده ضمن جذب ترشحات زخم و با حفظ رطوبت محیط زخم امکان تبادل گاز‌ها را فراهم می‌کند و به عنوان سد مناسبی در برابر میکروارگانیسم‌ها عمل می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این داربست از مواد زیست سازگار، غیرسمی و غیرحساسیت زا تشکیل شده است که هنگام برداشتن از سطح زخم ایجاد آسیب نمی‌کند و علاوه بر آن با قابلیت انتقال سلول‌های بنیادی به صورت هدفمند و کنترل شده به محل زخم روند بهبودی را تسریع می‌کند.

خندان نسب بیان داشت: در حال حاضر مطالعات دیگری با هدف بکارگیری داربست‌های هیدرو ژلی در ترمیم زخم بیماران دیابتی و ضایعات نخاعی در مدل‌های حیوانی در حال اجرا است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزون بر ۹ هزار دانشجو و حدود ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و ۵۰ مرکز تحقیقات پزشکی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.