در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تسهیل دریافت مالیات از سوداگران با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

یک کارشناس اقتصادی گفت: اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم زمینه‌ساز تسهیل دریافت مالیات از سوداگران و فراریان مالیاتی خواهد شد.

هادی سلیمی زاده کارشناس اقتصادی با اشاره به ارائه لایحه قانون مالیات های مستقیم  گفت: این شیوه مالیاتی در کشورهای پیشرفته دنیا مرسوم است. این لایحه موید اجرای یک سیستم مالیاتی عادلانه، استاندارد و پذیرفته شده  در کشور است. کشورهایی که این شیوه مالیاتی را اجرا می کنند بین ۵ تا ۱۰ درصد مالیات پرداخت می کنند که عدد منطقی است و به کسب و کارها کمک می کند. 

سلیمی زاده توضیح داد: در سال های اخیر هم دولت در لوایح و پیشنهادات خود این کارها را شروع کرده است و در معافیت مالیاتی در سودی که منتج به افزایش سرمایه شود را برای شرکت ها لحاظ کرده  که خیلی اتفاق خوبی است و باعث می شود منابع در داخل شرکت ها باقی مانده  وصرف توسعه و افزایش خطوط تولید شود که این مسئله خود به نوعی معافیتی بود که منتج به تشویق تولید کنندگان خواهد شد. 

به گفته این کارشناس اقتصادی، کاهش نرخ مالیات برای شرکت هایی که سازوکار استانداردتری دارند باعث شده کسب و کارها جهت پیدا کند و به سمت رسمی تر  شدن کار ها حرکت کنند. 

وی ادامه داد: این مسیر دیر و زود دارد و همه باید به سمت آن حرکت کنند و یقینا مردم عادی هم نباید نگران این ماجرا باشند زیرا عمده این مالیات از ۵ درصد قشر پردرآمد جامعه که اتفاقا جزء فراریان مالیاتی هستند اخذ خواهد شد. 

سلیمی زاده ادامه داد: کسانی که  دست فروشی می کنند، مغازه کوچکی دارد و یا کسانی که کسب و کار اینترنتی انجام می دهند و ماهیانه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون درآمد دارند، نباید نگران اصلاح لایحه قانون مالیات های مستقیم باشند.  

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: هدف از مالیات ستانی افرادی هستند که از عواید فروش زمین و آپارتمان های خیلی بزرگ و گران قیمت ثروت های گزاف کسب می کنند. این شیوه مالیات ستانی بیشتر به این افراد اصابت می کند و همین مسئله عدالت مالیاتی را به دنبال دارد. 

سلیمی زاده با اشاره به اینکه حقوق بگیران چون همیشه جزء مالیات دهندگان بوده اند اصلاح قانون مالیات های مستقیم شرایط را برای آن‌ها تغییری نمی دهد و چه بسا مالیات آن‌ها کمتر هم  می شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی، درآمدهای مالیاتی دولت از طرق دیگر افزایش می یابد و می تواند سقف مالیاتی را برای اقشار کم درآمد بالاتر ببرد. و با توجه به آن که کل کارمندان دولت و بخش خصوصی شاید چند میلیون نفر باشند به طور یقین  برآیند این تصمیم گیری به نفع آن‌ها خواهد بود. 

وی افزود: هدف این شیوه صاحبان مشاغل غیر رسمی، پردرآمد و سوداگرانی است که در بازارهای موازی درآمدهای خیلی هنگفتی را کسب می‌کنند و سازوکاری وجود نداشت که از آن‌ها مالیات گرفته شود با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم این اتفاق می‌افتد و اقتصاد کشور پیشرفت قابل توجهی  می کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
تجربه نشان داده که مالیات از افراد ضعیف جامعه گرفته می‌شود
و تازه مالیات برای یا هزینه نمیشه اگر بشود برای قشر مرفه خرج میشه
آخرین اخبار