معاون پژوهشی سازمان مالیات گفت: طبق قانون اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف است و تنها کارمزد آن مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شود.

اشکان هراتی معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: طبق  قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ اصل طلا از مالیات معاف است و تنها کارمزد طلا  مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شود.

به گفته وی بسیاری از آحاد جامعه که به عنوان مصرف کننده اقدام به خرید طلا  می‌کنند  از این موضوع مطلع نیستند و هنگام خرید هم مالیات بر ارزش افزوده طلا و هم کارمزد را پرداخت می کنند در صورتی که در جریان صدور صورت حساب الکترونیکی مصرف کنندگان تنها ارزش افزوده کارمزد را پرداخت می‌کنند و شفافیت در این بخش  ایجاد می‌شود و  مصرف کننده به هیچ عنوان بابت کالای معاف از مالیات بر ارزش افزوده مالیات پرداخت نمی‌کند.

او می‌گوید: در بسیاری ار رستوران ها هم در هنگام صدور فاکتور آب معدنی و یا نوشابه هم ذیل مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌گیرد در صورتی که پیش از این مالیات بر ارزش افزوده این کالا ها پرداخت شده است‌.

هراتی با بیان اینکه  قاعدتا یکی از مطالبات به حق مردم تغییر رویکرد نظام مالیاتی هست که خوشبختانه در ۲سال اخیر این تغییر رویکرد حاصل شده است گفت:  هوشمند سازی نظام مالیاتی صرفا یک شعار نیست و درواقع موضوعی باعنوان سامانه مودیان نمود پیدا کرده است.

او اظهار کرد: در حوزه کسب و کار این شفافیت باعث شده  که سازمان مالیاتی بتواند در محاسبات مالیات دقیق عمل کند  و  مالیات را دقیقا منطبق بر درآمدهای مودیان محاسبه کند این سازوکار به واسطه صورت حساب های الکترونیکی رقم می‌خورد.

معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی بیان کرد: در قانون  پایانه های فروشگاهی (سامانه مودیان)، فعالان اقتصادی ملزم شدند بابت فروش کالا و خدمات خودشان یک صورت حساب الکترونیکی صادر کنند و یک نسخه از آن را به صورت چاپی دراختیار خریداران قرار دهند.

وی افزود: به افراد توصیه می کنیم که از  رستوران داران درخواست صدور صورت حساب الکترونیکی  کنند  چراکه  در صورت حساب الکترونیکی یک بار ارزش افزوده کالا از شما دریافت می‌شود ولی در غیر این صورت فروشنده می‌تواند ارزش افزوده دیگری نیز از شما دریافت کند.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
خدا ازتون نمیگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۱ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
انباشته شدن مالیاتهای گرفته شده ،در خدمت رفاه وآسایش مردم همان شهر مصرف شود ومردم ببینند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
شورش در آوردید از قبض های خانگی مالیات میگیرید
Germany
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
درامد مالیات المان از سیگار از بودجه ایران بیشتر بوده
بالای ۹۴ میلیارد یورو
فروش نفت ایران زیر ۷۰ میلیارد یورو
یارانه نفت ایران بالای صد میلیارد یورو هست
مالیات بنزین و گازاییل توی المان بالای دویست میلیارد یورو هست!
دولت ایران با حقوق پایین ضرر بزرگی می کنه!
با حقوق ماهی ۱۶۰ یورو!
با دادن یارانه سطح‌ زندگی مردم رو پایین اورده!
هر کشوری حقوق بالاتر و مالیات بیشتری داشته باشه سطح رفاه بیشتر هست . دولت ایران مالیات هم به شهروندهاش میده!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۰۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
آلمانیها مگه سیگار میکشند ؟؟؟
Germany
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
مالیات سیگار باید ده برابر بشه هر پاکت سیگار باید بالای سه یا چهار دلار باشه!
خرج بیمارهای ریوی میشه کرد!
مالیات نوشابه، سیگار و مواد غذایی پر ضرر باید زیاد بشه
جاش یارانه گوشت بدن و حقوق کارمند ها رو به ۵۰۰ دلار برسانند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
به حال مردم هیچ تاثیری ندارد.چون دولت خرج و هزینه ای برای مردم نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
از دکترها و از زیر میزی هایشان هم بگویید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۳۶ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
متاسفانه اکثریت طلا فروشان از مردم مالیاتی بر حسب قیمت کل طلای خریداری شده گرفتن دلیلش هم عدم اطلاعرسانی درست بوده و باعث سو استفاده طلافروشها در کل کشور شده .باید در همه طلافروشیها تابلو بزنند که مالیات فقط بر اجرت طلا محاسبه میشه .واقعا متاسفم که صنفی مرفه و مثلا با کلاس این چنین گسترده از ملت سرقت کرده .بر دزد و باعث و بانی این دزدیها لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
مالیات بر تراکنش های و موجودی حساب شخصی موجب افزایش قیمت ارز ، مسکن ، طلا و بالا رفتن تورم می شود
مردم از واریزپول و سپرده گذاری در بانک خوداری می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
گفتنش راحته ولی در عمل خیلیها میرن زیر دِین مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
وقتی با دنیا سر دعوا دارید و با وجود این همه منایع طبیعی و گردشگری برای درآمد زایی کشور فقط به فکر مالیات از مردم هستید به خاطر تورمی که خوش مالیات پنهان است و عاملش هم تصمیمات دولت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
کل درآمد دولت شده مالیات و دست در جیب ملت
پول مفت درآوردن
Iran (Islamic Republic of)
شرکتی مظلوم
۱۵:۵۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی گفت: حدود ۵ میلیون کارگر در کارگاه های زیرزمینی و غیررسمی برای تأمین معاش بدون بیمه و فاقد امنیت شغلی مشغول کار هستند. فتح الله بیات، رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اشاره به اهمیت ساماندهی بحث شرکت های نیروی انسانی گفت: نیروی انسانی و کارگر؛ چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، باید قرارداد مستقیم با کارفرما داشته باشد. چرا پیمانکار باید در یک شرکت خیمه بزند و با کارفرما هماهنگ کند و بخشی از درآمد کارگر را تصاحب کند و مطالبات کارگر، معوق بماند؟ وی ادامه داد: به نظر می رسد دلیل اصلی این بوده که در همه این سال ها، کارفرمایان برای فرار از پرداخت دیون کارگر، میدان را به شرکت های پیمانکاری سپرده اند و پس از آن هم، هیچ توجهی به تضییع حق کارگران ندارند، با وجود آنکه مصادیق سوءاستفاده پیمانکاران از حق کارگران، فراوان است و بسیاری از پیمانکاران با روابط مشکوک در مناقصه ها برنده می شوند. بیات با بیان اینکه امروز هیچ یک از کارگران کشور، امنیت شغلی ندارند چون بیش از 96درصد جامعه 15 میلیونی کارگران کشور، با قرارداد موقت مشغول کار هستند گفت: بخشی از کارگران قرارداد 89 روزه، قرارداد یک ماهه و سه ماهه و 6 ماهه و حتی با قراردادهای سفید امضا و سفته گذاری و تعهدسپاری بابت اینکه هیچ مطالبه و معوقه ای از کارفرما ندارند مشغول به کارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
دقیقا چه خدماتی به مردم میدین که اینهمه مالیات بستین به همه چیز
اندازه کشورهای اروپایی مالیات میگیرن ولی خدمات صفر
کم مونده از دستشویی رفتنم مالیات بگیرن دم همه اونایی که فرار مالیاتی دارن گرم نباید یه قرونم به جیب این ها بریزید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
باید از همون اصلش هم مالیات بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۲۵ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
طلا فروشها پوست مردم رو می‌کنند یک طلا رو مثلا ۲۰ میلیون میفروشن به کا وقتی چند ماه یا چند سال دیگه چندین سال طلا گرمی ۱۰ برابر شده اما همون قیمت قبلی از ما می‌خرن چرا طلا و جواهر فروشها سود بی حد وحساب میبرن از میلیارد گذشته ماهی به بالاتر از میلیارد فکر کنید در ماه سود میبرن شنیدیم در سال شما
۵ الی ۶ میلیون تومان مالیات میگیرین خنده داره در صورتی که از ما ملت وبازنشستگان وقشر متوسط وکم بضاعت جامعه خیلی بیشتر از این دارن وداریم مالیات میدیم آیا به نظر شما عدالته سرمایه دار سرمایه دارتر وملت گم بضاعت وتوسط وکارگران وبازنشستگان تمام سطوح مستضعف تر میشن وکسی به فکرشون نبستن.
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۴:۴۳ ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
دولت به ظاهر انقلابی از هر فرصتی برای چاپیدن مردم استفاده می کند به طبع این چنین دولتی هر سودجویی از آب گل آلود بهره خود را می برد. یک درصد به مالیات ارزش افزوده اضافه می شود و در عوض حقوق بازنشستگان تا حدودی تعدیل می شود. یعنی هزاران برابر آن چیزی که به مردم اختصاص پیدا می کند از جیب مردم برداشته می شود. با دروغگویی در اشکال مختلف می خواهند کارهای ضرردار به حال مردم را توجیه پذیر کنند. تنها چیزی که برای دولت به ظاهر انقلابی مهم است پر کردن جیب خود است. اگر توانست مستقیما از جیب مردم برداشت می کند و اگر نتوانست با انتشار پول بی پشتوانه باعث تورم شده و به هر نحوی شده جیب مردم را خالی می کند.
آخرین اخبار