اولین نشست معرفی جایزه جهانی امام خمینی (ره) امروز با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیر این جایزه، خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حسینی، معاون پارلمانی مجلس و نیز با حضور رهبران ادیان الهی جمعی از مسئولان کشوری در تالار وحدت برگزار شد.
محمدمهدی اسماعیلی به عنوان نایب رئیس جایزۀ جهانی امام خمینی (ره) گفت: انقلاب اسلامی ایران مرهون مجاهدتها و هدایتهای آن پیر خردمند بود. برگزاری چنین رویدادهایی بیش از اینکه صرفاً اصل آن برنامه و اعطای نشان و جایزه هدف باشد، باید برای معرفی و ترویج افکار صاحب آن برنامه و جایزه تلاش کرد. امام راحل ما نزدیک به ۳۵ سال از غروب مادیشان میگذرد. هر فردی بخواهد قضاوت کند، با اندکی تأمل خواهد گفت، هرچه جلوتر میرویم، آثار معنوی ایشان در دنیا بیشتر شناخته میشود. امام ما یک شخصیت فوق العاده بود.
امام پروژۀ مدرن در ایران را درهم کوبید
وی افزود: امام در دورهای زیست و این پدیدۀ بی نظیر انقلاب را رهبری کرد که جهت گیری تمام قواعد حاکم بر نظام بین المللی آن دوران، به سمت ایجاد پایههای نوین در نظام زندگی بشری، سبک زندگی و مفروض در تمام نظریات آن روز و گذر از دین و سنتهای دینی بود. عظمت کار امام (ره) را کسانی بیشتر درک میکنند که در چنین فضایی موضوع را بتوانند فهم کنند. امام انقلاب را در نقطهای شروع کرد که یک پروژه صد ساله مدرن در ایران جلو رفته بود. امام وقتی کار را شروع کرد که به حسب ظاهر با غروب مرجعیت واحد حضرت آیت الله بروجردی، فضا برای تفکر دینی در ایران تنگ شده بود و تمام مقدمات، آماده نوسازی اجتماعی دموکراتهای آمریکایی در ایران بود. طرح بازسازی اجتماعی که در پی آن بودند، برای این جهت بود که جامعۀ ایرانی را وارد فضای مدرنیتۀ غربی کنند و یک نوع مصون سازی داخلی در مقابل امواج کمونیست به وجود بیاورند. در این فضا انقلاب اسلامی جلو آمد.
در تفکر امام مردم نقش اصلی را در تأسیس حاکمیت دارند
وزیر ارشاد گفت: امام اندیشۀ سیاسی روشنی دارد. در اندیشه ایشان، مردم نقش اصلی را در تأسیس حاکمیت دارند. وقتی حاکمیت شکل میگیرد که مردم پای کار بیایند و پای کار بمانند. رهبری انقلاب نیز به عنوان شاگرد مکتب امام همین منظر را در مناسبتهای انتخاباتی به زبان میآورند. امام مخالف ترور و کارهای شبه کودتایی بود. سازمانهایی که آن روز با این هدف تأسیس شده بودند، وقتی به محضر ایشان رسیدند، با واکنش سرد امام مواجه میشدند. وقتی مردم در راهپیمایی تاسوعا و عاشورای ۵۷ سرنگونی رژیمی را فریاد میکردند، معجزۀ امام به وقوع پیوسته بود. این معجزه را همه دیدند. با این دم عیسویِ خودشان مردم را بیدار کردند.
جمهوریت و اتکای به مردم وجه تمایز انقلاب امام بود
وی با اشاره به اینکه ما اگر از واژه انقلاب استفاده میکنیم، طرح واژه است، گفت: جنس انقلاب اسلامی از جنس سایر انقلابهای جهانی نیست. اگر حضور مردم در این انقلاب مؤثر است، در کدام انقلاب حضور حتی حداقلی مردم را دیدید؟ نهضت امام از جنس نهضت انبیاء است. تمام پایههای نظام نوپدید را با رأی مردم شکل دادند. وگرنه نوروز ۵۸ کسی تردید نداشت بر پایه ریزی نهضت اسلامی. ۹۹ درصد مردم به این نظام رأی دادند. امام به این اکتفا نکردند. قانون اساسی ایران با حضور آزادنۀ تمام گروههای سیاسی در یک انتخابات آزاد برگزار شد و این تعداد نزدیک به ۸۰ نفر خبرگان قانون اساسی شدند. کار که تمام شد، باز همین قانون اساسی به رأی گذاشته شد. در همین سال ۵ انتخابات برگزار شد. اگر جمهوریت و اتکای به مردم مقولهای دینی نبود، امام در این مسیر گام نمیگذاشت.
وی افزود: دموکراسیهای دروغین را امروز در غرب و آمریکا مشاهده میکنید. مردم چارهای ندارند جز اینکه یکی از دو حزب حاکم بر آمریکا را انتخاب کنند. امام معتقد بود باید مردم در بطن تمام مسائل سیاسی باشند. حل تعارض مدرنیته و سنت، حل دوگانۀ حضور اجتماعی زن یا پستونشینی آنان، ایرانیت و اسلامیت و بسیاری از تعارضات دوگانه را حل کرد. امام اندیشههای تهجرگرایانه و مدرن را با هم حل کرد.
اسماعیلی گفت: ما نباید در برگزاری این جایزه عجله کنیم بلکه باید یک سال رویدادهای مختلف داخلی و بین المللی تعریف کنیم و بعد جایزۀ جهانی اجرا شود. ما بایستی امام راحل و بی نظیرمان را با همین قلمهای قاصر تا حدی عظمتش را معرفی کنیم.
خسروپناه در این مراسم گفت: امام از یک منظومۀ فکری برخوردار بود. ایشان را نباید جزءگرایانه شناخت بلکه منظومه وار شناخت. این منظومۀ فکری امام روش داشت که از آن با عنوان روش حکمی اجتهادی یاد میکنیم. این روش کاملاً با روش التغاطی و تهجری تفاوت دارد. آنهایی که روششان تهجر است، یک اسلام عقب ماندهای که پاسخگوی مسائل زمانه نباشد، ارائه میکنند. اسلام حکمی اجتهادی، گره گشاست و مسئلههای زمانه را حل میکند.
وی با شاره به اینکه منظومۀ فکری امام چند رکن مهم دارد، اولین رکن آن را توحید معرفی کرد و توحید امام را توحید عرفانی دانست نه فلسفی و کلامی. ولایتمداری، عدالت محوری و استکبارستیزی از دیگر ارکان منظومۀ فکری امام معرفی شد.
منبع: تسنیم